Erfaring med træ
- DemianDK
- Grøn Chromis
- Reactions:
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: søn 29. jul 2007 22:17
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Herfølge
- Kontakt:
Erfaring med træ
Hej,
Vil gerne have lidt input med erfaring med træ:
- Skal jeg vælge krydsfiner eller MDF?, og hvis man vælger krydsfiner, skal man bruge det der hedder Østen?
- Hvilken tykkelse skal jeg vælge?, hvor tykt skal det minimum være, så det ikke står og giver sig alt for meget?
Danny
Vil gerne have lidt input med erfaring med træ:
- Skal jeg vælge krydsfiner eller MDF?, og hvis man vælger krydsfiner, skal man bruge det der hedder Østen?
- Hvilken tykkelse skal jeg vælge?, hvor tykt skal det minimum være, så det ikke står og giver sig alt for meget?
Danny
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
MDF har jeg lavet mit af og der er ingen problemer, men jeg har også grundet og malet grundigt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2109
- Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Til akvarie bord skal du nok lave en ramme af noget andet og kraftigere træ også beklæde det med MDF. Men husk at male med alkyd maling bagefter. For INTET træ har godt af vænd over en længere periode.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
-
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
Mit akvariebord er bygget af træ, og beklædt med 16 mm mdf det virker fint
900 L viewtopic.php?t=10798
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Giver BS ret, endelig male med en oliemaling ihvertfald indvendigt.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2109
- Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Også gerne udvendigt for at undgå det bobler op. Hvor tit ryger der ikke lidt vand ned ad siderne når man roder med det?herzberg skrev:Giver BS ret, endelig male med en oliemaling ihvertfald indvendigt.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Mit er olie indvendigt, men ikke udvendigt. Det har ikke skabt problemer overhovedet. Det er jo ikke sådan, at de bobler op så snart der kommer lidt vand på, stående vand/fugt er selvf. noget andet.
Problemet med olie som jeg ser det, er, at hvis man vil have det hvidt, så bliver det gult med tiden.
Problemet med olie som jeg ser det, er, at hvis man vil have det hvidt, så bliver det gult med tiden.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2109
- Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
top pladen som akvariet kommer til at stå på ville jeg nok male hvid. Men for at undgå det bliver hvidt beder man farvehandleren om at lave det "knækket hvid" Der bliver blandet 2 dråber sort i. Man ser det ikke men man undgår det bliver gult på den måde.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
-
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1560
- Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Hej for at lave et flot møbel så skal du helt klart bruge mdf det har en meget glat over flade som giver den bedste finish når det bliver malet. Men det skal grundes og males over det hele da mdf meget let bobler op hvis der er noget ubehandlet som bliver udsat for vand. Tykkelsen det afhænger jo helt af hvor mange kilo du belaster med. Hvis krydsfiner. så er det bedst og bruge østen da det er lavet mere vandfast end alm krydsfiner det er det man bruger udvendigt på huse for det holder bedst. Men det bliver ikke så pænt når man maler det for finren vil rejse sig så man skal enten mellem slibe meget eller spartle meget. Jeg ville bruge mdf.
Hilsen Thue
Hilsen Thue
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 9610 Nørager
Re: Erfaring med træ
Hej,
Vil gerne have lidt input med erfaring med træ:
- Skal jeg vælge krydsfiner eller MDF?
MDF betyder medium density fiber - altså fint mellemhårdt presset træsnuller
Det bliver holdt sammen med en lim der ikke er ret vandfast og hvad værre er - så svulmer pladen kraftigt op hvis der trænger vand ind i den...
Krydsfiner er "rigtigt" træ der er limet, enten med en vandfast eller ikke vandfast lim. Trænger der vand ind i krydsfiner svulmer træet op og hvis det ikke er limet med vandfast lim skiller pladen totalt ad i de lag den er bygget op af hvor den er fugtig. Dog sprædes fugt langsommere i krydsfiner end i MDF-plade.
Så valget står altså imellem pest eller kolera... Der er dog noget der gør at jeg personligt ofte vælger MDF til møbler og det er at det er virkeligt nemt at bearbejde og kan fræses og slibes meget præcist. Oven i hatten er det vidunderligt at male på!
Der er dog en ting man skal være opmærksom på. MDF deformere med tiden hvis man f.eks. bruger det til en hylde - den kommer til at hænge på midten før eller siden! Så hvis man skal bruge det er det bedst til beklædninger og fyldninger. Finer har mindre tendenser i den retning og kan derfor tit bedre bruges til egentligt bærende konstruktioner.
For at vende tilbage til maling af MDF, så sværger jeg til autolak her. Jeg har brugt det på alt fra køkkenlåger til en sonar-bøje jeg lavede til miljøskibet Dana. Når jeg siger autolak, mener jeg ikke de der latterlige dåser man får i Harald Skrald, men den rigtige to-komponente vare man henter hos sin lokale autolakker. Jeg vil nærmest garantere dig at hvis du gør det bare halvdårligt med autolak, kan du stille dit akvariebord på havnen i Hirtshals i ti år uden det tager skade eller forandre farve.
Autolak kan snildt rulles på, med en silkerulle (20Kr hos farvehandleren) og med et resultat der kan sammenlignes med prof sprøjte lakering - tricket består i at grunde-slibe-grunde-slibe-male-male-slibe-lakke-lakke. Det tager nogen dage, men resultatet udebliver ikke.
Endeligt er der muligheden for at købe sort MDF-plade, det er altså ikke den særligt billige slags
, men en plade der er farvet sort. Du kan så lakere den til det ligner et klaver - hvis du kan lakere...
Maling af krydsfiner er det samme som maling af brædder! Du kan bejdse det og lakere eller male, det vil give mening hvis du ønsker det "klassiske trælook", men vær klar over at du skal bruge en møbelkvalitet for ikke at få grimme kanter, hvis de er synlige. Finer kræver som regel også skarpere og mere præcist værktøj.
Håber at du kan bruge lidt input fra en gammel snedker
Hilsen
Zigge
Vil gerne have lidt input med erfaring med træ:
- Skal jeg vælge krydsfiner eller MDF?
MDF betyder medium density fiber - altså fint mellemhårdt presset træsnuller

