Overløb..... Hvor meget?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Overløb..... Hvor meget?

Indlæg af MMartin »

Nu har jeg snart brugt to uger på at læse tråde og artikler her på siden, og er vildt imponeret over hvor hjælpsomme folk er;) Dejligt at se! Håber en dag jeg blir ligeså stor en nørd som mange af jer :D

Jeg er dog ikke lige falder over noget som fortæller mig hvor mange cm mit overløb skal være under overfladen....?

Har lige lavet en lille tegning som jeg håber forklarer hvad det er jeg mener.

Håber jeg bliver klogere.
Vedhæftede filer
akvarie ide 01 jpeg.JPG
akvarie ide 01 jpeg.JPG (21.56 KiB) Vist 3311 gange
akvarie ide 01 jpeg.JPG
akvarie ide 01 jpeg.JPG (21.56 KiB) Vist 3311 gange
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det afhænger jo af hvor høj vandstand du vil have i akvariet. Normalt sætter man en overløbskam der kan justeres i højden på, så man kan fintune med den.

F.eks. http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... =93&page=1
Brugeravatar
saltfreak
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2630 Tåstrup

Indlæg af saltfreak »

det kommer an på hvilket armatur du har til lys for du vil vel ikke kunne se overfladen gennem frontruden og der skal vel også en overløbskam på men ellers mener jeg at mit overløb er ca 3 cm fra overkanten af akvariet
Mvh saltfreak

Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvis du har en kant rundt om akvariet kan du sætte vandstanden lige over den, så du ikke ser vandlinien og tilhørende kalk/salt stads der sætter sig
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Er der egentlig nogen gylden regel for hvor meget vand der skal ned forbi sumpen, eller det altid bare mere er bedre?
Open mind for a different view..
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Tak for det! Så jeg skal regne med ca 3 cm og en overløbskam som kan justeres?

Skal jo lige vide disse ting før jeg begynder at lime overløbs-glasset fast til akvariet.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg vil helt klart også anbefale en justerbar/aftagelig overløbskam. Min har en fast monteret kam og jeg måtte brække nogle tænder af for at få ned i en passende højde. så jeg ville købe en kam også se hvor hvordan den kan justeres inden jeg tilpasser overløbet i højden.
Ps. Man behøver vist ikke at lime et overløb monteret i hjørnet elt vildt godt fast - Det skal jo ikke holde noget særligt tryk, eller hvad?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Det er et akvarie på 200L med alu kant
karinapeter
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2630 Taastrup
Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Indlæg af karinapeter »

jeg ville nu lime det rigtig fast hvis du kan men kan godt være med også kan lad være for der er jeg ikke 100 på

Musiker ..... tryk vil der altid være men hvor meget nå det er et 200 L så tro jeg ikke der er så meget da det ikke er så højt jo
Hilsen Karina

360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Jeg vælger at lime for at være på den sikre side
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ja jeg vil nok også vælgge at lime det. Jeg er ikke sikker på hvilke ulemper der er ved at undlade det, men mener der var en herinde der nævnte at han ikke havde limet det fast, måske han kan opklare om der er ulemper ved ikke at lime overløbet, men blot stole på at det bliver holdt oppe i hjørnet af trykket?

Fordelen må jo være man nemt kan fjerne det og komme til rør gennemføringerne.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Tak for alle jeres svar og gode råd!;)

Ideen er at jeg ikke vil have en sump selvom alle anbefaler det. Jeg har ikke så meget plads og for meget udstyr bliver for dyrt, både at købe og i strøm, og så fylder det for meget. Har intet imod at bruge plads i akvariet til et overløb, da det eneste jeg skal have er en blæksprutte.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

minimalmartin skrev:Tak for alle jeres svar og gode råd!;)

Ideen er at jeg ikke vil have en sump selvom alle anbefaler det. Jeg har ikke så meget plads og for meget udstyr bliver for dyrt, både at købe og i strøm, og så fylder det for meget. Har intet imod at bruge plads i akvariet til et overløb, da det eneste jeg skal have er en blæksprutte.
Efter sigende ( har hørt ) så er der mange amerikaner der kører uden sump og jeg ved at Malawijan ( saltvand fyn ) har lavet alle mulige test med forskellige setup's for at gøre det så billigt og overkommeligt som over hovedet muligt ( pris mæssigt )

Du kan læse forskellige Dagbogs agtige reporter på hans side, med vandkvalitet / dødlighed / Setups. Der er alt fra saltvand kørt på spandpumpe og saltvand med skimmer / sump. frit slag alt efter hvad du gerne vil have i baljen, men hans side er helt klart et kig værd også er manden utroligt flink og utrolig hjælpsom

Malawijan / saltvandfyn

Uanset hvad du vælger er hans side et kig værd.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

-Bagger- skrev:Er der egentlig nogen gylden regel for hvor meget vand der skal ned forbi sumpen, eller det altid bare mere er bedre?
Idéelt set bør der lige præcis komme den mængde vand ned til skummeren, som skummeren afskummer, så al vandet renses, uden noget blot bliver skudt tilbage i baljen igen. Dog er der selvsagt lidt problemer med at sørge for en så præcis vandmængde. Derfor skal man gribe det forskelligt an, alt efter hvordan ens sump er indrettet, og hvordan skummeren er tilsluttet.

Hvis man sørger for, at vandet kun kan komme videre i sumpens system ved at passere skummeren, vil jeg anbefale at vælge en returpumpe, der blot giver få liter i timen mere (effektivt) end skummeren afskummer (de ekstra liter er som en sikkerheds margen, da pumper trods alt kan ændre sig lidt i effektivitet, og det dog er enormt vigtigt, at skummeren ikke får for lidt vand).

