"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maria´s 160L

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Så blev det vidst tid til en lille tråd om mit begynderakvarie.
Projektet startede i det spæde drømmestadie for snart 8 mdr siden og først nu begynder det at tage form. til historien høre det selvfølgelig at projektet er et su. projekt, og derfor tager ting tid. Men nu er de fleste ting indsamlet og sat samlet sammen, og jeg forventer at de første liter vand cirkulere rundt om nogle uger :K
Da jeg endnu ikke har fået mig en favorit fisk- eller koral endnu lader jeg udstyret bestemme hvilke beboere akvariet bliver hjem for. Jeg har derfor også taget en beslutning om at akvariet ikke bliver belyst med HQI men derimod med T5.

Jeg har indtil videre fået anskaffet følgende:

akvariet - tja det er vel en væsentlig del af setuppet :GO . mærket kan jeg desværre ikke huske, men det er et 160 L med standard mål (100x40x40). akvarie bordet er hjemmebygget og skal males en af de følgende dage.
Billede

Der mangler endnu et overløb, men glasset er ved at blive skåret, så det kommer på i næste uge. - Og JA glasset er totalt upudset, og fyldt med fedtfingre, men de kommer selvfølgelig væk

sumpen har jeg købt brugt at en bruger herinde
Billede

Skummeren er fra ferplast og blev valgt grundet sit slanke design og nogle fine anbefalinger fra andre.
Billede

Returpumpen er en aqua medic oceanrunner
Billede

Der kommer selvfølgelig flere billeder og informationer efterhånden som projektet tager form :f2: :f3:
/ Maria
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Spændende. Ser godt ud. Hvilken skummer er det?
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Tobias »

Det ser godt ud Maria :D

Det er rigtigt at det tager lang tid at samle et saltvandsakvarie når økonomien ikke er den bedste.

Derfor har jeg også kun et akvarie på 20 Liter.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Jakobvillen: det er en ferplast blu skimmer 250

og til tobias: ja, men ideen startede også ved et nano, men som så mange andre ideer så tog den overhånd, så derfor står der nu et noget større akvarie i min stue.
En forhandler sagde engang at jeg godt kunne glemme alt om at starte på "kun" 160 L - Derfor starter jeg nu på netop det L antal :GO
/ Maria
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Okay, 250. Spændende skummer. Hvorfor gik du ikke efter 550? Hvordan er de, har ikke kunnet finde anmeldelser? jeg er meget interesseret i at høre mere om støjen fra dem, for den ser da helt ideel ud til mit. Har aldrig set dem før.
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Tobias »

msek skrev:
og til tobias: ja, men ideen startede også ved et nano, men som så mange andre ideer så tog den overhånd, så derfor står der nu et noget større akvarie i min stue.
En forhandler sagde engang at jeg godt kunne glemme alt om at starte på "kun" 160 L - Derfor starter jeg nu på netop det L antal :GO
Hvad er prisen på det hele indtil videre?

Jeg har brugt omkring 4000 på 20 L, men det er også kun fordi jeg har bestilt det bedste af det bedst (efter min mening) - bestilte fx en lampe i USA som kom op på 1400 kr i pris med told :(
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Han$en »

jakobvillien skrev:Okay, 250. Spændende skummer. Hvorfor gik du ikke efter 550? Hvordan er de, har ikke kunnet finde anmeldelser? jeg er meget interesseret i at høre mere om støjen fra dem, for den ser da helt ideel ud til mit. Har aldrig set dem før.
De kan fåes her:
http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=7219 - 250
http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=7221 - 550 :GO
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Nicki Henriksen »

spændende skummer har set den i min lokale dyrehandel.. hvor stort et akvarie skulle den kunne klare?

flot møbel du har fået lavet der :GO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Så se bare her: http://akvanet.dk/fisk-160/saltvand-231 ... -1125.html

Ja jeg er vildt overrasket over denne skummer. Youtube klippene ser fede ud, så jeg kunne godt finde på at hoppe på den. Bekymrer mig kun om støjen.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Jakobvilllen: altså eftersom jeg er fuldstændig grøn i alt det her salt, beror en del af mine valg jo på hvad jeg har læst og hvad jeg har hørt og fået anbefalet. Skummeren fik jeg anbefalet af en anden akvarist. Jeg har selv hørt skummeren i praksis, og jeg synes ikke at den larmede på nogen måde, men er selvfølgelig stadig spændt på at få den sat rigtig til herhjemme.

