PC blæser

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet

PC blæser

Indlæg af schreiber »

Aloha folks!

Jeg har brug for lidt hjælp mht. køb af blæsere (køling) og trafo til mit nano. Lyset bliver 2x36W compact T5 og 2x15W T8. Akvarier er på 50*30*35.

Håbede lidt på at jeg kunne holde mig indenfor de 80mm, men samtidig opnå en fornuftig køleeffekt. Er det realistisk? Og så skal den naturligvis være lydløs - ved godt jeg presser den lidt nu :D

Er det korrekt forstået, når jeg er af den opfattelse, at der skal en blæser til at smide "kold" luft ind i lyskassen, og en til at smide varm luf ud igen?

Da jeg kører med dæksglas, vil det ikke være muligt at blæse direkte ned på vandet.

Har overvejet at købe en dicideret køler, men den koster kassen både i anskaffelse og i forbrug, og er ydermere ikke særlig handy mht. slanger osv. i sådan et lille akvarie :(

Jeg håber lidt på nogen kunne poste nogle links til blæsere og trafo, og evt. en lille "guide" til hvordan man bakser sådan noget sammen. Skal lige siges at jeg ved meget lidt om el, men er ret ferm med hænderne, så forklar det venligst for mig som om jeg var et intelligent barn :lol:

På forhånd tak
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvis du vil køre med dækglas tror jeg ikke en blæser får det store effekt. Ideen med blæseren er at cirkulere tør/kold luft over vandoverfladen og derved øge fordampningen. Og sænke vand temperaturen.

Dækglasse tager desuden en masse lyd, som dine koraller sikkert gerne vil nyde godt af!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af schreiber »

Ok. Jeg renser mine dæksglas et par gange om ugen, og det har virket fint tidligere med lyset. Dog havde jeg problemer med varmen - måske pga. dæksglasset :roll:

Måske skal jeg droppe dæksglasset, men kan nu godt lide at jeg ikke skal rende og fylde nyt vand på hele tiden. Hmmm....

Tak for svaret.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg kører også med dækglas på mit 9L, for at undgå fordampning. Jeg målte også temperaturen, og blev helt bange, men korallerne har det jo fint selvom vandet er omkring de 28 grader, så det går jo nok. ;) Så længe vandet ikke er 30 grader eller over, så bare se om dine dyr trives, hvis de gør så er det jo fint nok. :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af schreiber »

BatLuder skrev:Jeg kører også med dækglas på mit 9L, for at undgå fordampning. Jeg målte også temperaturen, og blev helt bange, men korallerne har det jo fint selvom vandet er omkring de 28 grader, så det går jo nok. ;) Så længe vandet ikke er 30 grader eller over, så bare se om dine dyr trives, hvis de gør så er det jo fint nok. :)
Alle dine zooantheller dør ved 29 grader eller derover.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

schreiber skrev:Alle dine zooantheller dør ved 29 grader eller derover.
Det er muligt, at koraller ikke trives så godt over en længere periode (måneder) på 29 grader, men de færeste koraller inkl. zooxantheller vil ligefrem dø ved denne temperatur.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er en sandhed med modifikationer! Temperaturen skal over de 30 grader, for end at der begynder at ske noget. Og så er det enda ikke sikkert alligevel. Jeg læste en artikel om emnet, for det var noget som forskere også hele tiden havde regnet med, men efter de sidste par gange med El Nino. Undrede det forskerene at der midt på et rev kunne være være koraller som tilsynladende ikke havde taget spor skade. Sagen blev undersøgt nøje, og de fandt ud af der er flere arter af Zooantheller, og at ikke alle er lige temperatur følsomme. De fandt samtidig ud af at en koral der er blevet bleget på grund af varme sagens kan komme sig, om end det tager tid.
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af schreiber »

nyberg skrev: Det er muligt, at koraller ikke trives så godt over en længere periode (måneder) på 29 grader, men de færeste koraller inkl. zooxantheller vil ligefrem dø ved denne temperatur.
Tja, så skal du prøve at læse noget mere litteratur om emnet. De foredrag om emnet jeg har været til, holdt af professorer i mairnebiologi og de marinebiologer jeg kender, siger alle det samme - uahængigt af hinanden. Men kan jo være de alle tager fejl og du har ret.
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang blæsere så kig på sider der handler gejl til pc modding !

