VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

vand.. fra hanen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Mit vand fra vandværket er heller ikke det beste og jeg måtte efter 3 månder købe et osmoseanlæg.
Jeg har kæmpet med alger i akvariet og det bredte sig ud over koralerne selv om jeg hele tiden plukkede dem.
Selv efter 5 månder med osmoseanlæg og silicat filter samt fosfatfilter har jeg stadig en lille smule alger tilbage jeg plukker hele tiden.
Men de er på retur der hvor jeg fjerner dem helt kommer de ikke igen.

Så mit råd er helt klart osmoseanlæg fra start af når du allerede ved nu at dit vand er dårligt.
Det er et rigtigt dumt sted og spare penge og jeg tror at du kan købe et nyt for 700 kr +/- af HSM.

Steen.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Det skal lige nævnes man skal være MEGET tålmodig hvis man vil lave vand til et 200+ liters akvarie uden at købe et anlæg med boosterpumpe også. Også er prisen vist tæt på 2000,-
/Henrik
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er helt rigtig Henrik men er pengene ikke til det så er tålmodighed et must.

Steen.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

*g* jeg tror faktisk, at det vil tage mig noget der ligner 10 dage at lave til mit 400 liters når det engang dukker op.

Laver ca. 40 liter i døgnet tror jeg, ikke meget mere. suk ;(

Det skulle da lige være, hvis der var en venlig sjæl i mit område, som har et anlæg med boosterpumpe til låns :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hehe for mig ville det også være næsten praktisk umuligt at lave vand til et 200 liters akvarie. Det ville tage mere end 20 dage, for jeg laver under 10 liter vand i døgnet med mit anlæg fra MSH.
Da jeg startede op købte jeg vand fra Klovnfisken, men har siden lavet vand selv. Det går lige da jeg kun skal tilsætte omkring 0.5 liter om dagen også skifte 5 liter en eller to gange om ugen. Men det er jo også med et 40 liters akvarie.
Så hvis/når jeg opgradere bajle så skal jeg 100% sikkert have udbygget med en booster pumpe. Det skulle da lige være hvis jeg ikke lige har opdaget at mit vandhane vand er ok..

/henrik
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har et af de store anlæg med silicatfilter fra MSH og det laver ca 25 Lit rent vand på 5 kvater og 30 Lit spild vand.
Det er et super fedt anlæg og det fede ved det er at når man skal bruge vand så går det stærkt nok til at man kan lave nok til et vandskifte samme dag uden at man skal planlæge det flere dage i forevejen for at have vandet klar.

Steen.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Steen>

Det må sgu være skønt. Så er 400 liter jo klaret på under 1 dag...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:Hehe for mig ville det også være næsten praktisk umuligt at lave vand til et 200 liters akvarie. Det ville tage mere end 20 dage, for jeg laver under 10 liter vand i døgnet med mit anlæg fra MSH.
Da jeg startede op købte jeg vand fra Klovnfisken, men har siden lavet vand selv. Det går lige da jeg kun skal tilsætte omkring 0.5 liter om dagen også skifte 5 liter en eller to gange om ugen. Men det er jo også med et 40 liters akvarie.
Så hvis/når jeg opgradere bajle så skal jeg 100% sikkert have udbygget med en booster pumpe. Det skulle da lige være hvis jeg ikke lige har opdaget at mit vandhane vand er ok..

/henrik

Det må da være fordi der ikke er noget tryk på vandet. Er det et gammelt hus du bor i?? Eller bor du højt oppe?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Carsten skrev: Det må da være fordi der ikke er noget tryk på vandet. Er det et gammelt hus du bor i?? Eller bor du højt oppe?
Begge dele. Bor på 4. sal i en ejendom fra 1930.. Men jeg har en fin udsigt :D

Sådan til normalt forbrug er der faktisk ok tryk på - Har oplevet mange lejligheder med meget meget mindre tryk. Men jeg har ikke fået målt det.

Desuden så har jeg lige opdaget at min omskifter mellem bruser og anlæg ikke lukker helt af. Bruseren drypper lidt når anlægget er på.

/Henrik
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

se at få det tætnet så :) . .. ellers kan det være der er sådan en vand sparedims på det kan du se ved at der kommer en masse bobler med ud med vandet :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

hellfish skrev:se at få det tætnet så :) . .. ellers kan det være der er sådan en vand sparedims på det kan du se ved at der kommer en masse bobler med ud med vandet :)
Jaja far.. Det skal jeg nok :-P

Nej ingen sparedims - Det er fordi jeg har et armatur hvor man skifter mellem bruser og vandhane. Den omskifter har det altid med at blive utæt med tiden (Gælder begge de modeller man kan få) - Og det er den så blevet nu.

/Henrik
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

;) hehe
Jacker.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Jacker.dk »

Jeg har lige et spørgsmål, hvis man bruger osmosevand skal der så tilsættes noget ?
Eller kan man bare køre som hvis man ikke køre med osmosevand
Mvh. Jack
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jacker.dk skrev:Jeg har lige et spørgsmål, hvis man bruger osmosevand skal der så tilsættes noget ?
Eller kan man bare køre som hvis man ikke køre med osmosevand
Du bruger det bare som almindeligt vand.
Det eneste man skal tænke på er at et vandskifte laver man ikke lige på en eftermiddag. Med mindre det er et meget lille akvarie eller et mosnter osmoseanlæg.
Jacker.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Jacker.dk »

Ok
Så tror jeg da jeg vil prøve det næste gang jeg skal skifte vand, jeg har nemlig et osmoseanlæg og ligge.
Mvh. Jack
karinapeter
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2630 Taastrup
Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Indlæg af karinapeter »

bare huske at det ikke må tør ind hvis nok nå du først er begyndt og bruge det så skal der være vand inde i det hele tiden
Hilsen Karina

360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"