Affaldsvand fra osmoseanlæg.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Affaldsvand fra osmoseanlæg.
Kan man ikke bruge affaldsvandet fra osmoseanlægget til noget fornuftigt?F.eks vande blomster med, er der nogle der har prøvet? Det er jo ikke de store mængder lige nu, men når vi når sommer bliver det jo alligevel til noget?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
jo, det indeholder bare en højere koncentration af opløste salte.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 6950
Jeg bruger det om sommeren til de mange plantekrukker på terrassen
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Jeg brugte det til tomater sidste sommer og det resulterede i stilksyge/griffelråd.

Det var kun mine almindelige tomater som blev syge ikke cherrytomaterne?? Om det var pga brugen af osmosevand (forstyrret ionbalance?) ved jeg ikke men efter sigende skulle det komme som resultat af mangel på kalcium så måske en sjat kalcium kunne løse problemet (opdagede desværre først hvad det var, da det var for sent)...
/Magnus

Det var kun mine almindelige tomater som blev syge ikke cherrytomaterne?? Om det var pga brugen af osmosevand (forstyrret ionbalance?) ved jeg ikke men efter sigende skulle det komme som resultat af mangel på kalcium så måske en sjat kalcium kunne løse problemet (opdagede desværre først hvad det var, da det var for sent)...
/Magnus
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Det der med tomaterne har jeg nu set før med alm hanevand. Kan ikke huske årsagen, men det og spindemider i agurkerne resulterede i at jeg eksporterede mit drivhus over til genboen, og hvad gør hun for at holde skidtet væk: Ingenting, og hvad har hun: de flotteste agurker og kæmpe tomater 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
- Kontakt:
Affaldsvand
Hej
Affaldsvandet er jo på ingen måder dårligt....det duer jo bare ikke til Saltvand
Er du nu rigtig akvarienørd og til lidt af hvert (ligesom med konen) så findes der jo mange "hårdtvandsfisk" fra afrika Malawi mm) som ville elske det
Så du skal da "bare" have nogle flere akvarier så udnytter du dit osmosevand 100%
Men du kan jo også udbygge dit anlæg således at det laver mini-mini-malt spild.........således kan du jo have hele 4 membraner i serie efter en Boosterpumpe og du laver så kun 30% affaldsvand
Mvh.
Michael
Affaldsvandet er jo på ingen måder dårligt....det duer jo bare ikke til Saltvand

Er du nu rigtig akvarienørd og til lidt af hvert (ligesom med konen) så findes der jo mange "hårdtvandsfisk" fra afrika Malawi mm) som ville elske det

Så du skal da "bare" have nogle flere akvarier så udnytter du dit osmosevand 100%

Men du kan jo også udbygge dit anlæg således at det laver mini-mini-malt spild.........således kan du jo have hele 4 membraner i serie efter en Boosterpumpe og du laver så kun 30% affaldsvand

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
- solberg
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8410 Rønde
- Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )
he he he.... det er nu ellers hygggeligt nok med sådan et drivhus... Jeg har de sidste to år forsøgt mig med vandmeloner... de bliver ikke særlig store.... men FUCK HVOR ER DE LÆKRE!!!!!! :ele:
:ele:

