Er det et aiptasia?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København

Er det et aiptasia?

Indlæg af abubillita »

Hej!

Jeg har set et væsen på mine levende sten som ligner en aiptasia, men jeg er ikke sikker. Det kom ud af en sten og nu har det gemt sig i et andet hul. Er det en aiptasia (glasrose?) og skal man af med den? Hvordan "exterminere" man sådan en?

Tak!

Susana
Billede

RSM: 1 domino damsel, 2 amphiprion allardi, 1 pictichromis porphyreus, 3 chromis viridis, 2 sandspisere
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det er lidt svært at se ud fra dit billede, men det er da ikke utænkeligt.. Metoden til at komme disse til livs er lidt saltsyre i en kanyle. Stik kanylen helt ned i glasrosen og skyd den så med en gang saltsyre.. Sådan har jeg i hvert fald gjort det tidligere, men nu har jeg en yderst effektiv wurdemani reje ;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
abubillita
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af abubillita »

Ja, det var meget svært at tage et ordenligt billede :( Den er ikke så stor, omkring 5 milimeter...

Kan man indsprøjte saltsyren i den uden at tage stenen fra akvariet?

Det med rejen lyder meget interessant... Hvad spiser den, når der ikke er flere glasroser? Går den efter koraller eller andre levende beboere i revet? Er den sejlivet?

Tak igen!
Billede

RSM: 1 domino damsel, 2 amphiprion allardi, 1 pictichromis porphyreus, 3 chromis viridis, 2 sandspisere
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse

Indlæg af HansR »

Wurdemanirejer er helt refsafe. De spiser, når de andre dyr spiser og de er supereffektive når det gælder Aiptasia anemoner.

Jeg har også brugt saltsyremetoen, men den er kun effektiv ved få anemoner og anemonerne sider ofte, hvor man ikke kan få fat i dem.

/Hans
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"