Nicki; tak, men jeg kan nok ikke tage imod credit for bordet, det er min søde kæreste der har stået nogle timer i kælderen og svedt:) :) . mht skummeren så kan den tage op til 250L

Tobias: indtil videre har det kostet omkring 8000 og mangler stadig lidt. regner med omkring 10.000
/ Maria
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Okay tak for svar angående skummer. Mit indtryk ud fra videoen er meget positivt. Jeg har et ret stort overløb på 15x15x60 cm så den passer helt perfekt. Også en temmeligt billig skummer synes jeg.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Så kom lampen hjem og bordet blev malet - Der har lige været en travlt uge så projektet har stået lidt stille.

Men i skal selvfølgelig ikke snydes for billeder
Lampen er en tropic light fra bavaria - 3 x 39 w og ser sådan ud med alle tre tændt
Billede

og sådan kun med det blå
Billede

sumpen er også så småt indstalleret
Billede

der mangler stadig rørføring, men det er på vej
/ Maria
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Nicki Henriksen »

det skal nok blive godt det der :GO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Maria´s 160L

Indlæg af jakobvillien »

Det ser rigtigt godt og stilet ud. Er meget spændt på at høre når skummeren kører hvordan det går.

Mvh, Jakob
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Så er det vidst tid til en lille opdatering mere.
Har siden sidst anskaffet mig en hydorkralia 1 og 2 - langt fra nok, men der kommer flere til.
Der er kommet oveløb i samt rørføring.. Det tog lige lidt tid da vi lige måtte rette op på nogle fejl, der gav vand hvor der bestemt ikke skulle være vand :BA . Men nu er det samlet og der er vand i akvariet.
Vandpåfyldning var en lidt nervepirernde oplevelse :shock: overvejde hele tiden hvornår det løb over kanten. Men vi har lige forsøgt at slukke strømmen og vanden kan være i sumpen - just in case. Så nu kan manden sove roligt :GO. han havde ellers postuleret at han ikke kunne sove de næste mang eår af frygt for at han vågnede op til indendørs svømmepøl.
jeg sætter lige lidt billeder ind, men det er jo ikke det kønneste da mine pumper kæmper for at blande vandet. Men det har allerede klaret lidt op i løbet af den sidste time.
Umiddelbart ser rørføringen således ud lige nu
Billede
og foreløbig ser vandet sådan ud
Billede
Så nu er drømmen om koraller og fisk lidt nærmere :f2:
/ Maria
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Marco R »

Hejsa med jer,

Så fik du endelig dit akvarie op og køre? :wink:

Det ser rigtig godt ud :GO
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Maria´s 160L

Indlæg af wondersurfer »

er der ingen bølgebrydere på akvariet???
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Carsten »

Jeg kan se at du har lavet returløbet med de der afløbs rør fra byggemarkederne. Det tror jeg ikke er så pokkers smart. De er beregnet til afløb, hvor der ikke er noget tryk. Selom din retur pumpe bare giver 3500 liter i timen, så er de et anderledes tryk en de er beregnet til. plasten går ikke i stykker, men det kan samlingerne. Et par bøjninger koster ikke ret meget i den størrelse du skal bruge.

Det ser også ud til at du har sat skummeren for lavt. Jeg vil mene at den skal hæves således at alt over indsnævningen skal være oven vande. Ellers risikerer du at den koger over konstant.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

Carsten.
mht. pvc rør, så er de købt hos en saltvands forhandler så det tager jeg for gode vare i første omgang. Men ellers tak for tippet.
SKummeren sidder som den skal, vandlinien er under indsnævringen, tror måske billedet snyder lidt 8)

Marco.. sisi så kom det så småt igang..vi kæmper lidt med vandet, men de ser ud som om det løser sig. Savner du slet ikke salten?
/ Maria
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Carsten »

msek skrev:Carsten.
mht. pvc rør, så er de købt hos en saltvands forhandler så det tager jeg for gode vare i første omgang. Men ellers tak for tippet.
At I har købt det hos en forhandler betyder ikke at det duer.

