Led lys og lav doller kurs

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Har snakket med en for over et år siden snart der havde bestilt sådan en LED-lampe fra USA, han var dog ikke rigtig aktiv herinde, men vist på saltvandssiden, så hvos der er nogen der bruger den kunne man jo spørge derinde :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Med hensyn til varme fra HQI vs. varme fra LED, så afgiver LED ikke en direkte strålevarme ned mod vandoverfladen ligesom HQI gør. Derimod sender LED i højere grad varmen bagud (op ad).
Der er således nogle klare varmemæssige fordele ved LED frem for HQI.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

1. Det betyder ikke noget om du får sendt tingene til din arbejdsplads, de vil også blive opkrævet told og moms
2. Xenon lyset var mig der bragte det op sidst og jeg er stadig meget interesseret i at prøve. Men skal bruge en med lidt teknisk snilde og elektronisk indsigt til at hjælpe. Anyone?
3. Lyder helt vildt fedt med diode lyset, men hvis det som nævnt mister effekten ret hurtigt er det en dyr kortsigtet løsning
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

RedSea skrev:1. Det betyder ikke noget om du får sendt tingene til din arbejdsplads, de vil også blive opkrævet told og moms
2. Xenon lyset var mig der bragte det op sidst og jeg er stadig meget interesseret i at prøve. Men skal bruge en med lidt teknisk snilde og elektronisk indsigt til at hjælpe. Anyone?
3. Lyder helt vildt fedt med diode lyset, men hvis det som nævnt mister effekten ret hurtigt er det en dyr kortsigtet løsning

Hvad skal du bruge hjælp til ? :)
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af RedSea »

samle skidtet så det ikke brænder af når man trykker på kontakten ;-) Derudover skal vi jo have sat en balje op hvor vi kan teste det. Som sagt tidligere har jeg en 240liters balje, skab, en HQI vi kan skille ad og indsætte xenon lyset. Mangler sump, noget pvc, returpumpe samt noget cirkulation. Har nok nogle gamle pumper man kan bruge lidt af. Så hjælpen skulle komme som både lidt teknisk hjælp samt lidt udstyrs hjælp så vi kan få det testet
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Arbejder med el til hverdag. Aldrig set et xenon kit før. men det skulle vel være til at ha med at gøre..
Men hvis jeg kan være til hjælp online. så spørg endelig :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

hvad var/er fordelene ved xenon i forhold til de HQI'er som vi plejer at bruge?
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Lavere effekt forbrug. :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af RedSea »

meget lavere endda. Men det er ikke prøvet endnu, så spørgsmålet er om det overhovedet er nok lys til en balje....
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Bare sæt det lange lys på ;)
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

mindre strøm forbrug
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

RedSea skrev:meget lavere endda. Men det er ikke prøvet endnu, så spørgsmålet er om det overhovedet er nok lys til en balje....
det giver masser af lys problemet er om koraller trives under det og om det giver lys man kan holde ud af se på
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Lidt tal at regne på.. Ret mig hvis jeg tager fejl. Ved ikke helt om det hænger helt sådan sammen..

Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt

Tallene:

23000Volt
36 Watt

(PÅ 23000V SIDEN)
I= P/U = 36/23000 = 0.00156 A = 1,56mA

(PÅ 14V SIDEN)
23000 / 14 = 1642,857

Så mange gange er spændingen højere. Det skal vi bruge når strømforbruget skal regnes ud på 14V siden

0,00156 A * 1642.857 = 2,56 A

(PÅ 230V SIDEN)
Strømmen på 230V er ca. en tiende del af 14 Volt.
2,56 / 10 = 0,256 A

P = U * I = 230 * 0,52 = 58,88 Watt

Jeg syns personligt det lyder for godt til at være sandt.. Så tror ikke helt på det. Jeg læser lige lidt på tingene igen ;) Men kom med rettelser. idér og alt mulig andet brugbart :)

Lidt om xenon:
http://xenonzone.dk/index.php?s=hvaderxenon

Installation af Xenon:
http://xenonzone.dk/installering_3.php
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Hvad koster det ca. i kroner og øre at lavet et et Xenon lys-projekt for at teste det?

