Osmose anlæg og hvad mere?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Osmose anlæg og hvad mere?

Indlæg af frederik »

Vil mulighvis invistere i et osmoseanlæg snarest, men hvad skal man bruge? Andet end selve anlægget? Kulfilter? Silicatfilter? Andre? Og hvofor?
evt. nogle priser kunne være gode. ...
Takker!
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Nogen bruger silicat filter. Jeg har det ikke. Men omvendt kommer det også an på hvad dit vandhane vand indeholder jo.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Nogen bruger silicat filter. Jeg har det ikke. Men omvendt kommer det også an på hvad dit vandhane vand indeholder jo.
Hmm... Ok... Hurtigt svar! Fedt nok! :mrgreen:
Bor i Århus hvis det hjælper, og mine værdier ser faktisk fine ud, på nær nitrat den er lidt for høj. ...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Og jeg bor i Malmö så jeg har INGEN anelse om hvordan dit vand er. Dog synes jeg at mindes flere herinde fra århus kører helt uden RO anlæg. Så måske vandet er fint nok derovre i Nord Tyrol :twisted:
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Forfilter samt kulfilter er indbygget i næsten alle omvendte osmoseanlæg, der kan købes i dag. Om du har brug for et silicatfilter er ikke til at svare på, uden at kende dine værdier. Har du målt for silicat?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Spørg ham der sælger de her anlæg.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=#102073

Steen
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmoseanlæg

Indlæg af MSH »

Hej Frederik
Rigtig mange bruger Silikatfilter i forbindelse med Saltvandsakvarier. De gode membraner fjerner over 99% og Silikatfiltret arbejder så med den sidste 1% i form af ion-bytning :idea:

For nogen betyder den 1% ikke noget imens den for andre betyder forskellen på algevækst mm................så det er en vurdering - spørg evt. herinde hvad folk har af erfaringer (plus/minus) :wink:

ALLE anlæg har i dag både forfilter og kulfilter og skifter du disse filtre een gang årligt eller efter hver maks. 4000 drifttimer så holder de gode membraner i rigtig mange år :idea:

Køb kun Osmoseanlæg med skylleventil således at du kan skylle alt "affaldet" ud af din membran :idea: Husk - membranen er hjertet i et godt Osmoseanlæg.......jo flere membraner du sætter i serie (2,3,4) jo mere Osmosevand og jo mindre affaldsvand :wink:

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

den der skylde ventil hvordan virker den lige
sender man postevand ind på den "forkerte " side

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Claves
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Asserbo 3360
Kontakt:

Indlæg af Claves »

Hvor tit skal man skylle.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Spørg ham der sælger de her anlæg.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ht=#102073

Steen
Uha, har set dem og der er vist ingen tvivl om at det er kram, men det er nu mest fordi jeg lige har fundet et anlæg til sølle 300 kr,- og derfor godt kunne bruge det, specielt når det ikke koster mere. ... men vil da lige høre om der er skylde ventil med anlæget...
Hej Frederik
Rigtig mange bruger Silikatfilter i forbindelse med Saltvandsakvarier. De gode membraner fjerner over 99% og Silikatfiltret arbejder så med den sidste 1% i form af ion-bytning

For nogen betyder den 1% ikke noget imens den for andre betyder forskellen på algevækst mm................så det er en vurdering - spørg evt. herinde hvad folk har af erfaringer (plus/minus)
hvis jeg får anskaffet anlægget kan jeg vel se om der stadig er alger i vandet, og så vurdere om jeg bør sætte et silicatfilter på bagefter. ...
ALLE anlæg har i dag både forfilter og kulfilter og skifter du disse filtre een gang årligt eller efter hver maks. 4000 drifttimer så holder de gode membraner i rigtig mange år

Køb kun Osmoseanlæg med skylleventil således at du kan skylle alt "affaldet" ud af din membran Husk - membranen er hjertet i et godt Osmoseanlæg.......jo flere membraner du sætter i serie (2,3,4) jo mere Osmosevand og jo mindre affaldsvand
Supar! Takker for tippet, ang. membranerne - kan man så bare bygge ud på et fungerende anlæg?

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

Msh..kan du skafe flere silikat filter og osmose anlæg ??
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmoseanlæg 190L/430L sælges

Indlæg af MSH »

Hvordan virker skylleventil:
De skylleventiler som sidder på AquaSafe er patenterede og har både "flow300" og skyllefunktion. Flow300 er den "modstand" denne specifikke membran skal have for at yde bedste resultet.

Denne skylleventil har en vippekontakt som bestemmer om anlægget laver osmosevand eller om det skyller snavs ud af membranen :idea:

Det er en god ide at skylle sin membran for hver 200 drifttimer eller hvis det har lagt mere end tre uger uden brug :idea:

kan man så bare udbygge sit anlæg:

Svaret er simpelthen bare "JA". Det bedste resultat opnår man dog ved at bruge samme type membraner igennem hele anlægget. Ikke nødvendigvis samme fabrikat men er den ene membran en 190L/d så skal da efterfølgende ikke være større/mindre i ydelse :idea:

Ved brug af to, tre, eller fire membraner bliver ydelsen absolut bedst hvis du indstalerer en Boosterpumpe og dermed "skyder" 8 Bar igennem systemet :wink:

Har du flere Silikatfiltre/Osmoseanlæg/XDX-anlæg::

JA :lol:

De fleste XDX-anlæg herhjemme går til Discusopdræt da anlægget her ofte tjener sig selv hjem på under et år :lol: .........ja vildt - men de opdrættere bruger seriøst vand :lol:

Til ferskvand har jeg endnu aldrig solgt et Silikatfilter for at fjerne den sidste 1%...........................Til saltvand er det mere en regel end en undtagelse at folk ALTID vil have Silikatfilter med da de sølle 200,-kr.(+porto) ikke skal ødelægge deres akvarie :lol:

Kan I nu alle have en rigtig god weekend og husk nu at hygge jer med familien........slæb dem evt. med ind foran akvariet :lol:

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Hvis det er et brugt anlæg du har fundet, ville jeg ikke købe det. Membranen kan jo være udtøret.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Hvis det er et brugt anlæg du har fundet, ville jeg ikke købe det. Membranen kan jo være udtøret.
blev solgt brugt men var vist ikke så brugt igen, desuden var der en der allerede havde løbt det samme dag det kom ind på akvariesiden.dk under annoncer. ...!

Venlig Hilsen
Frederik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"