Led lys og lav doller kurs
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
1. Det betyder ikke noget om du får sendt tingene til din arbejdsplads, de vil også blive opkrævet told og moms
2. Xenon lyset var mig der bragte det op sidst og jeg er stadig meget interesseret i at prøve. Men skal bruge en med lidt teknisk snilde og elektronisk indsigt til at hjælpe. Anyone?
3. Lyder helt vildt fedt med diode lyset, men hvis det som nævnt mister effekten ret hurtigt er det en dyr kortsigtet løsning
2. Xenon lyset var mig der bragte det op sidst og jeg er stadig meget interesseret i at prøve. Men skal bruge en med lidt teknisk snilde og elektronisk indsigt til at hjælpe. Anyone?
3. Lyder helt vildt fedt med diode lyset, men hvis det som nævnt mister effekten ret hurtigt er det en dyr kortsigtet løsning
... intet vand i stuen for tiden ...
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
RedSea skrev:1. Det betyder ikke noget om du får sendt tingene til din arbejdsplads, de vil også blive opkrævet told og moms
Hvad skal du bruge hjælp til ?

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
samle skidtet så det ikke brænder af når man trykker på kontakten
Derudover skal vi jo have sat en balje op hvor vi kan teste det. Som sagt tidligere har jeg en 240liters balje, skab, en HQI vi kan skille ad og indsætte xenon lyset. Mangler sump, noget pvc, returpumpe samt noget cirkulation. Har nok nogle gamle pumper man kan bruge lidt af. Så hjælpen skulle komme som både lidt teknisk hjælp samt lidt udstyrs hjælp så vi kan få det testet

- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Arbejder med el til hverdag. Aldrig set et xenon kit før. men det skulle vel være til at ha med at gøre..
Men hvis jeg kan være til hjælp online. så spørg endelig
Men hvis jeg kan være til hjælp online. så spørg endelig

Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Lidt tal at regne på.. Ret mig hvis jeg tager fejl. Ved ikke helt om det hænger helt sådan sammen..
Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt
Tallene:
23000Volt
36 Watt
(PÅ 23000V SIDEN)
I= P/U = 36/23000 = 0.00156 A = 1,56mA
(PÅ 14V SIDEN)
23000 / 14 = 1642,857
Så mange gange er spændingen højere. Det skal vi bruge når strømforbruget skal regnes ud på 14V siden
0,00156 A * 1642.857 = 2,56 A
(PÅ 230V SIDEN)
Strømmen på 230V er ca. en tiende del af 14 Volt.
2,56 / 10 = 0,256 A
P = U * I = 230 * 0,52 = 58,88 Watt
Jeg syns personligt det lyder for godt til at være sandt.. Så tror ikke helt på det. Jeg læser lige lidt på tingene igen
Men kom med rettelser. idér og alt mulig andet brugbart 
Lidt om xenon:
http://xenonzone.dk/index.php?s=hvaderxenon
Installation af Xenon:
http://xenonzone.dk/installering_3.php
Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt
Tallene:
23000Volt
36 Watt
(PÅ 23000V SIDEN)
I= P/U = 36/23000 = 0.00156 A = 1,56mA
(PÅ 14V SIDEN)
23000 / 14 = 1642,857
Så mange gange er spændingen højere. Det skal vi bruge når strømforbruget skal regnes ud på 14V siden
0,00156 A * 1642.857 = 2,56 A
(PÅ 230V SIDEN)
2,56 / 10 = 0,256 A
P = U * I = 230 * 0,52 = 58,88 Watt
Jeg syns personligt det lyder for godt til at være sandt.. Så tror ikke helt på det. Jeg læser lige lidt på tingene igen

Lidt om xenon:
http://xenonzone.dk/index.php?s=hvaderxenon
Installation af Xenon:
http://xenonzone.dk/installering_3.php
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: 7400 Herning
Øhmn... lige et par spørgsmål.. hvad er det du vil sætte to i serie af oppe i starten?Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt
Tror du er bedre stillet ved at tage en PC strømforsyning, og sætte 2 parallelt hvis det er fordi du vil have 2 pære på?
Øhmn... hvorfor det? er det inkl. tab eller..?(PÅ 230V SIDEN)
2,56 / 10 = 0,256 A
Tror det er reelt nok at du kommer til bruge ca 59W totalt, på at trække din 36W pære.. men leder stadig efter en sammenligning hvor man kan se effektiviteten af de her Xenon pære.. for man kan jo også bare sætte 70W HQI over akvairet.. det bruger også mindre strøm... jeg overvejer 2x 36W Xenon i stedet for min 150W HQI... men hvis de er lige effiktive er der jo ikke meget vundet ved det...