Hvordan er varmen fra xenon i forhold til HQI, bliver elektriciteten i højere grad om sat til lys end varme når man bruger xenon end hvis man bruger HQI?
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt
Øhmn... lige et par spørgsmål.. hvad er det du vil sætte to i serie af oppe i starten?
Tror du er bedre stillet ved at tage en PC strømforsyning, og sætte 2 parallelt hvis det er fordi du vil have 2 pære på?
(PÅ 230V SIDEN)
2,56 / 10 = 0,256 A
Øhmn... hvorfor det? er det inkl. tab eller..?

Tror det er reelt nok at du kommer til bruge ca 59W totalt, på at trække din 36W pære.. men leder stadig efter en sammenligning hvor man kan se effektiviteten af de her Xenon pære.. for man kan jo også bare sætte 70W HQI over akvairet.. det bruger også mindre strøm... jeg overvejer 2x 36W Xenon i stedet for min 150W HQI... men hvis de er lige effiktive er der jo ikke meget vundet ved det... :-(
Open mind for a different view..
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

-Bagger- skrev:
Øhmn... lige et par spørgsmål.. hvad er det du vil sætte to i serie af oppe i starten?
Tror du er bedre stillet ved at tage en PC strømforsyning, og sætte 2 parallelt hvis det er fordi du vil have 2 pære på?
(PÅ 230V SIDEN)
2,56 / 10 = 0,256 A
Øhmn... hvorfor det? er det inkl. tab eller..?

Tror det er reelt nok at du kommer til bruge ca 59W totalt, på at trække din 36W pære.. men leder stadig efter en sammenligning hvor man kan se effektiviteten af de her Xenon pære.. for man kan jo også bare sætte 70W HQI over akvairet.. det bruger også mindre strøm... jeg overvejer 2x 36W Xenon i stedet for min 150W HQI... men hvis de er lige effiktive er der jo ikke meget vundet ved det... :-(

Spørgsmål 1.
Det er fordi vi på mit arbejde har 24V strømforsyninger. Så det bare måden jeg regner det med. Du bruger en 12 V jeg bruger en 24V :)

Spørgsmål 2.
Jeg kender ikke tabet i det, men jo, der er selvfølgelig tab her og der. Ledninger, spolerne og sådan.
Men skal ikke kunne sige. Det må jo komme an på en prøve..

Jeg kan ikke svare på hvordan lyset påvirker dit rev og sådan. Men tallene var bare for at se hvor vi ligger henne ca.. Så hæng mig ikke op på dem :)
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af RedSea »

i kroner og øre koster det 995,- for et xenon sæt, derudover skal man have en balje op og køre så man kan se effekten af det. som sagt mangler jeg kun lidt småting for at have en komplet balje vi kan teste på. mangler sump og pvc.

Har også nogle PC strømforsyninger vi kan teste med...
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Ole!.. det passer altså ikke!....led belysning afgiver meget lidt varme, læs Dana Riddles anmeldelse baseret på videnskabelige måle og test metoder. Findes på Reef Central.
Folk på RC som bruger led lys bekræfter at de har skrottet deres kølere.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Holst... hvis du vil sætte to transformere i serie, skal du huske at tjekke af at de trækker ca. lige stor strøm, så du ikke pludselig får får meget eller lidt strøm gennem én af dem ;-) bare et godt råd! vil bestemt ikke hænge dig op på noget :-)

men prøver spørge igen, er der nogen der ved at Xenon giver mere lys pr. watt end HQI gør? Umiddelbart, er begge typer, en gas man sender strøm igennem ved en høj spænding.. men der kan selvfølgelig være stor forskel i gassen.. men er der det?!
Open mind for a different view..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Producenterne af led i USA kan ikke en gang forsyne hjemmemarkedet folk bestiller til senere levering. Glem alt om en forhandler i Europa de får ingen lamper i lang tid fremover.
Jeg har kommunikeret med både Aquaillumination og PFO lightning som er de 2 firmaer som producerer leds.
Forsendelse fra USA ca. 1500 kr med UPS, told meget lidt på lamper...højst 2 % men der skal betales 25 % moms af både vare og forsendelse.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