Krydsfiner er "rigtigt" træ der er limet, enten med en vandfast eller ikke vandfast lim. Trænger der vand ind i krydsfiner svulmer træet op og hvis det ikke er limet med vandfast lim skiller pladen totalt ad i de lag den er bygget op af hvor den er fugtig. Dog sprædes fugt langsommere i krydsfiner end i MDF-plade.
Så valget står altså imellem pest eller kolera... Der er dog noget der gør at jeg personligt ofte vælger MDF til møbler og det er at det er virkeligt nemt at bearbejde og kan fræses og slibes meget præcist. Oven i hatten er det vidunderligt at male på!
Der er dog en ting man skal være opmærksom på. MDF deformere med tiden hvis man f.eks. bruger det til en hylde - den kommer til at hænge på midten før eller siden! Så hvis man skal bruge det er det bedst til beklædninger og fyldninger. Finer har mindre tendenser i den retning og kan derfor tit bedre bruges til egentligt bærende konstruktioner.
For at vende tilbage til maling af MDF, så sværger jeg til autolak her. Jeg har brugt det på alt fra køkkenlåger til en sonar-bøje jeg lavede til miljøskibet Dana. Når jeg siger autolak, mener jeg ikke de der latterlige dåser man får i Harald Skrald, men den rigtige to-komponente vare man henter hos sin lokale autolakker. Jeg vil nærmest garantere dig at hvis du gør det bare halvdårligt med autolak, kan du stille dit akvariebord på havnen i Hirtshals i ti år uden det tager skade eller forandre farve.
Autolak kan snildt rulles på, med en silkerulle (20Kr hos farvehandleren) og med et resultat der kan sammenlignes med prof sprøjte lakering - tricket består i at grunde-slibe-grunde-slibe-male-male-slibe-lakke-lakke. Det tager nogen dage, men resultatet udebliver ikke.

Endeligt er der muligheden for at købe sort MDF-plade, det er altså ikke den særligt billige slags

Maling af krydsfiner er det samme som maling af brædder! Du kan bejdse det og lakere eller male, det vil give mening hvis du ønsker det "klassiske trælook", men vær klar over at du skal bruge en møbelkvalitet for ikke at få grimme kanter, hvis de er synlige. Finer kræver som regel også skarpere og mere præcist værktøj.
Håber at du kan bruge lidt input fra en gammel snedker
Hilsen
Zigge
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1593
- Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Erfaring med træ
Lyder sørme godt ZiggeZigge skrev: tricket består i at grunde-slibe-grunde-slibe-male-male-slibe-lakke-lakke. Det tager nogen dage, men resultatet udebliver ikke.![]()

