250L
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
250L
Ja så er min Nano nedlagt igen. Den voksede jeg hurtigt fra.
Istedet har jeg fået mig et 250L med målene (100x50x50 LxBxH)
Teknik:
Akvarie: 250 L helglas med ca 60L sump
Retur pumpe: OceanRunner 2500
Skummer: ATI Bubble Master 160
Cirkulation: Tunze Turbelle Nanostream 6045, Hydor Koralia 1
Lys: RealLight 1x250HQI 2x39W blå 2xBlå diode natlys
Indhold fra nano:
2xKlovnfisk
8kg levende sten 2-3kg døde sten som jeg havde i kælderen.
3-4kg sand Fiji Pink
Xenia
Euphyllia Glabrescens
Sarcophyton alcyonidae
Diverse snegle, mikro søstjerner
1 blåbenet eremitkrabbe.
Ja det ser jo ikke ud af meget.. Og jeg har heller ikke planer om at tilsætte meget mere levende før til November. Skal nemlig til Vietnam hele Oktober, vil ikke risikere at jeg mister en hel masse hvis noget går galt mens jeg er væk.
/henrik
P.s. Jeg satte det hele over i går aftes. Vandet er ikke helt klart endnu, men fiskene spiser lystigt og korallerne var foldet ud stort set med det samme.
Istedet har jeg fået mig et 250L med målene (100x50x50 LxBxH)
Teknik:
Akvarie: 250 L helglas med ca 60L sump
Retur pumpe: OceanRunner 2500
Skummer: ATI Bubble Master 160
Cirkulation: Tunze Turbelle Nanostream 6045, Hydor Koralia 1
Lys: RealLight 1x250HQI 2x39W blå 2xBlå diode natlys
Indhold fra nano:
2xKlovnfisk
8kg levende sten 2-3kg døde sten som jeg havde i kælderen.
3-4kg sand Fiji Pink
Xenia
Euphyllia Glabrescens
Sarcophyton alcyonidae
Diverse snegle, mikro søstjerner
1 blåbenet eremitkrabbe.
Ja det ser jo ikke ud af meget.. Og jeg har heller ikke planer om at tilsætte meget mere levende før til November. Skal nemlig til Vietnam hele Oktober, vil ikke risikere at jeg mister en hel masse hvis noget går galt mens jeg er væk.
/henrik
P.s. Jeg satte det hele over i går aftes. Vandet er ikke helt klart endnu, men fiskene spiser lystigt og korallerne var foldet ud stort set med det samme.
- Vedhæftede filer
-
- Sump
- IMGP3780.JPG (59.54 KiB) Vist 2208 gange
-
- Akvarie
- IMGP3776.JPG (56.46 KiB) Vist 2208 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så er vandet helt klart. Min skummer keder sig. To små klovne kan vist ikke rigtig give noget arbejde til den.
Købte en ny NewJet retur pumpe, som eksperiment, dels fordi jeg følte OceanRunner'en brummede lidt meget og var lidt for kraftig til min overløbskam kunne følge med.
Larmen har det ikke hjulpet på, tilgengæld står vandet nu helt perfekt i forhold til kanten af akvariet. Desuden sparer jeg et par watt.
Vil dog gerne slippe helt af med den dybe brummen som returpumpen giver, måske en blød slange kan hjælpe. Alt i alt larmer det nye ikke mere end min nano.
Derudover har jeg sat en 80mm 12V blæser op bag HQI'en med den har jeg kunnet holde temperaturen på 27,4 grader - Det er dælme fristende at spare sammen til en rigtig køler
Købte en ny NewJet retur pumpe, som eksperiment, dels fordi jeg følte OceanRunner'en brummede lidt meget og var lidt for kraftig til min overløbskam kunne følge med.
Larmen har det ikke hjulpet på, tilgengæld står vandet nu helt perfekt i forhold til kanten af akvariet. Desuden sparer jeg et par watt.
Vil dog gerne slippe helt af med den dybe brummen som returpumpen giver, måske en blød slange kan hjælpe. Alt i alt larmer det nye ikke mere end min nano.
Derudover har jeg sat en 80mm 12V blæser op bag HQI'en med den har jeg kunnet holde temperaturen på 27,4 grader - Det er dælme fristende at spare sammen til en rigtig køler

- Vedhæftede filer
-
- IMGP3788.JPG (78.83 KiB) Vist 2172 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hehe thyme,
Som du også skriver så skal stenene jeg tilsætter være godt tilkørte (Se min købstråd
)
Har ikke planer om at tilsætte 30kg sten på en gang uanset hvad.
Hvis det ender med sten fra klovnfisken. Så køber jeg bare en enkelt af gangen og tilsætter (Er ikke langt til Klovnen herfra).. Har ikke travlt med at få fyldt det. Hvis ikke der melder sig nogen med LS snart, så kommer det til at vente indtil jeg er tilbage fra Vietnam i november.
/Henrik
Som du også skriver så skal stenene jeg tilsætter være godt tilkørte (Se min købstråd