Der finder du nemt en helvedes masse forskellige og også strømforsyninger. Du kan desuden se dB tal så du kan se hvor meget de larmer.

PAPST laver nogle rigtig kvalitets blæsere og de handles de fleste steder ! Du kan også købe nogle med blå dioder i så du får lidt natlys ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Scheiber: Pladder! Der bliver hele tiden fundet ud af nye ting. Den artikel jeg læste var skrevet i febuar/marts måned. du er måske også biolog??? Siden du går til foredrag hos professorer i marinebiologi???
Jeg er ikke selv biolog, men kender en del som er det, og hvis det ikke lige er det de dagligt går og beskæftiger sig med ved de faktiks ikke ret meget om sagerne. Det kan da godt være at en ting var god latin den gang de fik deres uddannelse, derfor behøver det ikke at være det idag!
schreiber
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af schreiber »

Carsten skrev:Scheiber: Pladder! Der bliver hele tiden fundet ud af nye ting. Den artikel jeg læste var skrevet i febuar/marts måned. du er måske også biolog??? Siden du går til foredrag hos professorer i marinebiologi???
Jeg er ikke selv biolog, men kender en del som er det, og hvis det ikke lige er det de dagligt går og beskæftiger sig med ved de faktiks ikke ret meget om sagerne. Det kan da godt være at en ting var god latin den gang de fik deres uddannelse, derfor behøver det ikke at være det idag!
*suk* ...
På forhånd tak
Thomas Schreiber
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

hold nu den gode tone der plejer at være på dette forum :O)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

1: I et lukket system (akvariet) er der mange flere affaldsstoffer end på et rev. Hvis disse affaldsstoffer ikke bliver fjernet med det samme, vil de højere temperaturer måske forårsage opblomstringer af bakterier og alger samt fiske- og koralsygdomme, der trives ved højere temperaturer. På et åbent rev er der masser af strøm og organismer, der kan kontrollere den slags problemer.

2: Varmere vand kan indeholde mindre gas (i dette tilfælde ilt) end koldt. Det lavere iltindhold kan være meget mere dræbende end temperaturen i sig selv. God cirkulation og overfladebevægelse kan afhjælpe dette - noget man finder på revet men ikke i alle akvarier.

3: Når koraller bliver overophedede og/eller stressede, er det farvel til zooxanthellae algen (den bliver smidt ud af koralllens væv - det er ikke nødvendigvis algen der dør) som den har et symbiotisk forhold til = blegning. Når temperaturen igen er nede på det acceptable niveau kan symbiosen genopstå, HVIS der er zooxanthellae til stede......noget som jeg umiddelbart tvivler på vil være tilfældet i et akvarie, der har været for varmt i for lang tid - men det er udelukkende en formodning.

4: Der er stor forskel på temperatur-tolerancen hos koraller alt afhængigt af hvorfra de kommer. Arter fra det sub-tropiske klima vil begynde at få det for varmt allerede v. 24-26 grader.....hvilket er i underkanten for arter fra f.eks. Indonesien. Til de mere ekstreme tilfælde hører f.eks. koralrevene ud for Oman, hvor temperaturen tit og ofte kommer over de 32 grader. Mange aner ikke hvor deres koraller og fisk oprindeligt kommer fra og akvariet er under alle omstændigheder nok meget "internationalt".

Man kan derfor (heller) ikke sammeligne mellem et akvarie og et rev når man snakker om temperaturer. Det lader dog til at fleste har succes med at holde temperaturen på 26-28 grader, hvilket jo giver god mening - det er så'n lige midt imellem.

Og ja, jeg har faktisk læst biokemi på uni.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"