Hey, Tja så fortrød jeg at jeg ikk lavede sump fra starten da jeg gerne vil have en kalkreator på senere. Men da jeg kune har 46,5x46,5 til have en sump på bliver det jo en ret lille sump, og vil samtidig gerne have et lille refugie. Men har tænkt mig noget ala billede 1. Og har så selv lavet en tuch om hvordan det evt. ville se ud. Ville det kunne lade sig gøre på så lidt plads? Skal lige siges at overløbet bliver ved en overløbskasse.
er det nok med een. Lækkert! Det betyder jo bare mindre arb
Det vil sige det her er nok? Så er der jo også bedre plads til kalkreatoren når den kommer samt CO2 flasken.
Eller stille skummeren på en lille hylde i sumpen således du får et større refugie ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
ok på den måde, ja det kan jeg godt se er meget smartere så kan jeg også få et større refugie Men når der såkommer kalkreator så kan den vel også bare være ved returpumpen ikk ? Men er det ikk noget med at en skummer ikke må være i refugiet da den vil fjerne nogle af de vigtige stoffer ?
Har ingen sump på endnu. Men forstår godt hvad du mener, ved godt det ikk er ALT vandet der kommer iskummeren, men før eller siden skal det jo nok bliver skummet, og når jeg så samtidig har refugiet og de 50kg sten, og 10kg levende sand. Mon det så ikk er nok filter ?
Men kalkreatoren, kunne den godt være tilsat ved returpumpen også?
Ok, det var også sådan med rørforbindelser jeg havde forstillet mig at gøre det. men skal lige til klovnfisken imorgen, og regner med at have en overløbskasse med hjem
Du ku jo overveje at indsætte et stykke grovporet filtersvamp mellem skummerkammeret og refugiet.
Formålet skulle være at der opbygges en bakterieflade, som kan nedbryde nitrat og fosfatforbindelserne så de er mere tilgængelige for dine caulerpa alger. Filteret fungerer samtidigt som grovfilter.
Jeg har selv samme løsning. Filtersvampen skylles efter behov. Mine alger gror som vilde.
Det er samme princip som i miraclemud modellen. Her er det blot biobolde man anvender.
Det var også en god idé. Men er det ikke noget med at det er bedst at skumme vandet inden det kommer i refugiet som du siger det? For hvis det er så kan jeg jo bare få kammerat lave så småt at skummeren lige kan være der for at få så meget plads til refugie som muligt.
Lav en lille vandret hylde i den rette højde over sandet, limet fast på siden af sumpen. Her kan du så stille din skummer !
En kalkreaktor står gerne ved siden af sumpen da det jo ikke lige er særligt sandsynligt at den skummer over
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Hvor store skal glaspladerne så være til bobbelfælden ? Har valgt at sumpen bliver 45cm lang, 25cm dyb og 40cm høj. Og er det ikk fint nok i 0,5cm glas ?
Det kommer jo an på hvor du har dine andre skillevægge og deres størrelser. Du må derfor poste en præcis skitse af hvordan du har tænkt dig at gøre det.
Det jeg så lige vil vide er hvor stor mellemrum der skal være fra bunden til glasset til bobbelfælden. Rettere sagt hvad skal målene på bobbelfælde glassene så være ? Er det ikk lidt ligegyldigt egentlig ?
Og det er bare en skitse, der skal vel ligger ca 4cm sand, så skal den første skillevægsplade være 6cm fra bundglasset så den er 2cm over sandet ikk eller mere ?
Jeg har aldrig bygget en sump, men jeg tror at jeg for en sikkerhedsskyld ville droppe det første stykke glas fra refugiet af, da du kan riskikere at sandet blokerer det og derved blokerer flowet gennem sumpen...
Ja den første plade op mod fælden skal stå ned mod bunden !
Ang mål så er det jo alt efter flow men da den er ret bred din sump så er et par cm mellem og over/under pladerne sikkert rigeligt ! Nogle lave små lave plader på tværs nede i sandbunden så sandet ikke flytter sig gennem sumpen - men igen alt efter flow !