Med en udv. skummer kan dette f.eks. gøres ved at lede overløbets hovedrør direkte ned i skummeren, og blot lade de sidste liter løbe gennem sikkerhedsrøret. Hvis man derimod har med en indvendig (selvsugende) skummer at gøre, må man sørge for at skummerens udstrømmer er på den anden side af en skille plade i forhold til indsugningen. På den måde vil al vande tvinges gennem skummeren og de ekstra liter, returpumpen kører igennem, vil blot ryge over denne skilleplade, som man kender det fra enhver sumpopdeling.

Hvis man derimod ikke har mulighed for at opdele skummerens indsugning og udstrømmer, er situationen en lidt anden. Med et sådan setup vil jeg istedet anbefale, at man vælger en returpumpe, der er en del kraftigere en skummerens fødepumpe, da man ellers ikke vil kunne undgå, at skummeren står og skummer det samme vand flere gange.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Cool:) Tak for det!

Tror jeg kan gøre det ok billigt da jeg på nuværende tidspunkt hverken er interesseret i koraller eller anemoner, men kun i blæksprutten (ikke den blå ringede)!

Skal jo starte et sted, og det skal helst ikke være for dyrt. Skummer og returpumpe kan jo købes rimelig billigt, og de levende sten bliver indkøbt om en måneds tid når jeg har læst noget mere.

Har lige et til spg..... Der snakkes meget om uønskede krabber fra de levende sten, men når nu jeg en dag får min sprutte i akvariet, ordner den så ikke alle de uønskede krabber?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Den teori er da afhængig af at vandet er 100% "afskummet" efter en passage i skummeren, er det noget du ved det er?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Tænker du på pistol rejer og mantis ??

Mantis:

Video 1

vidoe 2

video 3

Pistol reje:

Pistol Shrimp
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Nu mistede jeg lige tråden......

Altså, det jeg vil have er en blæksprutte og intet andet.

Blæksprutter spiser jo krabber så spiser de ikke ogse alle de uønskede krabber man kan risikere at få med når man køber levende sten?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

minimalmartin skrev:Nu mistede jeg lige tråden......

Altså, det jeg vil have er en blæksprutte og intet andet.

Blæksprutter spiser jo krabber så spiser de ikke ogse alle de uønskede krabber man kan risikere at få med når man køber levende sten?
Krabber er jo ikke det eneste du kan få med når du køber levende sten.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Det ved jeg:) Glasroser ved jeg godt hvordan jeg kommer af med...... Det er er i tvivl om er om min sprutte spiser de uønskede krabber? Og om det gør noget at lade dem være i akvariet til jeg sputter sprutten i?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et overløb skal helt klart limes godt fast. Og være tæt!
Hvis overløbet ikke er tæt, og strømmen går. Vil akvariet blive tømt indtil overløbs rørene er over overfladen. Og hvis man ikke har sat rør i, kan akvariet blive totalt tømt.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Carsten: Arhh.. da ikke hvis der ikke er hul/gennemføring i akvairet.. ;-) hvis overløbet er det eneste "sump" der er i akvariet vil det jo nok ikke gi den store skade om det skulle blive oversvømmet.

Jeg vil nu også anbefale at man limer det fast.. ellers skal det godt nok passe godt sammen for at være tæt.. og hvis ikke det er tæt, er det jo lige meget med overløbskammen.. så render det jo bare ind ved siderne alligevel.. sådan en tube akvarie silikone koster nu ikke så mange håndøre, det tror jeg du vil blive gladest for i længden..
Open mind for a different view..
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Tak Bagger! Det var nu også det jeg ville mene, men som sagt er jo helt ny i den her verden så godt råd hjælper altid!!

Hvor meget kan sådan en overløbs kam justeres i cm? Er det bedre at lave den for lav end for høj? (går ud fra det bedste er at lave den lidt for lav så man altid kan gøre den højere med kammen)....
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvis det "bare" er et indvendigt overløb uden boringer er det ikke nogen større katastrofe hvis det er en smule utæt, det skal være hullet som en si før at der ikke trækkes masser af vand ind for oven alligevel.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Vil stadig gerne vide om en blæksprutte "udsletter" alle de uønskede krabber der kan komme fra de levende sten?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det vil den formentligt, men intet er sikkert! Der kan også være søknælere med, og om den vil gå i lag med dem er ikke så sikkert.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at vide om den nakker krabberne?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Fordi det kun er en sprutte jeg vil ha. Aner intet om hvad de "onde" krabber gør ved mig akvarie, men hvis sprutten spiser dem behøver jeg jo ikke at tænke videre på det.

Jeg er som sagt helt grøn i det her fag (også af midsundelse);)

Måske skulle jeg hellere spørge om hvad de krabber og søknælere gør som er så dårligt for ens akvarie?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Søknælerne spiser dine fisk (og sprutter hvis de er store nok)

Krabberne spiser hvad som helst, incl koraller hvis de ikke lige finder noget der er mere spændende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Tror der er noget du har fået galt i halsen. Der er ingen der siger at du overhovedet får krabber eller søknælere i akvariet. Deter som regel kun noget der kommer med helt ny impoterede sten.

Grunden til at vi ikke anser krabber og lign. for noget godt, er at det er de færreste der laver et specielt sprutte akvarie.

Krabber og søknælere kan finde på at æde fisk, og krabberne er også set gå på koraller.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Damn!:)

Hvor stor er sådan en søknæler?
Besvar