"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maria´s 160L

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af ronny.w »

Helena skrev:Vi har faktisk 2 forhandlere på Fyn :hehe: Så er ingen hængt ud :wink: Sådan da :wink: Men husk at ingen vil dig noget ondt, men måske prøve at undgå at mareridet om vand på gulvet bliver til virkelighed, og tro mig ingen forsikringer dækker vand der ikke kommer pludseligt :h
Min forsikring dækker da siv skader og alt i mit akvarium såfremt der sker et og andet.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Helena.. Ja vi har nemlig 2 på fyn, og jeg handler med glæde hos begge - endnu en grund til ikke at hænge nogen ud :wink: og je ger klar over at ingen vil noget ondt, men jeg er også klar over at det er ligeså mange måder at drive et akvarie på som der er akvarister. Som ny kan det være svært at finde rundt i alle disse holdninger og metoder. Derfor har jeg valgt at jeg holder mig til en forhandler samt en anden akvarist som har holdt saltvand lige så længe jeg kan huske og som jeg stoler på. viser det sig - mod min forventning- at det er nogle dårlige råd jeg har fået fra dem, ja så skal jeg med glæde hive mine indlæg tilbage :y . Mht til de omtalte rør, så har jeg meget svært ved at forstå hvorfor de skulle være mindre samlingstætte end de andre. det er jo limede nøjagtig på samme måde. :wink: . hvad angår så er det tjekket af med dem hvor meget de vil dække i evt. tilfælde af at 160 liter skulle strømme ud i stuen.
Til Carsten:
sikke dog et frembrusende og indebrændt humør - og så på en søndag. . Om nogle af forhandlerne har sjove ideer skal jeg ikke kunne sige. men det ville da også være kedeligt om alle stagnerede i hobbyen - på den måde ville der jo aldrig komme nye tiltag og bedre måder at gøre tingene på. Så lad da endelig folk eksperimentere her i det fynske.
Som udgangspunkt regner jeg ikke med at blive snydt, og indtil andet er bevist ja så beholder jeg med stolthed min barnetro. :clap:
/ Maria
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Helena »

ronny.w skrev:
Helena skrev:Vi har faktisk 2 forhandlere på Fyn :hehe: Så er ingen hængt ud :wink: Sådan da :wink: Men husk at ingen vil dig noget ondt, men måske prøve at undgå at mareridet om vand på gulvet bliver til virkelighed, og tro mig ingen forsikringer dækker vand der ikke kommer pludseligt :h
Min forsikring dækker da siv skader og alt i mit akvarium såfremt der sker et og andet.
Så vil jeg gerne forsikres der, det er så nok det eneste der dækker vand der siver :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af ronny.w »

Helena skrev:
ronny.w skrev:
Helena skrev:Vi har faktisk 2 forhandlere på Fyn :hehe: Så er ingen hængt ud :wink: Sådan da :wink: Men husk at ingen vil dig noget ondt, men måske prøve at undgå at mareridet om vand på gulvet bliver til virkelighed, og tro mig ingen forsikringer dækker vand der ikke kommer pludseligt :h
Min forsikring dækker da siv skader og alt i mit akvarium såfremt der sker et og andet.
Så vil jeg gerne forsikres der, det er så nok det eneste der dækker vand der siver :wink:
Forstålig nok :GO
En Husforsikring du kan regne med fremover
I vilkårene for vores Husforsikring har vi skrevet alt, hvad der er dækket, og hvordan vi erstatter det. Så der er ikke nogen overraskelser, måske bortset fra hvor fremtidsrettet den også er – både inde og ude.
Mellem de ting vi dækker, finder du fx også:
bredbåndskabel
parabol
solfanger, jordvarmeanlæg m.m.
udekøkken
spapool
Og hvis amerikanerkøleskabet springer læk, dækker vi også vandskaden efter det.
Noget helt særligt er, at hvis en skade gør dit hus ubeboeligt i over 30 dage, får du 5.613 kr. om måneden til at gøre den svære tid lidt lettere.
Selvrisikoen vælger du selv – der er fire muligheder fra 0 til 8.982 kr.
Udvidet dækning med endnu større bredde
Vi tilbyder nu en udvidet dækning, der gør din forsikring endnu bedre. Den dækker fx:
vand – både hvis det siver ud fra synlige rør – fx den gamle radiator – og hvis det efter et banalt regnvejr trænger ind eller stiger op i huset
kosmetiske forskelle – fx hjælper vi med udgiften til fliser til resten af badeværelset, hvis du får dækket gulvet, men ikke kan skaffe erstatningsfliser, der passer til resten
gnavere - skader efter mus, mår og rotter
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Marco R »

