Nitrat og Nitrit
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Nitrat og Nitrit
Er det Nitrit der bliver til Nitrat eller modsat?
Nitrat og Nitrit er det farligt for fisk? (hvis man har lave værdier)gik lidt af den ide at det mest gav alger ?
De alger man kan holde i sin sump til at optage Nitrit? eller var det Nitrat, hvor meget lys kræver de? vil diode belysning ku klare det eller snakker vi en energi spare pære?
Masser af LS vil vel hjælpe med at holde Nitrit/Nitrat nede?
er det andre ting man kan gøre?
Nitrat og Nitrit er det farligt for fisk? (hvis man har lave værdier)gik lidt af den ide at det mest gav alger ?
De alger man kan holde i sin sump til at optage Nitrit? eller var det Nitrat, hvor meget lys kræver de? vil diode belysning ku klare det eller snakker vi en energi spare pære?
Masser af LS vil vel hjælpe med at holde Nitrit/Nitrat nede?
er det andre ting man kan gøre?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Proteiner fra fiskeafføring og overskydende foder bør gerne opsamles af din proteinafskummer. Hvis ikke dette sker, nedbrydes de til ammonium, der nedbrydes til nitrit, der nedbrydes til nitrat. Hele denne nedbrydningsperiode sker effektivt med et aerobisk biofilter. Når nitrat skal nedbrydes til fri nitrogen, skal der anaerobiske forhold til, hvilket der bl.a. er at finde i midten af de levende sten.
Nitrit er enormt giftigt, og der skal kun meget få mængder til, før det slår alt ihjel. Nitrat er derimod ikke nær så giftigt. Fisk kan sagtens holde til værdier på noget, der ligner 100 mg/l. Dog er det bestemt ikke optimalt med så høj en nitratværdi. Især ikke hvis man har koraller/anemoner. Dels vil høje værdier slå dem ihjel, og selv et mindre indhold af nitrat vil påvirke korallernes farver negativt.
Det bedste instrument til at forhindre for høje nitrit-/nitratværdier er en kraftig skummer samt nogle levende sten. Ellers er et refugium med caulerpaalger også enormt effektivt til at opsamle nitrat samt fosfat. Om en diodebelysning vil være tilstrækkeligt for dine caulerpaalger, er svært at svare på, når du ikke nævner hvor mange og hvor kraftige dioder, der er tale om. Men generelt vil det være en god idé, at give dem rigeligt med lys (kunne f.eks. være et par lysstofrør), da man på den måde ikke begrænser deres vækst og dermed evne til at optage nitrat/fosfat.
Nitrit er enormt giftigt, og der skal kun meget få mængder til, før det slår alt ihjel. Nitrat er derimod ikke nær så giftigt. Fisk kan sagtens holde til værdier på noget, der ligner 100 mg/l. Dog er det bestemt ikke optimalt med så høj en nitratværdi. Især ikke hvis man har koraller/anemoner. Dels vil høje værdier slå dem ihjel, og selv et mindre indhold af nitrat vil påvirke korallernes farver negativt.
Det bedste instrument til at forhindre for høje nitrit-/nitratværdier er en kraftig skummer samt nogle levende sten. Ellers er et refugium med caulerpaalger også enormt effektivt til at opsamle nitrat samt fosfat. Om en diodebelysning vil være tilstrækkeligt for dine caulerpaalger, er svært at svare på, når du ikke nævner hvor mange og hvor kraftige dioder, der er tale om. Men generelt vil det være en god idé, at give dem rigeligt med lys (kunne f.eks. være et par lysstofrør), da man på den måde ikke begrænser deres vækst og dermed evne til at optage nitrat/fosfat.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tak for de gode svar... lavede et par målinger igår på mit akvarie der er i opkørelse periode og der lå.
Nitrit 0,1
Nitrat 10-25
der er desvære temlig meget Nitrat i vores vandhane vand. Jeg har 40kg sten, og en rimelig kraftig summer (vil jeg tro) http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2709 til mig 240L akvarie...
40kg burde vel være nok til 240L ? (har dog planer om at få købt et par kg mere.. med noget micro liv, da der intet micro liv er i mine sten)..
Nitrit 0,1
Nitrat 10-25
der er desvære temlig meget Nitrat i vores vandhane vand. Jeg har 40kg sten, og en rimelig kraftig summer (vil jeg tro) http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=2709 til mig 240L akvarie...
40kg burde vel være nok til 240L ? (har dog planer om at få købt et par kg mere.. med noget micro liv, da der intet micro liv er i mine sten)..
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Microliv er microskopisk, og dermed ikke noget du kan se. Det du omtaler, er macroliv.StarF skrev:mads-fisk> når jeg siger micro liv, så mente jeg små orme, alle de der søstjerner, og hvad der ellers er på dem
Ligesom Chris2500DK vil jeg også klart anbefale et osmoseanlæg. I din situation med meget nitrat i hanevandet, må det prioriteres højt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Nu har jeg haft akvarier siden 98, men det med at kunne huske hvad der er Nitrit og hvad der er nitrat... det kan jeg aldrig huske... (det må være hårfarven
)
Men så hjælper denne lille sætning mig, måske kan det også hjælpe dig.
Nitrat er ikke rart.
Nitrit er noget virkeligt skidt.
Ja så fik jeg vist udstillet mig selv og min hårfarve...
Men hvad gør man ikke for at hjælpe en anden saltvandsakvarist

Men så hjælper denne lille sætning mig, måske kan det også hjælpe dig.
Nitrat er ikke rart.
Nitrit er noget virkeligt skidt.
Ja så fik jeg vist udstillet mig selv og min hårfarve...

Men hvad gør man ikke for at hjælpe en anden saltvandsakvarist

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Det er sådan nogen små huske sætninger der er sjove.
Nu går vi lige lidt OT.
Men da jeg begyndte at sejle og skulle lære Styrbord - Bagbord var det en gammel piberygende gubbe der fortalte at en rigtig skipper tobak hedder SHAG. Derudaf kom læresætningen Styrbord Højre Altid Grøn
Nu kan jeg altid huske styrbord - bagbord og hvilken farve de har.
Nu går vi lige lidt OT.
Men da jeg begyndte at sejle og skulle lære Styrbord - Bagbord var det en gammel piberygende gubbe der fortalte at en rigtig skipper tobak hedder SHAG. Derudaf kom læresætningen Styrbord Højre Altid Grøn

Nu kan jeg altid huske styrbord - bagbord og hvilken farve de har.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?