250L

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Her er lidt store billeder af bajlen fra i dag den 26 December:
Klovnene kan lide min Sarco:
Billede

Billede

Fint lille sarco fragment med grønne spidser:
Billede

Hugo og acropora fragment:
Billede

Et stk søhare :shock:
Billede

Tjae.. Hele bajlen - Det roder lidt i den. Mangler endnu et par sten syntes jeg - Så der bliver nok rykket rundt på sten opsætningen endnu en gang:
Billede
Senest rettet af Musiker tirs 22. jan 2008 09:03, rettet i alt 1 gang.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Så kom jeg af med min søhare i fredags - Var bange for at den ikke kunne finde nok mad længere.
Tilgengæld fik jeg 10kg nye sten med fra klovnfisken (5.Januar - Ku desværre ikke til fødselsdagen) - Så jeg går og venter på endnu en alge opblomstring. Denne gang brugte jeg dog osmose vand til at vaske stenene i. Så nu er jeg lidt spændt på hvor slemt det bliver.
Her er lige et billede af balladen:
Billede
Senest rettet af Musiker tirs 22. jan 2008 09:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Ser jo ganske flot ud, skal nok blive godt, og virkelig flotte billeder
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jae så har mine nye sten været i 18 dage uden nævneværdige alge eller næringsværdi problemer - Min skummere arbejdede lige lidt ekstra, men det var også det.
Så det har helt sikkert været et hit at undgå vandet fra vandhanen.
Der er så småt begyndt at komme kalkalger på de nye sten også.
Kan også begynde at se hurtigere vækst på mine sps koraller.

Sådan her ser akvariet ud i dag (selvom billedet er en uge gammelt):

Billede

Af levende så har jeg:
2 x klovn fisk
1 x rødsøstjerne (håber den ikke sulter)
1 x chromis (tror jeg - Fik den sammen med nogle sten)
2 x Wurdemani rejer
ca 10 x turbo snegle
3x narrius snegle

Næste projekt er nok at få fundet et par fisk og koraller mere, men jeg har ikke travlt.. Rart med en hobby hvor man kan tage sig gooooodddd tid :-)
Senest rettet af Musiker tirs 22. jan 2008 09:04, rettet i alt 1 gang.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Lidt billeder fra i dag.. Legede lidt med hvidbalancen for at få farverne mere naturtro - Det lykkes meget godt, men jeg stinker stadig til at tage billeder, hehe - Mangler flere koraller og måske et par fisk mere. Men jeg er ellers godt tilfreds:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Sikke en forbedring med de nye sten!
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Takker - Det mener jeg også! Der mangler bare mere levende :-)

EDIT:Skalerede lige billederne lidt ned.. De var vist blevet lidt for store til de fleste skærme.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Tak for at gøre billederne mindre, så kunne man os se noget ud over en masse pixels :D

Flot akvarie. Ska du ik ha hævet din lampe lidt? Synes der er noget mørkt i siderne
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kan godt lide det "lette" look.. Hvis jeg bare sætter den højere op vil jeg få for meget lys ud i stuen. Kunne self lave en lyskasse, men så vil akvariet blive noget "tungere at se på" også er der også varmen at tage hensyn til :-/

Jeg havde faktisk ikke tænkt over det før du nævnte det.. Det ser værre ud på billederne end i virkligheden.

har overvejet at male det hele hvidt også lave en hvid lyskasse - Det ville også gøre møblet lidt lettere at se på.. Jaja det blir ikke lige her mens det er koldt den slags bliver lavet.. Sålænge jeg ikke stiller meget lyskrævende koraller helt ude i siderne så går det.. Xeniaen har det næsten for godt derude :-D

Mvh
Musiker
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Musiker skrev: EDIT:Skalerede lige billederne lidt ned.. De var vist blevet lidt for store til de fleste skærme.
Hvad stor er din skærm da? :)

Ser ret godt ud med det nye stenopsætning ;)
Jeg er også vild med den Sarcophyton med grønne spidser, hvad har du givet for den?
Er du stadig tilfreds med din skummer?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Min skærm derhjemme kører kun i 1680 x 1050 - Sad bare ved en større da jeg rodede med det første gang og har været for doven til at rette i mit automator script siden..

Den grønspidsede sarc er et fragment fra Carsten. Det var lidt dyrt i forhold til de 120,- jeg gav i klovnen sidste år for den almindelige (den havde vel en diameter på 8cm da jeg købte den).
Jeg gav 200,- for fragmentet med de grønne spidser og det var lidt større end en femmer da jeg købte det.
Men jeg har ikke set den med grønne spidser før og sarc vokser hurtigt i mit akvarie, så i det lys syntes jeg at prisen er ok!