Open mind for a different view..
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
-Bagger- skrev:Øhmn... lige et par spørgsmål.. hvad er det du vil sætte to i serie af oppe i starten?Men vi skal vel regne med at de 36Watt er ved 23000 Volt, så skal regnes om til noget brugbart. Jeg tænker på en 24-28 Volt PSU da de bruger 14Volt i bilen ca. også kan man (vel) sætte 2 i serie, så gir det ca. 28Volt
Tror du er bedre stillet ved at tage en PC strømforsyning, og sætte 2 parallelt hvis det er fordi du vil have 2 pære på?
Øhmn... hvorfor det? er det inkl. tab eller..?(PÅ 230V SIDEN)
2,56 / 10 = 0,256 A
Tror det er reelt nok at du kommer til bruge ca 59W totalt, på at trække din 36W pære.. men leder stadig efter en sammenligning hvor man kan se effektiviteten af de her Xenon pære.. for man kan jo også bare sætte 70W HQI over akvairet.. det bruger også mindre strøm... jeg overvejer 2x 36W Xenon i stedet for min 150W HQI... men hvis de er lige effiktive er der jo ikke meget vundet ved det...
Spørgsmål 1.
Det er fordi vi på mit arbejde har 24V strømforsyninger. Så det bare måden jeg regner det med. Du bruger en 12 V jeg bruger en 24V

Spørgsmål 2.
Jeg kender ikke tabet i det, men jo, der er selvfølgelig tab her og der. Ledninger, spolerne og sådan.
Men skal ikke kunne sige. Det må jo komme an på en prøve..
Jeg kan ikke svare på hvordan lyset påvirker dit rev og sådan. Men tallene var bare for at se hvor vi ligger henne ca.. Så hæng mig ikke op på dem

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
i kroner og øre koster det 995,- for et xenon sæt, derudover skal man have en balje op og køre så man kan se effekten af det. som sagt mangler jeg kun lidt småting for at have en komplet balje vi kan teste på. mangler sump og pvc.
Har også nogle PC strømforsyninger vi kan teste med...
Har også nogle PC strømforsyninger vi kan teste med...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Ole!.. det passer altså ikke!....led belysning afgiver meget lidt varme, læs Dana Riddles anmeldelse baseret på videnskabelige måle og test metoder. Findes på Reef Central.
Folk på RC som bruger led lys bekræfter at de har skrottet deres kølere.
Folk på RC som bruger led lys bekræfter at de har skrottet deres kølere.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: 7400 Herning
Holst... hvis du vil sætte to transformere i serie, skal du huske at tjekke af at de trækker ca. lige stor strøm, så du ikke pludselig får får meget eller lidt strøm gennem én af dem
bare et godt råd! vil bestemt ikke hænge dig op på noget
men prøver spørge igen, er der nogen der ved at Xenon giver mere lys pr. watt end HQI gør? Umiddelbart, er begge typer, en gas man sender strøm igennem ved en høj spænding.. men der kan selvfølgelig være stor forskel i gassen.. men er der det?!