Og jeg vil tro at de fleste her på forummet vil give mig ret i at I bør lave det om.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Maria´s 160L

Indlæg af micogmaj »

hmm er der ingen LS i?
En gang saltvand, altid saltvand ......
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

micogmaj- nej ingen levende sten endnu. ville første have vandet til at fungere ordentligt. Stenene bliver hentet fra et allerede indkørt akvarie om noget tid:)

Carsten: jeg tror nu helt bestemt at jeg kan stole på forhandleren. Og de færreste forhandlere vil vel ikke sælge noget der ikke fungere- det skurre lidt i mine øre. Du er den første der siger at det skal laves om, så foreløbig bliver det lige præcis som det er nu:)
/ Maria
spdiving
Reactions:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af spdiving »

msek skrev:micogmaj- nej ingen levende sten endnu. ville første have vandet til at fungere ordentligt. Stenene bliver hentet fra et allerede indkørt akvarie om noget tid:)

Carsten: jeg tror nu helt bestemt at jeg kan stole på forhandleren. Og de færreste forhandlere vil vel ikke sælge noget der ikke fungere- det skurre lidt i mine øre. Du er den første der siger at det skal laves om, så foreløbig bliver det lige præcis som det er nu:)

Det gør de åbenbart afligvel .. Se at få lavet så det holder. Din forhandler kommer næppe og tøre vand op eller lægger et nyt gulv når skaden den er sket.

Hvilken forhandler har sagt at det er helt fint at bruge de rør ??

Steen
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Helena »

Går ud fra at når du siger at du vil have vandet til at fungere, så mener du at det skal cirkulere ordentligt igennem systemet, være tæt osv? Hvornår havde du tænkt der skal sten i?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

jeg hænger af princip ikke forhandlere ud herinde, og tager stadig hans ord for gode vare. ydermere har jeg allieret mig med en anden akvarist, der bruger nøjagtig samme rør og aldrig har brugt andet - og der er aldrig noget der har været utæt.. så indtil andet er bevist så sætter jeg mig roligt i sofaen og ser til:)
Helena- mht vand så tænker jeg på at det skal være helt klart inden jeg sætter noget som helst i. der er dermed vandet der afgøre hvornår der skal sten i, men tænker at det bliver engang i næste uge. Det er ikke et haste projekt, men et stille projekt
/ Maria
spdiving
Reactions:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af spdiving »

Når du har blandet salt i vandet og salten er opløst (tager en times tid) og temp er kommet lidt op så kan der kommes lev.sten i akvariet.

Vandet bliver ikke mere klar af at du venter. Det er føst efter dine lev.sten er kommet i at man skal vente på at vandet igen rent nok efter dine alge faser er overstået også selv om du bruger indkørte sten så skal du forvente et opsving af nitrat osv.

FSteen
msek
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: tirs 10. nov 2009 13:51
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af msek »

steen. fik lige lavet en rigtig begynderfejl, så vandet er ret hvidt. Det er på retur nu, så vil gerne lige se at tågen letter. ja tænker du har ret i det med de levende sten og opsving af nitrat, men det er også helt fint. Man kan jo nok desværre ikke blive fri for det. Men som sagt så er det et laaaaaangsomt projekt og det får bare lige præcis den tid som det nu kræver. intet hast herfra. :-o
/ Maria
spdiving
Reactions:

Re: Maria´s 160L

Indlæg af spdiving »

Det er en kalkudfældning du har fået pga. du sikkert har kommet saltet i akvariet først og kommet vandet i bagefter.

Prøv at søg på kalkudfældning her inde.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Carsten »

msek skrev:micogmaj- nej ingen levende sten endnu. ville første have vandet til at fungere ordentligt. Stenene bliver hentet fra et allerede indkørt akvarie om noget tid:)

Carsten: jeg tror nu helt bestemt at jeg kan stole på forhandleren. Og de færreste forhandlere vil vel ikke sælge noget der ikke fungere- det skurre lidt i mine øre. Du er den første der siger at det skal laves om, så foreløbig bliver det lige præcis som det er nu:)

Det er optil dig selv, men kom ikke og hæld vand ud af ørene når det går galt.

Der er vist kun en forhandler på Fyn, og han har nogle sjove ideer. f.eks så påstår han modsat alle andre at man sagens kan bruge lava i akvariet.
Henviser med et link, som direkte modsiger det han har fortalt/skrevet.
Og jo, forhandlere sælger jævnligt ting som slet ikke burde bruges.
Men det er da godt du har barnetroen endnu.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Maria´s 160L

Indlæg af Helena »

Vi har faktisk 2 forhandlere på Fyn :hehe: Så er ingen hængt ud :wink: Sådan da :wink: Men husk at ingen vil dig noget ondt, men måske prøve at undgå at mareridet om vand på gulvet bliver til virkelighed, og tro mig ingen forsikringer dækker vand der ikke kommer pludseligt :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"