Vandskift via skummeren.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mortenbruun
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 51
11
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Vandskift via skummeren.

Indlæg af Mortenbruun »

En ikke helt traditionel måde at skifte vand på akvariet er ved at lade skummeren løbe over og erstatte skimmaten med nyt saltvand.
Når jeg skriver at "lade skummeren løbe" mener jeg at skumme meget vådt, og benytte afløbet i skummerkoppen til at dræne skimmate, for mit vedkommende, over i en stor dunk ved siden af sumpen.

Jeg har siden februar lavet ugentlige vandskift via skummeren, hvilket gør processen meget lettere for mig, da jeg forbereder mindre vand end før, og ikke behøver at slukke for doseringspumper, skummer og returpumpe, og derfor ikke kan komme til at glemme at starte det igen. Den samlede arbejdstid og indsats er mindre, og når processen først er startet, kører det af sig selv.
Tidligere plejede jeg at forberede 95 liter vand i en tønde i badeværelset dagen før (det tager tid at lave, blande og få den rette temperatur på vandet) → slukke alt undtagen lys og cirkulation → tømme sumpen med en pumpe og en lang slange → pumpe det forberedte saltvand over i sumpen, og tænde for alt igen. (Mit 700-liters akvarium står 15 meter fra badeværelset...)
Med denne metode forbereder jeg en spand med 30 liter vand → tilslutter en drænslange til skummeren så skimmaten kan løbe ned i en beholder → tilslutter min reserve-ATO til de 30 liter saltvand → slukker for ferskvands-ATO’en → skruer op for skummeren, så den langsomt løber over (2 til 3 timer). Når det så er færdigt, tænder jeg ferskvands-ATO’en igen og stiller spand og dunk væk. Nemt og effektivt.

Jeg ville bestemt foretrække at etablere automatisk vandskift, men det kan ikke lade sig gøre her.
Indrømmer at jeg er lidt doven, men jeg kan godt lide tilgangen “work smarter not harder” og syntes efterhånden ikke det er specielt sjovt at skifte vand. Til gengæld kan jeg nu skifte vand mens jeg arbejder hjemme :K :-)

Der er mange måder at skifte vand på, og nogen gør det slet ikke, og der er også forskellige årsager til at lave vandskift. Det er der jo mange meninger om og det er diskuteret i mange andre tråde.
At udføre et normalt vandskift ved f.eks. at udskifte 10 % af vandet siges at være fint i forhold til at justere ionbalancen, hvilket kun er aktuelt når man tilsætter CA/KH vha Balling metoden, men hvordan ved man egentlig, hvor meget der reelt er nødvendigt? Hvilke parametre viser, om dit vandskift er tilstrækkeligt? Det er ikke rigtig til at finde svar på.
Andre argumenter kan være at tilføre trace elementer, eller for at fjerne overskydende nærringsstoffer, carbon, ikke målbare ting, organiske forbindelser etc. fra vandet - eller det alt sammen.

Ser i nogen faldgruber, fordele eller ulemper i det lange løb ved at bruge skummeren til at fjerne vandet ?
- Der skiftes mindre vand.
- Bruges mindre saltvand.
- Skal ikke tænke på f.eks. temperaturforskel da vandet tilsættes langsomt, så der er ikke noget der får et "chok".
- Der fjernes en hel del DOM/DOC (Dissolved Organic Material/Compounds), bakterier og hvad der ellers klæber til vandoverfladen i boblerne i skummeren, fra vandet.
- Mindre arbejdstid og indsats

IMG_1292.jpg
1 Billede
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 245
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Re: Vandskift via skummeren.

Indlæg af Jan Lauridsen »

Et par hurtige bud herfra: som jeg læser og opfatter din beskrivelse så erstatter du med skummer metoden ca. 1/3 af hvad du gjorde før. Det er vel et minus. At du gør det langsommere med 30liter er sikkert en fordel, men skal vel overvåges over de 3 timer det foregår. Skummeren kan vel i princippet fjerne mere end 30 liter dvs fortsætte efter ATO tanken med saltvand er tømt? Alt det du skal stoppe og starte efter vandskifte beskriver du som et problem. Måske der er noget at kommer efter her istedet?
Mortenbruun
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 51
11
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Vandskift via skummeren.

Indlæg af Mortenbruun »

Hej Jan

Skummeren kan i princippet fjerne meget mere vand, men jeg sidder og arbejder ca tre meter fra akvariet, så overvågningen er ikke noget særligt. Men ganske rigtig man er nok nødt til at holde lidt øje med hvornår der ikke er mere vand til ATO'n
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"