men prøver spørge igen, er der nogen der ved at Xenon giver mere lys pr. watt end HQI gør? Umiddelbart, er begge typer, en gas man sender strøm igennem ved en høj spænding.. men der kan selvfølgelig være stor forskel i gassen.. men er der det?!
Open mind for a different view..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Producenterne af led i USA kan ikke en gang forsyne hjemmemarkedet folk bestiller til senere levering. Glem alt om en forhandler i Europa de får ingen lamper i lang tid fremover.
Jeg har kommunikeret med både Aquaillumination og PFO lightning som er de 2 firmaer som producerer leds.
Forsendelse fra USA ca. 1500 kr med UPS, told meget lidt på lamper...højst 2 % men der skal betales 25 % moms af både vare og forsendelse.
Jeg har kommunikeret med både Aquaillumination og PFO lightning som er de 2 firmaer som producerer leds.
Forsendelse fra USA ca. 1500 kr med UPS, told meget lidt på lamper...højst 2 % men der skal betales 25 % moms af både vare og forsendelse.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Leif...
ifølge deres hjemme side, er der en butik i tyskland og en i frankrig der sælger lamperne.... hvis du bestiller den vej så er der ingen moms på.
men ja der er vente tid på ens order, og der bliver pt ikke lavet nok leds til at følge med efterspørgelsen, så i fremtiden bliver disse lamper sikkert en del billigere.
ifølge deres hjemme side, er der en butik i tyskland og en i frankrig der sælger lamperne.... hvis du bestiller den vej så er der ingen moms på.
men ja der er vente tid på ens order, og der bliver pt ikke lavet nok leds til at følge med efterspørgelsen, så i fremtiden bliver disse lamper sikkert en del billigere.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
nu har jeg googlet lidt omking lysstyrkerne på hhv HQI og Xenon. Hvis lumen ellers er måleenheden har jeg fundet følgende:
460w Osram HQI (går ud fra det er en arbejdslampe, men mon ikke det kan bruges til sammenligning) giver omkring 3200 lumen.
en Philips xenon pære kan give 3300 lumen, men det er desværre ved 5800 kelvin. Det lader til at falde jo højere kelvin vi er på.
Her er par link hvor jeg har fundet de info:
Xenon info: http://www.xenonvalot.com/
HQI info: http://www.lumenlab.com/forums/index.ph ... opic=12084
Hvis nogle lidt mere tekniske personen end mig kan læse især linket omkring HQI'erne igennem ville jeg være lykkelig. Fatter ikke så meget af det
460w Osram HQI (går ud fra det er en arbejdslampe, men mon ikke det kan bruges til sammenligning) giver omkring 3200 lumen.
en Philips xenon pære kan give 3300 lumen, men det er desværre ved 5800 kelvin. Det lader til at falde jo højere kelvin vi er på.
Her er par link hvor jeg har fundet de info:
Xenon info: http://www.xenonvalot.com/
HQI info: http://www.lumenlab.com/forums/index.ph ... opic=12084
Hvis nogle lidt mere tekniske personen end mig kan læse især linket omkring HQI'erne igennem ville jeg være lykkelig. Fatter ikke så meget af det

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Prøv at finde lamperne på disse hjemmesider!......de er der ikke! og har aldrig været der.StarF skrev:Leif...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tja gik ud fra at den ene var en fysisk butik så dem ku man evt ringe til, og den franske, ser lidt underlig ud...leifkrarup skrev:Prøv at finde lamperne på disse hjemmesider!......de er der ikke! og har aldrig været der.StarF skrev:Leif...
men ok ku godt se ud som om det store problem er at finde dem i EU pt.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg har fået svar på mailen til Solaris. meget sparsomt svar. men de kan godt sende
spørg lige videre med pris, hvordan og hvorledes..
Yes we can ship the Solaris Light to Denmark. If you have any other questions please let me know.
Thank you
Joy Meadows
PFO Lighting, Inc
joy@pfolighting.com
219 406 8940

Yes we can ship the Solaris Light to Denmark. If you have any other questions please let me know.
Thank you
Joy Meadows
PFO Lighting, Inc
joy@pfolighting.com
219 406 8940
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Lyder spænendne! ;D Kom endelig med mere når du har hørt fra dem igen.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Copepod
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Aalborg
Her er en rimelig grundig anmeldelse af solaris lampen.
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/ ... rm=solaris
Om varme:
PFO advertises that all heat generated by the LED array is directed away from the aquarium. To test this claim, the Solaris was placed atop an aquarium and about 2” from the water’s surface. The Solaris was allowed to operate continuously for about 27 hours, and temperatures were measured by an infrared heat gun and a ‘laboratory’ thermometer. In all cases the water temperature did not exceed room temperature (maintained at 24.3ºC by room air conditioning). The top of the luminaire is vented, and it did warm to 25.5ºC while the bottom (lamp side) stayed at room temperature. It appears that PFO’s claims are accurate.
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/ ... rm=solaris
Om varme:
PFO advertises that all heat generated by the LED array is directed away from the aquarium. To test this claim, the Solaris was placed atop an aquarium and about 2” from the water’s surface. The Solaris was allowed to operate continuously for about 27 hours, and temperatures were measured by an infrared heat gun and a ‘laboratory’ thermometer. In all cases the water temperature did not exceed room temperature (maintained at 24.3ºC by room air conditioning). The top of the luminaire is vented, and it did warm to 25.5ºC while the bottom (lamp side) stayed at room temperature. It appears that PFO’s claims are accurate.
Senest rettet af mmk tors 6. mar 2008 21:49, rettet i alt 1 gang.