msek skrev:Marco.. sisi så kom det så småt igang..vi kæmper lidt med vandet, men de ser ud som om det løser sig. Savner du slet ikke salten?
Hej igen,

En masse cirkulation plejer at hjælpe på det. Det havde jeg :y

Uha jo det gør jeg BESTEMT rigtig meget :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Han$en »

ronny.w skrev:
En Husforsikring du kan regne med fremover
I vilkårene for vores Husforsikring har vi skrevet alt, hvad der er dækket, og hvordan vi erstatter det. Så der er ikke nogen overraskelser, måske bortset fra hvor fremtidsrettet den også er – både inde og ude.
Mellem de ting vi dækker, finder du fx også:
bredbåndskabel
parabol
solfanger, jordvarmeanlæg m.m.
udekøkken
spapool
Og hvis amerikanerkøleskabet springer læk, dækker vi også vandskaden efter det.
Noget helt særligt er, at hvis en skade gør dit hus ubeboeligt i over 30 dage, får du 5.613 kr. om måneden til at gøre den svære tid lidt lettere.
Selvrisikoen vælger du selv – der er fire muligheder fra 0 til 8.982 kr.
Udvidet dækning med endnu større bredde
Vi tilbyder nu en udvidet dækning, der gør din forsikring endnu bedre. Den dækker fx:
vand – både hvis det siver ud fra synlige rør – fx den gamle radiator – og hvis det efter et banalt regnvejr trænger ind eller stiger op i huset
kosmetiske forskelle – fx hjælper vi med udgiften til fliser til resten af badeværelset, hvis du får dækket gulvet, men ikke kan skaffe erstatningsfliser, der passer til resten
gnavere - skader efter mus, mår og rotter
Mon også de vil dække et akvarie der begynder at sive vand ud af? Vores PVC regnes nok ikke for at være en del af husets / Bygningens rør-føring
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af ronny.w »

Han$en skrev:
ronny.w skrev:
En Husforsikring du kan regne med fremover
I vilkårene for vores Husforsikring har vi skrevet alt, hvad der er dækket, og hvordan vi erstatter det. Så der er ikke nogen overraskelser, måske bortset fra hvor fremtidsrettet den også er – både inde og ude.
Mellem de ting vi dækker, finder du fx også:
bredbåndskabel
parabol
solfanger, jordvarmeanlæg m.m.
udekøkken
spapool
Og hvis amerikanerkøleskabet springer læk, dækker vi også vandskaden efter det.
Noget helt særligt er, at hvis en skade gør dit hus ubeboeligt i over 30 dage, får du 5.613 kr. om måneden til at gøre den svære tid lidt lettere.
Selvrisikoen vælger du selv – der er fire muligheder fra 0 til 8.982 kr.
Udvidet dækning med endnu større bredde
Vi tilbyder nu en udvidet dækning, der gør din forsikring endnu bedre. Den dækker fx:
vand – både hvis det siver ud fra synlige rør – fx den gamle radiator – og hvis det efter et banalt regnvejr trænger ind eller stiger op i huset
kosmetiske forskelle – fx hjælper vi med udgiften til fliser til resten af badeværelset, hvis du får dækket gulvet, men ikke kan skaffe erstatningsfliser, der passer til resten
gnavere - skader efter mus, mår og rotter
Mon også de vil dække et akvarie der begynder at sive vand ud af? Vores PVC regnes nok ikke for at være en del af husets / Bygningens rør-føring
Nej selvfølgelig det er bare noget jeg finder på. mit akvarium er overhovedet ikke dækket ind i hoved og røv. :sneaky:

Eller er det :sneaky2:
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af ronny.w »

msek skrev: Som udgangspunkt regner jeg ikke med at blive snydt, og indtil andet er bevist ja så beholder jeg med stolthed min barnetro. :clap:
så er vi 2 :beer:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Helena »

Så er i nok de eneste 2 jeg har hørt om, udgangspunktet for sund skepsis, er herfra at hvis det lyder for godt til at være sandt så er det nok også det.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Han$en »

Helena skrev:Så er i nok de eneste 2 jeg har hørt om, udgangspunktet for sund skepsis, er herfra at hvis det lyder for godt til at være sandt så er det nok også det.
:GO
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af ronny.w »

Helena skrev:Så er i nok de eneste 2 jeg har hørt om, udgangspunktet for sund skepsis, er herfra at hvis det lyder for godt til at være sandt så er det nok også det.

Så du siger at hvergang du køber noget, tror du at du bliver snydt?? :oops:

Desuden kan jeg så ikke se hvorfor, det PVC skulle falde fra hinanden, når nu tingene er limet sammen.
det gør det da ikke mere forkert end det Pvc vi bruger, for det er da vist nok heller ikke lige blevet fremstillet udelukkende til saltvands akvarister
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Hougaard »

ronny.w skrev:Desuden kan jeg så ikke se hvorfor, det PVC skulle falde fra hinanden, når nu tingene er limet sammen.
det gør det da ikke mere forkert end det Pvc vi bruger, for det er da vist nok heller ikke lige blevet fremstillet udelukkende til saltvands akvarister
Det lysegrå ligner ikke PVC, det ligner PP som ikke kan limes med PVC lim.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Maria´s 160L

Indlæg af DDT2 »

Hougaard skrev:
ronny.w skrev:Desuden kan jeg så ikke se hvorfor, det PVC skulle falde fra hinanden, når nu tingene er limet sammen.
det gør det da ikke mere forkert end det Pvc vi bruger, for det er da vist nok heller ikke lige blevet fremstillet udelukkende til saltvands akvarister
Det lysegrå ligner ikke PVC, det ligner PP som ikke kan limes med PVC lim.
ronny.w: PVC er fremstillet til alle væsker samt mange luft og gastyper så saltvand er os inde over det område. Snakker vi PP som vedkomende her har brugt og det er limet sammen enten PP og PP eller PP og PVC så er der ingen af disse 2 limninger der holder der skal være PVC for at man kan lime det sammen hvis man vælger at bruge PP skal det svejses sammen for at få en tæt samling og tvivler på de fleste har udstyr og forstanden på det område.

det der er blevet brugt til rørførring er i det her tilfælde PP rør og det kan IKKE limes det er kun PVC der kan limes hvis der skal være noget man skal stole på.
Husk lige der findes altså noget PP rør hvor det ikke er udelukkende ren plastik der kan godt være affaldsprodukter i,.
Ville aldrig have valgt at bruge PP rør og slet ikke afløbsrør når pvc rør + fittings kan skaffes til ingen penge i dag.

Men smag og behag :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Maria´s 160L

Indlæg af leifkrarup »

Ronny!.... som tidligere assurandør i et af de største forsikringsselskaber, kan jeg sige at rør inde i et skab normalt ikke betragtes som synlige rør.
"Vi tilbyder nu en udvidet dækning, der gør din forsikring endnu bedre. Den dækker fx:
vand – både hvis det siver ud fra synlige rør – fx den gamle radiator"
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Maria´s 160L

Indlæg af DDT2 »

leifkrarup skrev:Ronny!.... som tidligere assurandør i et af de største forsikringsselskaber, kan jeg sige at rør inde i et skab normalt ikke betragtes som synlige rør.
"Vi tilbyder nu en udvidet dækning, der gør din forsikring endnu bedre. Den dækker fx:
vand – både hvis det siver ud fra synlige rør – fx den gamle radiator"
leif det lyder da ganske forkert i mine øre.
nu er jeg vvs'er til dagligt og alle de rørskader jeg er ude ved hvor der er inde i skabet under vasken betragtes det da som synlige rør fra forsikringsselskabernes side, det er hvis vi kommer under gulv eller i soklen i køkkenet at det betragtes som værende IKKE synlige steder.
så hvis det er i et skab som til saltvand betragtes det da som værende synligt, Mit forsikringsselskab ser det os som synlige rør trods for at man lukker ind til sumpen.
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Maria´s 160L