Har ikke planer om at tilsætte 30kg sten på en gang uanset hvad.
Hvis det ender med sten fra klovnfisken. Så køber jeg bare en enkelt af gangen og tilsætter (Er ikke langt til Klovnen herfra).. Har ikke travlt med at få fyldt det. Hvis ikke der melder sig nogen med LS snart, så kommer det til at vente indtil jeg er tilbage fra Vietnam i november.
/Henrik
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ak ja. Der sker ikke mere med indholdet i mit akvarie før jeg vender tilbage fra Vietnam. Det ser noget tomt ud og ville gerne have haft flere Levende sten i inden, men da jeg rejser om mindre end 3 uger, så må det vente til jeg er tilbage igen.
Har fået købt og monteret en Tunze Osmolator for at gøre livet lettere for min lejlighedssitter
. Det fungere ski godt. Kan godt lide der er 2 typer af stop kriterier (pumpe der maks kan køre i 5 minutter og en flydekontakt som er over vandet indtil den træder i aktion).
Sikkerheds føleren har jeg monteret i mit overløb - Så den advarer hvis mine returløb stopper.
Min sump kan ikke i sig selv løbe over. Hvis føleren i sumpen går i stykker vil vandet blot løbe tilbage i ferskvandskammeret når vandstanden bliver for høj.
Temperaturen ligger nu mellem 24 og 26 grader selv når HQI har været tændt længe. Jeg har kun de to små blæsere kørende - Det er måske ikke engang nødvendigt, men de er totalt lydløse.
Nå lidt billeder af hvordan det hele ser ud nu.
Har fået købt og monteret en Tunze Osmolator for at gøre livet lettere for min lejlighedssitter

Sikkerheds føleren har jeg monteret i mit overløb - Så den advarer hvis mine returløb stopper.
Min sump kan ikke i sig selv løbe over. Hvis føleren i sumpen går i stykker vil vandet blot løbe tilbage i ferskvandskammeret når vandstanden bliver for høj.
Temperaturen ligger nu mellem 24 og 26 grader selv når HQI har været tændt længe. Jeg har kun de to små blæsere kørende - Det er måske ikke engang nødvendigt, men de er totalt lydløse.
Nå lidt billeder af hvordan det hele ser ud nu.
- Vedhæftede filer
-
- IMGP3797.JPG (73.61 KiB) Vist 2071 gange
-
- IMGP3810.JPG (59.22 KiB) Vist 2112 gange
-
- IMGP3811.JPG (79.31 KiB) Vist 2072 gange
-
- IMGP3817.JPG (63.68 KiB) Vist 2074 gange
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@martin: Jeg har både en OR2500 og en NewJet (New jet i nu) - Og jeg er ikke 100% tilfreds med nogen af dem. De brummer ca lige meget, men jeg er nok ret kritisk hvad angår den slags støj. Så jeg regner med at købe en RedDragon.
UP'erne kender jeg ikke
@Christiantt: Nej jeg vil ikke smide mere i inden jeg tager afsted - Der er ingen grund til at invitere til et væltet akvarie, hehe - Det ville jo være træls for en ukyndig at skulle plukke alger, håndtere forhøjede næringsstof værdier eller måske noget uønsket som kommer ind med de nye sten.
Som det er nu så kan der komme godt gang i de 2-3kg døde sten og sandet.
Når jeg vender tilbage kan jeg få lidt flere sten og stille og roligt geare op.. Det bliver skægt!
UP'erne kender jeg ikke
@Christiantt: Nej jeg vil ikke smide mere i inden jeg tager afsted - Der er ingen grund til at invitere til et væltet akvarie, hehe - Det ville jo være træls for en ukyndig at skulle plukke alger, håndtere forhøjede næringsstof værdier eller måske noget uønsket som kommer ind med de nye sten.
Som det er nu så kan der komme godt gang i de 2-3kg døde sten og sandet.
Når jeg vender tilbage kan jeg få lidt flere sten og stille og roligt geare op.. Det bliver skægt!

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
En ting jeg jeg lige kom i tanke om (og som også giver mening) var at min OR2500 (prøvede ikke med NewJet) brummede markant mindre da jeg for en kort bemærkning ikke havde mit udløber rør monteret, men bare lod returvandet løbe ud i overfladen (meget mindre modstand). Så brummen kan også skyldes at pumpen simpelthen skal arbejde mere.
Mmmh kunne da godt være jeg skulle prøve og gå tilbage til det også skabe cirkulation bag stenene på anden vis
Før 15. December - Søhare netop indkøbt:

Der arbejdes:

26. December 2007 så det således ud:

Mmmh kunne da godt være jeg skulle prøve og gå tilbage til det også skabe cirkulation bag stenene på anden vis

Før 15. December - Søhare netop indkøbt:
Der arbejdes:
26. December 2007 så det således ud:
Senest rettet af Musiker man 28. jan 2008 11:49, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Geografisk sted: Ringsted
samme her Hougaard 

275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@Hougaard, godt jeg var der inde igår
- I dag ville have været pest når man ikke skulle have andet end en stump sillikone slange. Købt men ikke monteret endnu (De scorer vist kassen på det slange!)
@Martin: Jeg ved faktisk ikke hvor mange mikrobobler der kommer fra den. Men vil gætte på den giver lidt bobler.

