vand.. fra hanen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
vand.. fra hanen
Har fået mine test udstyr så må vel heller få målt vandet her i lejligheden for at se hvor slemt det er..
Hvad skal jeg måle efter?
og kan jeg godt måle det direkte fra hanen eller skal der salt i?
Hvad skal jeg måle efter?
og kan jeg godt måle det direkte fra hanen eller skal der salt i?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
det er det heller ikke bare rolig men du kan da godt prøve bare få og se hvad det ligger på også sammenligning det med hvad det er best det skal ligge på jo
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Hvis du vil måle kvaliteten af dit vandhanevand, så skal du ikke komme salt i. Så måler du de vigtigste nitrit/nitrat/silikat på vandhanevandet.
Du tænker sikkert på, om du skal bruge osmose vand. Jeg tror ikke, at der er nogen steder i danmark, hvor man ikke vil have fordel af at invistere i et osmoseanlæg.
Min vandhanevand er på ca. 250TDS og efter osmosen er det 0. Og jeg kan ikke med salifert måle nitrit og nitrat på vandhanevandet. Men jeg bruger osmose alligevel. Det fjerner jo også andre skadelige stoffer - ligesom det også fjerner de gode (desværre).
Du tænker sikkert på, om du skal bruge osmose vand. Jeg tror ikke, at der er nogen steder i danmark, hvor man ikke vil have fordel af at invistere i et osmoseanlæg.
Min vandhanevand er på ca. 250TDS og efter osmosen er det 0. Og jeg kan ikke med salifert måle nitrit og nitrat på vandhanevandet. Men jeg bruger osmose alligevel. Det fjerner jo også andre skadelige stoffer - ligesom det også fjerner de gode (desværre).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kan jo sagtens bruge det, men så skal du bare være klar på, at du sikkert vil få mere algevækst end ellers... Det er som sådan den eneste negative effekt...
men har du meget god eksport af næringsstoffer i form af god afskumning og alger i sumpen så kan det sikkert godt lade sig gøre at undgå alger med alm. vandhanevand.
Om det så er besværet og kvalerne værd er spørgsmålet. Der er jo en grund til at 95% af de etablerede akvarister skifter vand med osmosevand.
men har du meget god eksport af næringsstoffer i form af god afskumning og alger i sumpen så kan det sikkert godt lade sig gøre at undgå alger med alm. vandhanevand.
Om det så er besværet og kvalerne værd er spørgsmålet. Der er jo en grund til at 95% af de etablerede akvarister skifter vand med osmosevand.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg bruger kun osmose med silikatfilter 10l vandhanevand i mit 530L og så har brune alger 7 dage.
Jeg ved i Hadbjerg og ødum/røvede kan de bruge vandet uden osmose og deres koraller står rigtig flot.
Men igen der kan værer meget forskæld på boringer selv i samme by og målingerne kan svinge uge for uge.
Du kan også kontakte dit vandværk eller finde det på nette og få ders målinger
Men jeg tror nu ikke du slpper uden om at skulle bruge osmosevand
Jeg ved i Hadbjerg og ødum/røvede kan de bruge vandet uden osmose og deres koraller står rigtig flot.
Men igen der kan værer meget forskæld på boringer selv i samme by og målingerne kan svinge uge for uge.
Du kan også kontakte dit vandværk eller finde det på nette og få ders målinger
Men jeg tror nu ikke du slpper uden om at skulle bruge osmosevand
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ret højt nitrat vil jeg sige....
hvis jeg skiftede vand i mit akvarie med dit vandhanevand, så ville jeg tilføre nitrat...
hvis jeg skiftede vand i mit akvarie med dit vandhanevand, så ville jeg tilføre nitrat...
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Desværre er algerne hurtigere til at optage næringen, så jeg er bange for, at du vil se en god algevækst med det nitratindhold der...
Som sagt, der er en grund til at folk bruger osmose anlæg.
Som sagt, der er en grund til at folk bruger osmose anlæg.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Det er helt fint det du har der. men det betyder ikke saa meget.
Du skal maale TDS for at finde ud af om det er brugbart eller ej.
Total Dissolved Solids
"The sum or all inorganic and organic particulate material. TDS is an indicator test used for wastewater analysis and is also a measure of the mineral content of bottled water and groundwater. There is a relationship between TDS and conductivity".
