Osmose anlæg og hvad mere?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Osmose anlæg og hvad mere?
Vil mulighvis invistere i et osmoseanlæg snarest, men hvad skal man bruge? Andet end selve anlægget? Kulfilter? Silicatfilter? Andre? Og hvofor?
evt. nogle priser kunne være gode. ...
Takker!
evt. nogle priser kunne være gode. ...
Takker!
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Nogen bruger silicat filter. Jeg har det ikke. Men omvendt kommer det også an på hvad dit vandhane vand indeholder jo.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hmm... Ok... Hurtigt svar! Fedt nok!Nogen bruger silicat filter. Jeg har det ikke. Men omvendt kommer det også an på hvad dit vandhane vand indeholder jo.

Bor i Århus hvis det hjælper, og mine værdier ser faktisk fine ud, på nær nitrat den er lidt for høj. ...
Venlig Hilsen
Frederik
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Og jeg bor i Malmö så jeg har INGEN anelse om hvordan dit vand er. Dog synes jeg at mindes flere herinde fra århus kører helt uden RO anlæg. Så måske vandet er fint nok derovre i Nord Tyrol 

Mvh Brian
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
- Kontakt:
Osmoseanlæg
Hej Frederik
Rigtig mange bruger Silikatfilter i forbindelse med Saltvandsakvarier. De gode membraner fjerner over 99% og Silikatfiltret arbejder så med den sidste 1% i form af ion-bytning
For nogen betyder den 1% ikke noget imens den for andre betyder forskellen på algevækst mm................så det er en vurdering - spørg evt. herinde hvad folk har af erfaringer (plus/minus)
ALLE anlæg har i dag både forfilter og kulfilter og skifter du disse filtre een gang årligt eller efter hver maks. 4000 drifttimer så holder de gode membraner i rigtig mange år
Køb kun Osmoseanlæg med skylleventil således at du kan skylle alt "affaldet" ud af din membran
Husk - membranen er hjertet i et godt Osmoseanlæg.......jo flere membraner du sætter i serie (2,3,4) jo mere Osmosevand og jo mindre affaldsvand
Mvh.
Michael
Rigtig mange bruger Silikatfilter i forbindelse med Saltvandsakvarier. De gode membraner fjerner over 99% og Silikatfiltret arbejder så med den sidste 1% i form af ion-bytning

For nogen betyder den 1% ikke noget imens den for andre betyder forskellen på algevækst mm................så det er en vurdering - spørg evt. herinde hvad folk har af erfaringer (plus/minus)

ALLE anlæg har i dag både forfilter og kulfilter og skifter du disse filtre een gang årligt eller efter hver maks. 4000 drifttimer så holder de gode membraner i rigtig mange år

Køb kun Osmoseanlæg med skylleventil således at du kan skylle alt "affaldet" ud af din membran

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Uha, har set dem og der er vist ingen tvivl om at det er kram, men det er nu mest fordi jeg lige har fundet et anlæg til sølle 300 kr,- og derfor godt kunne bruge det, specielt når det ikke koster mere. ... men vil da lige høre om der er skylde ventil med anlæget...
hvis jeg får anskaffet anlægget kan jeg vel se om der stadig er alger i vandet, og så vurdere om jeg bør sætte et silicatfilter på bagefter. ...Hej Frederik
Supar! Takker for tippet, ang. membranerne - kan man så bare bygge ud på et fungerende anlæg?ALLE anlæg har i dag både forfilter og kulfilter og skifter du disse filtre een gang årligt eller efter hver maks. 4000 drifttimer så holder de gode membraner i rigtig mange år
Køb kun Osmoseanlæg med skylleventil således at du kan skylle alt "affaldet" ud af din membran Husk - membranen er hjertet i et godt Osmoseanlæg.......jo flere membraner du sætter i serie (2,3,4) jo mere Osmosevand og jo mindre affaldsvand
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
- Kontakt:
Osmoseanlæg 190L/430L sælges
Hvordan virker skylleventil:
De skylleventiler som sidder på AquaSafe er patenterede og har både "flow300" og skyllefunktion. Flow300 er den "modstand" denne specifikke membran skal have for at yde bedste resultet.
Denne skylleventil har en vippekontakt som bestemmer om anlægget laver osmosevand eller om det skyller snavs ud af membranen
Det er en god ide at skylle sin membran for hver 200 drifttimer eller hvis det har lagt mere end tre uger uden brug
Svaret er simpelthen bare "JA". Det bedste resultat opnår man dog ved at bruge samme type membraner igennem hele anlægget. Ikke nødvendigvis samme fabrikat men er den ene membran en 190L/d så skal da efterfølgende ikke være større/mindre i ydelse
Ved brug af to, tre, eller fire membraner bliver ydelsen absolut bedst hvis du indstalerer en Boosterpumpe og dermed "skyder" 8 Bar igennem systemet
.........ja vildt - men de opdrættere bruger seriøst vand
Til ferskvand har jeg endnu aldrig solgt et Silikatfilter for at fjerne den sidste 1%...........................Til saltvand er det mere en regel end en undtagelse at folk ALTID vil have Silikatfilter med da de sølle 200,-kr.(+porto) ikke skal ødelægge deres akvarie
Kan I nu alle have en rigtig god weekend og husk nu at hygge jer med familien........slæb dem evt. med ind foran akvariet
Mvh.
Michael
De skylleventiler som sidder på AquaSafe er patenterede og har både "flow300" og skyllefunktion. Flow300 er den "modstand" denne specifikke membran skal have for at yde bedste resultet.
Denne skylleventil har en vippekontakt som bestemmer om anlægget laver osmosevand eller om det skyller snavs ud af membranen

Det er en god ide at skylle sin membran for hver 200 drifttimer eller hvis det har lagt mere end tre uger uden brug

Svaret er simpelthen bare "JA". Det bedste resultat opnår man dog ved at bruge samme type membraner igennem hele anlægget. Ikke nødvendigvis samme fabrikat men er den ene membran en 190L/d så skal da efterfølgende ikke være større/mindre i ydelse

Ved brug af to, tre, eller fire membraner bliver ydelsen absolut bedst hvis du indstalerer en Boosterpumpe og dermed "skyder" 8 Bar igennem systemet

De fleste XDX-anlæg herhjemme går til Discusopdræt da anlægget her ofte tjener sig selv hjem på under et år

Til ferskvand har jeg endnu aldrig solgt et Silikatfilter for at fjerne den sidste 1%...........................Til saltvand er det mere en regel end en undtagelse at folk ALTID vil have Silikatfilter med da de sølle 200,-kr.(+porto) ikke skal ødelægge deres akvarie

Kan I nu alle have en rigtig god weekend og husk nu at hygge jer med familien........slæb dem evt. med ind foran akvariet

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
blev solgt brugt men var vist ikke så brugt igen, desuden var der en der allerede havde løbt det samme dag det kom ind på akvariesiden.dk under annoncer. ...!Hvis det er et brugt anlæg du har fundet, ville jeg ikke købe det. Membranen kan jo være udtøret.
Venlig Hilsen
Frederik