@Martin: Jeg ved faktisk ikke hvor mange mikrobobler der kommer fra den. Men vil gætte på den giver lidt bobler.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Update
Ja hjemvendt fra Vietnam. Dejlig tur med masser af snorklingsmuligheder og endnu mere lyst til at komme igang med akv. Venter på at klovnfisken får nogle nye sten hjem.
Men her er da lige et billede af min sump som den ser ud nu.
Der kommer nogle flere billeder når HQI'en tænder og jeg er hjemme igen
Men her er da lige et billede af min sump som den ser ud nu.
Der kommer nogle flere billeder når HQI'en tænder og jeg er hjemme igen
- Vedhæftede filer
-
- Sumpen
- IMGP0002_skaleret.JPG (68.73 KiB) Vist 878 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja så pænt kan et akvarie være efer en måned med sitter på. Har lige renset væggene for nogle gennemsigtige let brunlige trådalger, men ellers var der ikke noget for mig at gøre.
Væksten har været mindre end jeg havde forventet og der er stort set ikke kommet kalkalger mens jeg har været væk. Målingerne var perfekte - Har desværre ikke noget test sæt til Mg og klovnen havde også udsolgt, men jeg købte noget Magnesium og er begyndt at tilsætte.. Mon ikke det kan sætte fut i væksten. Mg Testsættet + Grotech A,B,C er bestilt
Som det ses er akvariet stadig ret tomt, men klovnfisken skulle snart få sten hjem også sker der forhåbentligt noget mere!
Mvh
Henrik
Væksten har været mindre end jeg havde forventet og der er stort set ikke kommet kalkalger mens jeg har været væk. Målingerne var perfekte - Har desværre ikke noget test sæt til Mg og klovnen havde også udsolgt, men jeg købte noget Magnesium og er begyndt at tilsætte.. Mon ikke det kan sætte fut i væksten. Mg Testsættet + Grotech A,B,C er bestilt

Som det ses er akvariet stadig ret tomt, men klovnfisken skulle snart få sten hjem også sker der forhåbentligt noget mere!
Mvh
Henrik
- Vedhæftede filer
-
- IMGP0008_skaleret.JPG (79.43 KiB) Vist 856 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så fik jeg skisme fyldt lidt mere i akvariet. Nu er jeg faktisk godt tilfreds med stenopsætningen
Tak til cwdirect for handlen - Rigtig fine sten og fragmenter!
Derudover købte jeg lige 2 sten og et par wurdemanni rejer i akvarieudstyr.
Som det kan ses på billederne er der kommet lidt rødlige alger på bunden. De var der dagen efter jeg hældte stenene fra akvarieudstyr i bajlen. De er helt sikkert resultatet af at jeg vaskede stenene under vandhanen og ikke brugte osmose vand.. Vidste godt det var lidt risky.
Der er også begyndt at vise sig lidt grønne alger, håber jeg kan holde værdierne under kontrol på trods af de uinkørte sten.
Ja jeg har også fået lidt glasroser med. Køber nok en kanyle og lidt saltsyre på mandag.. Med mindre rejerne begynder at guffe dem inden da..
Tak til cwdirect for handlen - Rigtig fine sten og fragmenter!
Derudover købte jeg lige 2 sten og et par wurdemanni rejer i akvarieudstyr.
Som det kan ses på billederne er der kommet lidt rødlige alger på bunden. De var der dagen efter jeg hældte stenene fra akvarieudstyr i bajlen. De er helt sikkert resultatet af at jeg vaskede stenene under vandhanen og ikke brugte osmose vand.. Vidste godt det var lidt risky.
Der er også begyndt at vise sig lidt grønne alger, håber jeg kan holde værdierne under kontrol på trods af de uinkørte sten.
Ja jeg har også fået lidt glasroser med. Køber nok en kanyle og lidt saltsyre på mandag.. Med mindre rejerne begynder at guffe dem inden da..
- Vedhæftede filer
-
- IMGP0027.JPG (73.84 KiB) Vist 819 gange
-
- IMGP0028.JPG (75.56 KiB) Vist 820 gange
-
- IMGP0029.JPG (77.23 KiB) Vist 819 gange
-
- IMGP0030.JPG (74.56 KiB) Vist 819 gange