Hilsen Martin Solberg
215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Jeg opsamler mit affaldsvand i en 200L tønde i udhuset. Det bliver brugt til have vanding og blomster vanding i huset. Som andre også er inde på. Det er jo spild bare at smide det ud i kloaken. Det er jo betalt.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
fox .jeg vil lige gøre obs på at det kræver en tilladdelsefoxtrot skrev:lav en beholder til dit lukum som du fylder affaldsvand i så du tager affaldsvand i stedet for vandet fra "hanen"
Det er selvfølgelig ikk meget men det blir til mange liter på års basis du "sparer"
det var en mulighed os
at bruge "forurenet " vand til ex toilet skyld og en monteret retur ventil på
vandhane siden
grunden til at der skal være en ventil på er hvis pumperne på vandværket skulle stoppe
så vil man ikke have forurenet vand ind i rørene
men bortset fra det så er det et glimrende initeritiv
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- foxtrot
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
jeg tvivler på at det kræver noget som helst da vandet ikk er forurenet mere end det er i forevejen bare fordi der mangler det der ryger i baljen.snogen skrev:fox .jeg vil lige gøre obs på at det kræver en tilladdelsefoxtrot skrev:lav en beholder til dit lukum som du fylder affaldsvand i så du tager affaldsvand i stedet for vandet fra "hanen"
Det er selvfølgelig ikk meget men det blir til mange liter på års basis du "sparer"
det var en mulighed os
at bruge "forurenet " vand til ex toilet skyld og en monteret retur ventil på
vandhane siden
grunden til at der skal være en ventil på er hvis pumperne på vandværket skulle stoppe
så vil man ikke have forurenet vand ind i rørene
men bortset fra det så er det et glimrende initeritiv
mvh snogen
hvor gør du af det resterende vand når du skifter vand i baljen?
der er både skidt og pisset i vandet osv.
kører du det ud på kemi affald?
det tror jeg ikk der er andre der gør
der er jo os rigtig mange gode ting i affaldsvand fra osmose anlægget.
det er jo både godt og ondt der blir sorteret fra.
der er jo ikk rigtig noget tilbage andet end vand når vi blander det op med salt så vi kun får de gode ting med
jeg stiller resterne ved siden af lukummet når jeg har skiftet vand som jeg så bare helder i efter jeg har gjort hva jeg nu lige skulle
det er som jeg ser på det
men hvis man feks. montere en ensretter sådan at vandet fra rørene kun kan løbe ud i beholderen når der mangler vand.
det må man jo ku få lavet lidt på samme måde som nå vi har påfyldnings anlæg i sumpen
- mestermc
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Affaldsvand fra osmoseanlæg.
Do bli'r møøjschtiv a deet !!!
Sorry, kunne ikke lade være.

Sorry, kunne ikke lade være.
Nu med RSM130
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Re:
Jeg vil bare lige fortælle at jeg igen i år prøvede at bruge affaldsvand fra osmose anlægget og da tomaterne igen begyndte at se syge ud (dog ikke så galt som på billedet), smed jeg en sjat CaCl (kan købes i matas) og lidt gødning i vandet og der har ikke været problemer sidenmastou skrev:Jeg brugte det til tomater sidste sommer og det resulterede i stilksyge/griffelråd.
/Magnus

Så om det har været general mangel på gødning eller måske forkert CaCl balance ved jeg ikke, men hvis der er nogle af jer andre som får syge tomater er løsningen måske lidt CaCl og/eller gødning

/Magnus
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Det er sku sjovt du lige kommer med den post, for jeg har samme problem bare med regnvand fra regnvandstønden som der jo ikke er kalk i.
Vi har brugt spild vandet fra osmoseanlæget i 2 år på vandning af blomster uden problemmer mine bonzai trærer har det også fint med vandet.
Steen
Steen
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
jeg har brugt det til blomster i 1½ år og mine orkideér har aldrig været flottere
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
jeg har brugt det til blomster i 1½ år og mine orkideér har aldrig været flottere
http://www.mittlapp.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Mhh burde affaldsvandet ikke indeholde en masse kalk? På min affaldsslange sidder der ihvertifalde kalkrester...
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tja nu er det jo ikke sikkert at orkideer og bonsai træer har de samme krav som tomat planter
Som jeg linkede til i mit "gamle" indlæg er kalk mangel en kendt årsag:
http://www.tv2nord.dk/default.asp?PageID=120
/Magnus

Egentlig troede jeg også der var masser calcium i affaldsvandet men det lader ikke til at være tilfældet...Sygdommen hedder griffelråd og skyldes, at tomaterne på et tidspunkt har mangler kalk, enten fordi der er for lidt kalk i jorden, eller fordi der har manglet vand til at bringe kalken op i planten. Sygdommen kan skyldes manglende kalk i jorden, hvis man dyrker tomater i spagnum, for eksempel den billige sorte, eller i en jordblanding, som er baseret på spagnum og ikke tilstrækkeligt kalket.

/Magnus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kommer vel lidt an på hvormeget der er i ledningsvandet fra start af. For lidt kalk i vandet og så en surbund.mastou skrev:Tja nu er det jo ikke sikkert at orkideer og bonsai træer har de samme krav som tomat planter![]()
Egentlig troede jeg også der var masser calcium i affaldsvandet men det lader ikke til at være tilfældet...Sygdommen hedder griffelråd og skyldes, at tomaterne på et tidspunkt har mangler kalk, enten fordi der er for lidt kalk i jorden, eller fordi der har manglet vand til at bringe kalken op i planten. Sygdommen kan skyldes manglende kalk i jorden, hvis man dyrker tomater i spagnum, for eksempel den billige sorte, eller i en jordblanding, som er baseret på spagnum og ikke tilstrækkeligt kalket.![]()
/Magnus
Men nu skal der ikke gå for meget Søren Duedræber Ryge i det.