Hjælp til sump.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Dantheman
Reactions:

Hjælp til sump.

Indlæg af Dantheman »

Hey, Tja så fortrød jeg at jeg ikk lavede sump fra starten da jeg gerne vil have en kalkreator på senere. Men da jeg kune har 46,5x46,5 til have en sump på bliver det jo en ret lille sump, og vil samtidig gerne have et lille refugie. Men har tænkt mig noget ala billede 1. Og har så selv lavet en tuch om hvordan det evt. ville se ud. Ville det kunne lade sig gøre på så lidt plads? Skal lige siges at overløbet bliver ved en overløbskasse.
Vedhæftede filer
Unavngivet.JPG
Unavngivet.JPG (64.68 KiB) Vist 4411 gange
Marc_Levenson.jpg
Marc_Levenson.jpg (40.88 KiB) Vist 4411 gange
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Synes det ser meget fint ud. Forstår dog ikke idéen med at lave så mange glasplader før refugiet. Der skal vel bare være én?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

er det nok med een. Lækkert! Det betyder jo bare mindre arb :D
Det vil sige det her er nok? Så er der jo også bedre plads til kalkreatoren når den kommer samt CO2 flasken.
Vedhæftede filer
Unavngivet2.JPG
Unavngivet2.JPG (61.63 KiB) Vist 4406 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Eller stille skummeren på en lille hylde i sumpen således du får et større refugie ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Hvordan mener du ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

fjern væggen mellem skummer og refugiet, så skummeren bare står i refugiet! (Eller flyt skummeren over sammen med retur pumpen!)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ok på den måde, ja det kan jeg godt se er meget smartere så kan jeg også få et større refugie :) Men når der såkommer kalkreator så kan den vel også bare være ved returpumpen ikk ? Men er det ikk noget med at en skummer ikke må være i refugiet da den vil fjerne nogle af de vigtige stoffer ?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Dan, en skummer er jo ikke et 100% filter - Det er jo det samme vand der gennemstrømmer hele systemet - Skummer arbejder på noget af det hele tiden.

Hvis du kigger på dit nuværende system er der jo også masser af vand der går direkte i returpumpen uden at være gennem skummeren.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Har ingen sump på endnu. Men forstår godt hvad du mener, ved godt det ikk er ALT vandet der kommer iskummeren, men før eller siden skal det jo nok bliver skummet, og når jeg så samtidig har refugiet og de 50kg sten, og 10kg levende sand. Mon det så ikk er nok filter ?
Men kalkreatoren, kunne den godt være tilsat ved returpumpen også?
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Kalkreaktoren skal "bare" sidde på loopet et eller andet sted - Det kunne være ved returpumpen. (Eller udenfor sumpen og så bare med rørforbindelse)
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ok, det var også sådan med rørforbindelser jeg havde forstillet mig at gøre det. men skal lige til klovnfisken imorgen, og regner med at have en overløbskasse med hjem
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund

Indlæg af Lars M »

Du ku jo overveje at indsætte et stykke grovporet filtersvamp mellem skummerkammeret og refugiet.
Formålet skulle være at der opbygges en bakterieflade, som kan nedbryde nitrat og fosfatforbindelserne så de er mere tilgængelige for dine caulerpa alger. Filteret fungerer samtidigt som grovfilter.

Jeg har selv samme løsning. Filtersvampen skylles efter behov. Mine alger gror som vilde.
Det er samme princip som i miraclemud modellen. Her er det blot biobolde man anvender.
Mvh.

Lars Mogensen
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det var også en god idé. Men er det ikke noget med at det er bedst at skumme vandet inden det kommer i refugiet som du siger det? For hvis det er så kan jeg jo bare få kammerat lave så småt at skummeren lige kan være der for at få så meget plads til refugie som muligt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Dantheman skrev:Hvordan mener du ?
Lav en lille vandret hylde i den rette højde over sandet, limet fast på siden af sumpen. Her kan du så stille din skummer !

En kalkreaktor står gerne ved siden af sumpen da det jo ikke lige er særligt sandsynligt at den skummer over :D ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Er det ikk noget med man ikk må have skummer i refugiet da skummeren fjerner noget af det som algerne producere ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Algerne producere da ikke noget. Jo ilt, men det kan en skummer jo ikke lige tage. De optager derimod en masse næring fra vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Hvor store skal glaspladerne så være til bobbelfælden ? Har valgt at sumpen bliver 45cm lang, 25cm dyb og 40cm høj. Og er det ikk fint nok i 0,5cm glas ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det kommer jo an på hvor du har dine andre skillevægge og deres størrelser. Du må derfor poste en præcis skitse af hvordan du har tænkt dig at gøre det.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det jeg så lige vil vide er hvor stor mellemrum der skal være fra bunden til glasset til bobbelfælden. Rettere sagt hvad skal målene på bobbelfælde glassene så være ? Er det ikk lidt ligegyldigt egentlig ?
Vedhæftede filer
Unavngivet.JPG
Unavngivet.JPG (66.39 KiB) Vist 4278 gange
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Og det er bare en skitse, der skal vel ligger ca 4cm sand, så skal den første skillevægsplade være 6cm fra bundglasset så den er 2cm over sandet ikk eller mere ?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Jeg har aldrig bygget en sump, men jeg tror at jeg for en sikkerhedsskyld ville droppe det første stykke glas fra refugiet af, da du kan riskikere at sandet blokerer det og derved blokerer flowet gennem sumpen...

/martin
/martin
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Tro du skal fjerne den 4. (altså den længst til højre) af dine skillevægge - så vil du både få et overløb på refugiet og en bobbelfælde.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja den første plade op mod fælden skal stå ned mod bunden !

Ang mål så er det jo alt efter flow men da den er ret bred din sump så er et par cm mellem og over/under pladerne sikkert rigeligt ! Nogle lave små lave plader på tværs nede i sandbunden så sandet ikke flytter sig gennem sumpen - men igen alt efter flow !
Mvh
Brian

Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Det hele er nu regnet ud og det hele. Så nu skal det bare lige bestilles og laves, og pvc og pumpe skal købes ind så må det være det :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"