Og ja jeg er stadig godt tilfreds med min skummer. har indtryk af den er meget effektiv. Dog vil jeg give andre ret i at pumpen kan høres en smule - Har dog overhovedet ingen erfaring med hvordan andre skummere i samme prisklasse og ydelse larmer.
Skal snart have renset min returpumpe.. Så vil jeg prøve at vurdere hvor meget af larmen der rent faktisk kommer fra skummeren når skabet er lukket..

MVh
Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Så var der lige lidt nye koraller - 4 stk for at være præcis.
Her er de lige komme it.. Og farvener er bedre i virkligheden - Mit kamera er gammel og er helt elendigt indendørs:
Billede
Brugeravatar
cvl
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2400 NV

Indlæg af cvl »

Hej, dejligt akvarie..-dog meget interesseret i at vide, hvilket digitalt termometer/akvarie computer du har med på nogle af dine billeder (står på højre hjørne på nogle af dine full shots)
Og ikke mindst om fødderne fulgte med til din HQI lampe, eller om det er ekstra køb?

Claus
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Takker ;-)
Det digitale thermometer er fra akvarieudstyr - Købte det egenligt bare fordi jeg manglede et eller andet thermometer.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=18794

Mest fikse ting er at den advarer med blink og alarm når temperaturen bliver for lav eller høj.
Derudover er der følgende gimmick features som at den kan tælle ned til vandskift, filter og pumpe rengøring..

Fødderne til lampen var ekstra. Vær obs på følgende ting:
1. at de er beregnede til at stå på kanten af akvariet, med flige ned på begge sider og i mit tilfælde måtte jeg bøje de inderste flige for at den kunne stå sikkert uden at komme i kampolage med bølgebryderne.
2. Når fødderne monteres kan skærm listerne ikke sidde i den rille de er beregnet til. Jeg stripsede bare mine fast med sorte strips.
3. Lampen brummer lidt - Især indtil den er varm.. Jeg overvejer at sætte en elektronisk ballast i.. Hvis jeg finder en fin en ;-)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Så var der lige en ny koral mere og en ny pære (tak til mads). Den er lidt bedre end den gamle, men stadig 10k - Jeg vil nok prøve med en 12k også..
Ved ikke om man kan se forskellen i farverne her på billederne.
Billede

Lidt af korallerne også:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Det ser virksomt ud med haren....men vælter den ikke korallerne når den "møver" rundt?
Mine er ikke limet fast så de står ikke meget stabilt.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det ser godt ud :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Takker ;-)
Haren blev leveret videre da den havde støvsuget mit akvarie for alger. Havde den ikke ret længe. Så jeg ved ikke rigtig hvor slem den er til at vælte koraller.
Min eremit krabbe har det med at mase til korallerne.. Så jeg får efterhånden sat mine koraller så de ikke kan vælte.. Har et par stykker som jeg vil have limet fast for at få den opsætning som jeg gerne vil have..

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Så kom der lige en ny koral i bajlen.
Af fisk har jeg nu fuld besætning i form af:
1 lille gul kirug (5cm)
1 mandarin fisk
1 hugo
2 klovnfisk
1 blå cromis?
Ny koral:
Billede

Og her er lige lidt af de andre koraller
Billede

Billede

Billede

Billede

Også lige et par stykker af hele akvariet:

Billede

Billede
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Flot stenopsætning. Korallerne er også placeret ret fint, med en god blanding over det hele.

Det ser ud som om du har nogle røde trådalger i midten, lige over den store hule i stenene (Fed detalje med hulen). Har du ikke haft problemer med dem?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Jeg synes de ligner de alger jeg havde, og som endte med at være en ulidelig plage! De spredte sig pludseligt ret hurtigt. Hvis det er dem ville jeg sørge for at de kom væk!

Men hvis du har styr over dem vil jeg da gerne lige høre hvad du gør?

Når du nu har en akvarietang, hvorfor sætter du så ikke dit noritang fast på en lille sten i stedet for sådan en klemme?
Vedhæftede filer
DSC01634 (Small).JPG
DSC01634 (Small).JPG (76.15 KiB) Vist 538 gange
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hejsa,
Ja de ligner godt nok dem på dit billede - De har indtil videre ikke spredt sig så meget, men nu har jeg jo fået lidt flere fisk. Plagen i mit akvarie er nærmere den røde tang som er på alle billederne... Det spreder sig hurtigt. Håber på min kirug og hugo vil gøre noget ved det?