"Salt‹an aggregate of carbonates, bicarbonates, chlorides, sulfates, and nitrates of calcium, magnesium, manganese, sodium, potassium, and other cations that form salts. High TDS solutions can change the chemical nature of water, exert varying degrees of osmotic pressure, and often become lethal to aquatic life".
Du skal maale TDS for at finde ud af om det er brugbart eller ej.
Total Dissolved Solids
"The sum or all inorganic and organic particulate material. TDS is an indicator test used for wastewater analysis and is also a measure of the mineral content of bottled water and groundwater. There is a relationship between TDS and conductivity".
"Salt‹an aggregate of carbonates, bicarbonates, chlorides, sulfates, and nitrates of calcium, magnesium, manganese, sodium, potassium, and other cations that form salts. High TDS solutions can change the chemical nature of water, exert varying degrees of osmotic pressure, and often become lethal to aquatic life".

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ok sådan en test har jeg ikke fået købt.. men har været igang med at finde ud af hvad vand forsyning vi har og fundet nogle flere tal..
arameter Målt værdi Grænseværdi Enhed
Hårdhed, total
12 30 dHo
Nitrat
27 50 mg/l
Kimtal 22Gr. KING B
<1 50 Pr. ml
Kimtal 37Gr. PCA
<1 5 Pr. ml
Coliforme bakt.37Gr.
<1 Ikke målelig -
arameter Målt værdi Grænseværdi Enhed
Hårdhed, total
12 30 dHo
Nitrat
27 50 mg/l
Kimtal 22Gr. KING B
<1 50 Pr. ml
Kimtal 37Gr. PCA
<1 5 Pr. ml
Coliforme bakt.37Gr.
<1 Ikke målelig -
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Det du mangler er den her:
http://www.tdsmeter.com/products/tdsez.html
Og saa lige en tur gennem den her:
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php
http://www.tdsmeter.com/products/tdsez.html
Og saa lige en tur gennem den her:
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Jo, i hvert fald i Århus C og N. Der har jeg ikke kunne konstatere fordelen af et osmoseanlæg. Pengene og besværet med anlægget har været givet bedre ud på så meget andet, men jeg har jeg heller aldrig kunne måle nitrat i ledningsvandet.Herzberg skrev:Du tænker sikkert på, om du skal bruge osmose vand. Jeg tror ikke, at der er nogen steder i danmark, hvor man ikke vil have fordel af at invistere i et osmoseanlæg.
I StarF's tilfælde er der dog alt for meget nitrat, så der er nok ikke nogen nemmere vej uden om end at anskaffe sig en osmosefætter, desværre...
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Søanemoner er også koraller og er nogle af de sarteste overfor dårlig vandkvalitet.StarF skrev:Nope... LS og Fisk... anemoner f.eks...
Hvis du fortsat vil køre uden osmoseanlæg, vil jeg råde dig til at lægge et godt dækglas på, så du ikke skal toppe op i tide og utide med ferskvand. Ellers vil du opleve, at nitratkoncentrationerne vil sprænge skalaen på nul komma fem. Derudover bør du investere i et eller andet, der kan fjerne nitrat. Det kan være et refugie med Caulerpa taxifolia (en hurtigtvoksende tang-art) og/eller et nitratfilter. Det sidste kræver et minimum af vedligeholdelse, hvis det er den type, der bruger svovlkugler. Endvidere kan du overveje at droppe at holde kirurgfisk og andre, større algeædere og satse på et akvarie domineret af bladalger. På den måde kan du sikkert godt holde nitraten nede, men det vil nok blive vanskeligt at få den på ned på nul.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ok tak for tippet.. planen har altid været at ha alger og andet nede i min sump, sammen med nogle ls til at rense vandet yderlige...
Nogle der ved om http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=8&page=1
(Poly Filter) Virker ??? der står jo det kan fjerne Nitrat ?
Nogle der ved om http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=8&page=1
(Poly Filter) Virker ??? der står jo det kan fjerne Nitrat ?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Er der ikke en af dyrerhandlerne der oppe man kan møbe osmosevand af, jeg mener det plejer at koste 1 kr pr litter.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
-
- Forhandler
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9000 Aalborg