Pectina “Space invader”

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Pectina “Space invader”

Indlæg af Engelquist »

Intet er skidt uden det er godt for noget…

Det er skidt at Charlie saltvand nedlægger sit flotte akvarie!
Men det er godt (for mig) at hans flotte space invader er endt i min balje 😎
IMG_2678.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pectina “Space invader”

Indlæg af crazy seahorse »

Som vi talte om, så er Space invader virkelig aggressiv. Den sender ekstremt lange sweepere ud, navnlig om natten.
Jeg havde sat en ved siden af et par chalice koraller. De er flade og står på bunden, mens Space invaderen (frag) var højere, så de burde være i sikkerhed. Men næh nej. Inden jeg fik set mig om, havde den næsten taget livet af den ene chalice. Halvdelen stod som et hvidt skelet. Den anden, der har samme farver som Space invader, kraftigt grøn med gule munde, blev også skadet. Troede lidt naivt, at den nok var i sikkerhed, men den fik også sin bekomst. Den Space invader lignende chalice, er faktisk også aggressiv, men har slet ikke lige så lange sweepere.
Jeg ved faktisk ikke, om to Space invader vil skade hinanden. Hvis man laver frags, vil det kræve virkelig meget plads. Men jeg ved det som sagt ikke.
Lidt pudsigt, så er Space invader den eneste Pectinia der har den adfærd, uvist af hvilken årsag. Jeg har haft flere forskellige Pectinia og ingen af dem er lige så aggressive. De sender sweepere ud, men de er ikke nær så lange.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Enig med Crazy seahorse

Jeg har 2 forskellige, begge enormt aggrasive. Min rainbow er røget ud og solgt til anden reefer, og space invaderen er også på vej ud.
Den type af koraller duer i min optik ikke med SPS koraller, netop pga. de brænder korallerne om natten. Jeg har lagt nogle billeder her på forumet af de lange sweepers om natten, og små film på FB
Det sammme gælder favia, charlice, L***e montipora koraler som mere eller mindre er invasiv og gror langsomt op af stammen på en acropora i biotoper. Ikke på en enkelt sten, som mange nyder at have korallerne på i akvariet.

Derudover ikke mindst stor hovedet parly og Zoa som irritere korallerne. Man må desværre vælge med omhu hvis man holder SPS akvarie

Edit. Torch er også et No go for SPS akvarie. Deres lange arme dræber alt omkring dem
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Nu I nævner aggresive koraller så vil jeg da også lige smide Hydnophora ind i den, husker jeg købte så en billigt engang og den har lange tentakler som kan stikke ud om natten og brænde nærliggende koraller med nematocytter, alle min koraller som stod indefor 25cm af dem blev brændt og fik store skader heraf.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nicki Henriksen skrev: man 14. apr 2025 09:18 Nu I nævner aggresive koraller så vil jeg da også lige smide Hydnophora ind i den, husker jeg købte så en billigt engang og den har lange tentakler som kan stikke ud om natten og brænde nærliggende koraller med nematocytter, alle min koraller som stod indefor 25cm af dem blev brændt og fik store skader heraf.
Galaxea gør det samme. Den ser så fredelig ud, men om natten - uha uha. Den kan virkelig også lave ravage
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

crazy seahorse skrev: man 14. apr 2025 09:33
Nicki Henriksen skrev: man 14. apr 2025 09:18 Nu I nævner aggresive koraller så vil jeg da også lige smide Hydnophora ind i den, husker jeg købte så en billigt engang og den har lange tentakler som kan stikke ud om natten og brænde nærliggende koraller med nematocytter, alle min koraller som stod indefor 25cm af dem blev brændt og fik store skader heraf.
Galaxea gør det samme. Den ser så fredelig ud, men om natten - uha uha. Den kan virkelig også lave ravage
åhh ja, den har jeg også prøvet, stoppede med alle andre sps'er end Acro- og Montipora efter de uheld.
Mange LPS'er gør det jo også men der synes jeg ofte ikke de helt når hinanden og de brænder ikke hinanden ligeså slemt. Men der kan være undtagelser
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Der er god plads på bunden i mit akvarie, så den er placeret helt fremme ved den ene rude, med ca 25 cm til nærmeste koral
Men jeg holder selvfølgelig lige øje med den
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Engelquist skrev: man 14. apr 2025 09:46 Der er god plads på bunden i mit akvarie, så den er placeret helt fremme ved den ene rude, med ca 25 cm til nærmeste koral
Men jeg holder selvfølgelig lige øje med den
Men den er super flot, både vækstform og farver. :GO
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Så har den stået i min balje i 8 dage og er blevet noget mere kødfuld at se på- på trods af den kraftige vand bevægelse.
Svepers har jeg ikke set meget til- kun når jeg fodre fiskene, sender den 2-3 cm svepers ud for at fange lidt foder.
Om natten har der ikke været noget- så ingen brændte koraller 😊
Jeg tænker at der er så god afstand til de nærmeste sps’er, at den ikke føler sig truet?
IMG_2693.jpeg
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har heller aldrig set min brænde naboerne.
Det er sjov og flot lps koral - og utrolig hårdfør.
Om 10 år er mit bud at det er en alm koral man ser hos de fleste
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"