Indlæg af wondersurfer »

i mine isoleringsøre må jeg give DDT2 ret rør i skabet under vasken må betraktes som værende synlige da man jo kommer der af og til....
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Helena »

Var det ikke en ide at lave en forsikringstråd/ rørføring, så tråden ikke bliver ødelagt :Det er faktisk lidt synd for ejeren
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Ser fint ud. Jeg har netop fået samme skummer, men ikke testet den endnu. Tør næsten ikke spørge; Larmer din :)
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

jeg har ikke haft den kørende i længere td. men de min. den var tændt synes jeg bestemt ikke at den larmede.. :) så bare ned med den :wink:
/ Maria
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

hæhæ, ja glæder mig. Jeg er imponeret over konstruktionen indtil videre. Til andre der skulle overveje den er der -20% hos akvanet lige nu. Så koster den cirka 600 kroner.

Så har jeg testet skummeren, den er meget imponerende. Siger ikke et kvæk, men laver en ordentlig masse skum. Mit første indtryk er at det er et virkeligt godt køb! Tak for tippet.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Så kom der sten i akvariet.
Stenene er indkørte og blev hentet i søndags. Der er foreløbig kun 10 kg og regner med at hente 5-10 mere.
Billede

Jeg har siddet klistret til ruden de sidste par dage og som helt ny i denne verden blevet vildt begejstret hver gang noget nyt har vist sig.
:K
Der er rigtig mange små rørorme, søstjerner ( der er 2 forskellige slags lige nu) , en lille minireje og sikker meget mere som jeg ikke har set.
Desværre var der også en lille pest anemone men den må lade livet i aften.

Vi havde lidt problemer med pumpen til at starte med, men har nu fået den lavet så hele systemet praktisk taget er lydløst. Også skummeren er utrolig støjsvag.. dejligt.

Det var vidst alt for nu
/ Maria
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Kewin »

Hej Maria
Det ser ud til at være et godt projekt du har gang i der.
Tænkte på skummeren der, er der nogle herinde der ved om den evt. kan passe til et Boyu TL550 (128L) akvarie?
/Kewin - 160L
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Kewin skrev:Hej Maria
Det ser ud til at være et godt projekt du har gang i der.
Tænkte på skummeren der, er der nogle herinde der ved om den evt. kan passe til et Boyu TL550 (128L) akvarie?
Jeg er ret sikker på, at skummeren er for stort til dit. Når det så er sagt ved jeg den bliver brugt hyppigt til et RSM 250 i UK, så jeg er ikke helt sikker da jeg ikke kender dimensionerne på kamrene. Du kan tjekke på deres hjemmeside (Ferplast) hvor dimensionerne er beskrevet og så måle selv.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Så er det vidst tid til en lille update.
Akvariet har nu kørt et godt stykke tid og jeg lære jo hele tiden i processen.
Siden sidst har jeg fået lavet lyskasse, tilføjet en pumpe og fået hentet lidt caulerpa alger.
Har fået målt lidt værdier og tror ihvertfald det ser fornuftigt ud. Nitrit er ikke målbar, og nitrat er desværre stadig lidt høj synes jeg - omkring 15 sidst jeg målte. Der har ikke været helt så mange brunalger som jeg ventede - og der er ikke skyggen af grønalger - så tvivler på at de kommer.