Har du nogle billeder der viser resultatet?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 9610 Nørager
Hvordan sætter man et billede ind her? Knappen vedhæft fil gør ingenting...
/zigge
PS: Autolak... kommer til at ligne overfladen på en bil ret meget... Det vigtigste er at man sørger for at grunderen dækker 100% når man er færdig med at slibe, ellers vil træfiberne svulme op af malingen (træet rejser sig) og resultatet bliver dårligt... Man kan nøjes med at slibe op til korn 180 når man ruller, da rullen lægger et tykkere lag på end en sprøjtepistol. Hvis man vil gøre arbejdet bedre end en standart billakering, kan man efter den klare lak er tør, vådslibe lakken og polere til sidst - det er det f.eks. Farreri gør med deres biler, men det kræver en lidt længere forklaring, selvom det i princippet er ret enkelt at lave.
/zigge
PS: Autolak... kommer til at ligne overfladen på en bil ret meget... Det vigtigste er at man sørger for at grunderen dækker 100% når man er færdig med at slibe, ellers vil træfiberne svulme op af malingen (træet rejser sig) og resultatet bliver dårligt... Man kan nøjes med at slibe op til korn 180 når man ruller, da rullen lægger et tykkere lag på end en sprøjtepistol. Hvis man vil gøre arbejdet bedre end en standart billakering, kan man efter den klare lak er tør, vådslibe lakken og polere til sidst - det er det f.eks. Farreri gør med deres biler, men det kræver en lidt længere forklaring, selvom det i princippet er ret enkelt at lave.
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 9610 Nørager
Det var ikke for at male fanden på væggen...
De Ikke vandfaste plader, kan fint bruges, forudsat at de er behørigt malede. Men kommer der til at stå vand på dem vil det før eller siden trænge ind i pladen og den vil svulme op. Uanset om den er limet vandfast eller ej, er træet i den stadig det samme.
Vognpladerne er super til formålet, da epoxy er noget af det tætteste man kan opdrive til at holde på vandet - nok derfor det er populært til at lime glasfibere sammen med
Ydermere er de noget stivere og stærkere, end f.eks. fyrtræsfiner, så man vil kunne slippe afsted med at bruge en tyndere plade.
En ting der er meget vigtig når man limer krydsfiner til maritimt brug, er at få lukket alt endetræ. Dels er det vigtigt at bruge en vandfast lim, som f.eks. PU-lim. Men også andre endeflader bør beskyttes. Det kan gøres, så simpelt som at man lakere endefladerne et par gange med urethan-lak.
PU-lim hærder for øvrigt med vand, så det er god praksis lige at fugte fladerne før man påføre limen. Og limer man de epoxy-belagte plader, skal man huske at slibe limfladerne med belægningen godt op med groft sandpapir for at limen kan hæfte på dem.
/Zigge
De Ikke vandfaste plader, kan fint bruges, forudsat at de er behørigt malede. Men kommer der til at stå vand på dem vil det før eller siden trænge ind i pladen og den vil svulme op. Uanset om den er limet vandfast eller ej, er træet i den stadig det samme.
Vognpladerne er super til formålet, da epoxy er noget af det tætteste man kan opdrive til at holde på vandet - nok derfor det er populært til at lime glasfibere sammen med

Ydermere er de noget stivere og stærkere, end f.eks. fyrtræsfiner, så man vil kunne slippe afsted med at bruge en tyndere plade.
En ting der er meget vigtig når man limer krydsfiner til maritimt brug, er at få lukket alt endetræ. Dels er det vigtigt at bruge en vandfast lim, som f.eks. PU-lim. Men også andre endeflader bør beskyttes. Det kan gøres, så simpelt som at man lakere endefladerne et par gange med urethan-lak.
PU-lim hærder for øvrigt med vand, så det er god praksis lige at fugte fladerne før man påføre limen. Og limer man de epoxy-belagte plader, skal man huske at slibe limfladerne med belægningen godt op med groft sandpapir for at limen kan hæfte på dem.
/Zigge
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 1593
- Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Læs her Zigge:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=237
Vores kære admin har løsning på det meste
(Og hvis der er noget han ikke kan lide.....sletter han det bare
)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=237
Vores kære admin har løsning på det meste


Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Zigge
- Dværg kejser
- Reactions:
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 9610 Nørager
Nja - NPI er Nordisk Plade Import...
Filmbelagte plader er også det man kalder støbefiner, de er belagt med en ret tynd folie på begge sider, der gør dem vandafvisende.
På "De rigtige" vognplader er der nærmest tale om et lag på ca, 1 mm.
Støbepladerne er lidt spild af penge hvis man alligevel vil male dem (de er mørkebrune), de skal alligevel slibes matte for at male dem, og så er man halvt igennem filmen...
Hvis din tømmerhandel foreslog dig film/film plader, er det nok fordi de fleste vrider sig i smerte når de hører hvad vognplader koster og så vælger de billigere støbeplader. Hvis jeg skulle foreslå noget vil jeg pege på vandfast birkefiner. Det er næsten lige så nemt og lækkert at bearbejde som MDF og er helt tæt i endetræet. Det tager lige flot imod bejdse og maling og ligger typisk prismæssigt på linie med film/film pladerne.
Mvh
Zigge
Filmbelagte plader er også det man kalder støbefiner, de er belagt med en ret tynd folie på begge sider, der gør dem vandafvisende.
På "De rigtige" vognplader er der nærmest tale om et lag på ca, 1 mm.
Støbepladerne er lidt spild af penge hvis man alligevel vil male dem (de er mørkebrune), de skal alligevel slibes matte for at male dem, og så er man halvt igennem filmen...
Hvis din tømmerhandel foreslog dig film/film plader, er det nok fordi de fleste vrider sig i smerte når de hører hvad vognplader koster og så vælger de billigere støbeplader. Hvis jeg skulle foreslå noget vil jeg pege på vandfast birkefiner. Det er næsten lige så nemt og lækkert at bearbejde som MDF og er helt tæt i endetræet. Det tager lige flot imod bejdse og maling og ligger typisk prismæssigt på linie med film/film pladerne.
Mvh
Zigge