Så hvis der er gode råd til at slippe af med de røde alger, vil jeg lytte ;-)

/Henrik
P.s. God pointe Med noritang på en sten.. Det vil jeg prøve i stedet for klemmen.
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Håber på min kirug og hugo vil gøre noget ved det?
Mine rørte det ikke, men det siges at hvis man fodrer med det røde noritang så skulle de være mere tilbøjelige til at gå på røde alger.
Mine alger spredte sig heller ikke meget i starten og derfor var det nok ikke noget jeg var opmærksom på, men pludselig var de over det hele.

Hvis de sidder på nogle sten der er nemme at tage op ville jeg lige skurre dem i i noget saltvand og ellers sætte dem tilbage. eksempelvis i forbindelse med et vandskifte.
Jeg prøvede selv at fjerne dem med en tandbørste i baljen. Det tror jeg var det dummeste tiltag jeg har lavet, da det nok var skyld i at de pludselig spredte sig.

Jeg fik at vide det var en alge der kunne trives i ekstremt næringsfattigt miljø, og jeg har da heller aldrig kunnet måle næring i mit vand.

Jeg fik bugt med dem ved at starte forfra stort set, skurring af alle sten og mørklægning i 2½ uge.

:roll:

Nu er jeg jo ikke ligefrem ekspert i alger (Selvom jeg har haft de fleste), så det er ikke sikkert det er de samme, synes bare de ligner.

Held og lykke!
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Av! Håber ikke jeg må ty til så drastiske midler.. Jeg har heller ikke meget næring i mit vand.. Det kan være det kommer nu der er lidt flere fisk i end 2 klovne og en cromis..

Nu var det også noget der lignede tang jeg håbede kirugen vil gøre noget ved..
Men nu må vi se, både hugo og kirug er ihvertifalde igang med at plukke et eller andet fra stenene..

Har lige checket lidt til det og det ser faktisk ud til at jeg har algen der på et par sten..
Er ikke meget for at skulle pille stensætning ned, mørklægge osv. Nu ser jeg lige tiden an lidt længere..

Vil ihvertifalde huske at lade være med og prøve og fjerne dem mens stenene er i akvariet ;-)

Fedt nok du lige gjorde opmærksom på at de var en plage for dig. Jeg havde egenligt regnet med at de med tiden gik væk af sig selv.
/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Vil lige opdatere på de røde alger som Jimmi advarede mig i mod.
Det ser ud til at de er på kraftig retur efter jeg fik en lille gul kirug i akvariet.
Det ser ud til at den guffer dem lystigt.
Skal dog lige have målt for næringstoffer - Hvis det passer de kun lever i næringsfattigt miljø, kan det kan jo også blot være fordi næringsværdierne er steget efter jeg har fodret noget kraftigere end normalt på det sidste.
Dels fordi jeg har eksperimenteret med at få en mandarin fisk til at spise kaviar ;-) og dels for at få fedet kirugen op (Det har den dog selv klaret uden probs)

/Henrik
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Den er da vokset meget den grønne sarcophyton, er den ikke? Jeg syntes selv at min var vokset en del, men slet ikke sammenlignet med din. Nu har den absolut heller ikke samme lysbetingelser (læs: kun 18W), så mon ikke det er derfor?

Det er da også begyndt at se rigtig pænt ud generelt!
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jo begge mine sarcophyton'er vokser eksplosivt! Laver nok et fragment af den grønne fordi den ikke er helt pæn i formen og det næsten vil være naturligt at gøre sådan som den er begyndt at se ud - Det bremser måske væksten lidt..
Den "brune" sarcophyton er vel vokset fra 5-6cm til 20-25cm på ca 6 til 7 måneder.. Den voksede allerede fint i min nano med 2x24W over.

/Henrik
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Fedt at der er så meget gang i væksten - imponerende!

Glæder mig sgu også til at min den anden balje kører, så der kan komme lidt mere gang i det hele! :-)

Bruger du nogen form for tilsætning i baljen?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Har tilsat Mg et stykke tid (Siden november) og er begyndt at tilsætte lidt calcium her i januar. Har også Grotech A+B+C, men det er ikke meget jeg tilsætter af det - Det indeholder jo også Mg.

Begyndte først at tilsætte Ca og Mg da jeg kunne måle at de var begyndt og falde.
Prøver at holde dem på hhv 420-450 og 1400+

Det er vist meget normalt at væksten på korallerne stopper lidt når de kommer over i et nyt akvarie.. Og at der går noget tid inden de begynder at vokse igen. De røde montipora plader jeg har voksede med det sammen, men jeg kan først nu for begynde og se den første acopora stump jeg fik, vokse (den fik jeg i september). Det skal lige siges at den også var noget brun i farven, hvor den nu er helt blågrøn.

/Henrik
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Magnesium behøver du da bare at holde over 1300?? :)
Ellers ser det rigtig godt ud. Jeg er helt vild med din acropora i midten!! :D
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"