Billede
beklager billedekvaliteten, mit camera er gået på pension så det er taget med mobilen
Synes hele tiden der er nogle spørgsmål der melder sig, men synes heldigvis at der er fine svar at hente på forummet.
Lige nu overvejer jeg at ændre stensætningen igen, synes jeg
1) har 2 døde hjørner som mine pumper ikke lige kan klare, hvilket giver et lille lag brunalger lige der
2) at mine pumper at alt for synlige
Forslag til stenopsætning er velkomne !
Håber at kunne hente lidt snegle og en lille eremit på tirsdag, men nu må vi lige se.
/ Maria
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Anders månsson »

hvad med en lille update?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:
msek skrev:
påstår han modsat alle andre at man sagens kan bruge lava i akvariet.
Vil ikke lave lort i andedammen - men så vidt jeg ved er det meget vidt muligt at køre med sorte lavasten feks. fra Hawaii - havde selv overvejet det til min nye setup :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af amddurin »

Nå...

1) De grønne alger kommer ikke før de brune er væk eller på vej væk... :sneaky:

2) Som andre osse er inde på er nogle af dine rør ikke PVC men PP hvilker er noget andet og ikke beregnet til rent vand og kan være et problem at lime med Tanganit som ellers bruges til PVC... - om de kan afgive noget skadeligt ved jeg ikke, men jeg turde ikke tage chancen :be: (Selv om det måske ikke skader noget, er det da løgn hvis forhandleren kalder PP for PVC...)

3) Jeg ville have forslået noget skum eller flamingo mellem bundglas og bordplade, men det er for sendt nu... - ikke sikkert det har nogen betydning, men er både lyddæmpene og giver lidt ekstra sikkerhed, hvis bordplader ikke er 100% plan - f. eks pga vandspild, da bundglasset kan flække hvis bordpladen ikke bliver ved at være plan, men bordet ser godt ud, så det bliver måske aldrig et problem... :?

4) Jeg vil så mene at skummeren skulle side i venstre side, da boble fælden så kommer før refugium/midterkammer og fordi de 90 grader knæk på rør'ne bremser din returpumpe i forhold til det mere lige rør i højre side...

Men det ser flot ud, mit 160L er noget rodet i forhold til dit... :GO


:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Gizze »

msek skrev:Så er det vidst tid til en lille update.
Akvariet har nu kørt et godt stykke tid og jeg lære jo hele tiden i processen.
Siden sidst har jeg fået lavet lyskasse, tilføjet en pumpe og fået hentet lidt caulerpa alger.
Har fået målt lidt værdier og tror ihvertfald det ser fornuftigt ud. Nitrit er ikke målbar, og nitrat er desværre stadig lidt høj synes jeg - omkring 15 sidst jeg målte. Der har ikke været helt så mange brunalger som jeg ventede - og der er ikke skyggen af grønalger - så tvivler på at de kommer.

Billede
beklager billedekvaliteten, mit camera er gået på pension så det er taget med mobilen
Synes hele tiden der er nogle spørgsmål der melder sig, men synes heldigvis at der er fine svar at hente på forummet.
Lige nu overvejer jeg at ændre stensætningen igen, synes jeg
1) har 2 døde hjørner som mine pumper ikke lige kan klare, hvilket giver et lille lag brunalger lige der
2) at mine pumper at alt for synlige
Forslag til stenopsætning er velkomne !
Håber at kunne hente lidt snegle og en lille eremit på tirsdag, men nu må vi lige se.
Jeg ville helt klart vælge, at flytte stenene lidt væk fra glasset (Dem i venstre side)
Man (Jeg) bliver så forbandet træt af, at man ikke kan komme til at gøre glasset ordentligt rent :-(
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Gizze »

Billede

Jeg havde samme problem som dig, med "døde" steder i akvariet.
Fik lavet denne stenopsætning, med en masse huller. Det hjalp.
Brugeravatar
KennedAlmighty
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors 12. maj 2011 10:46
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Aalborg

Re: Maria´s 160L

Indlæg af KennedAlmighty »

Lækkert akvarie. Glæder mig til at se flere billeder!

Er specielt vild med din huleform i stenene. Minder mig om en snorkletur i egypten, hvor man blev overmodig,
og prøvede at svømme under noget lignende. Med mange hudafskrabninger til følge ;)
Mit Small barrier reef Vol.2 (RSM 130)
viewtopic.php?f=92&t=56243
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"