No light, no heat, no bread

ok,se bort fra mine indlæg :RE
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Leif...

ifølge deres hjemme side, er der en butik i tyskland og en i frankrig der sælger lamperne.... hvis du bestiller den vej så er der ingen moms på.

men ja der er vente tid på ens order, og der bliver pt ikke lavet nok leds til at følge med efterspørgelsen, så i fremtiden bliver disse lamper sikkert en del billigere.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af RedSea »

nu har jeg googlet lidt omking lysstyrkerne på hhv HQI og Xenon. Hvis lumen ellers er måleenheden har jeg fundet følgende:

460w Osram HQI (går ud fra det er en arbejdslampe, men mon ikke det kan bruges til sammenligning) giver omkring 3200 lumen.

en Philips xenon pære kan give 3300 lumen, men det er desværre ved 5800 kelvin. Det lader til at falde jo højere kelvin vi er på.

Her er par link hvor jeg har fundet de info:
Xenon info: http://www.xenonvalot.com/
HQI info: http://www.lumenlab.com/forums/index.ph ... opic=12084

Hvis nogle lidt mere tekniske personen end mig kan læse især linket omkring HQI'erne igennem ville jeg være lykkelig. Fatter ikke så meget af det ;-)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

StarF skrev:Leif...

ifølge deres hjemme side, er der en butik i tyskland og en i frankrig der sælger lamperne.... hvis du bestiller den vej så er der ingen moms på.

men ja der er vente tid på ens order, og der bliver pt ikke lavet nok leds til at følge med efterspørgelsen, så i fremtiden bliver disse lamper sikkert en del billigere.
Prøv at finde lamperne på disse hjemmesider!......de er der ikke! og har aldrig været der.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

leifkrarup skrev:
StarF skrev:Leif...

Prøv at finde lamperne på disse hjemmesider!......de er der ikke! og har aldrig været der.
tja gik ud fra at den ene var en fysisk butik så dem ku man evt ringe til, og den franske, ser lidt underlig ud...

men ok ku godt se ud som om det store problem er at finde dem i EU pt.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Jeg har fået svar på mailen til Solaris. meget sparsomt svar. men de kan godt sende :) spørg lige videre med pris, hvordan og hvorledes..

Yes we can ship the Solaris Light to Denmark. If you have any other questions please let me know.

Thank you

Joy Meadows

PFO Lighting, Inc

joy@pfolighting.com

219 406 8940
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

fedt!!
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Lyder spænendne! ;D Kom endelig med mere når du har hørt fra dem igen.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
mmk
Copepod
Copepod
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mmk »

Her er en rimelig grundig anmeldelse af solaris lampen.

http://www.advancedaquarist.com/2006/8/ ... rm=solaris

Om varme:
PFO advertises that all heat generated by the LED array is directed away from the aquarium. To test this claim, the Solaris was placed atop an aquarium and about 2” from the water’s surface. The Solaris was allowed to operate continuously for about 27 hours, and temperatures were measured by an infrared heat gun and a ‘laboratory’ thermometer. In all cases the water temperature did not exceed room temperature (maintained at 24.3ºC by room air conditioning). The top of the luminaire is vented, and it did warm to 25.5ºC while the bottom (lamp side) stayed at room temperature. It appears that PFO’s claims are accurate.
Senest rettet af mmk tors 6. mar 2008 21:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af Holst »

Har spurgt lidt til hvordan og hvorledes og priser og sådan.. :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"