(Advarsel langt opslag og hård læsning)
I Januar stod jeg og kiggede ind i baljen, tænkte “det går sgu næsten for nemt, det står flottere end nogensinde, der må snart skulle ske et eller andet nyt”
Det skal jeg love for at der gjorde ovenstående var onsdag, og fredag eftermiddag da jeg kommer fra job og træder ind i huset kan jeg med det samme lugte at noget ikke er normalt…. Kigger straks ind i baljen som til mit store overraskelse er helt tåget
Intet synligt tegn på hvad der er sket, mine doseringsbeholdere er alle på niveau. Mistænker først en kalkudfældning eller lignende. Går straks i gang med at teste, men intet endnu synligt. Har for nyligt haft ICP test afsted og doseret efter denne, men det var +10 dage siden jeg var færdig med det, så mistænkte heller ikke en overdosering af sporestoffer.
Jeg havde selvfølgelig et par dage før stået i styr på dyr og tænkt at jeg ikke behøvede at købe mere salt endnu
Krydsede fingre for at det værste var overstået…. Men det var slet ikke tilfældet, dagen efter så det næsten uændret ud, så afsted efter mere salt og skiftet 80%, i den proces så jeg dog alle fiskene så ingen af dem var (endnu) gået til. Men alle blødkoraller var mere eller mindre ved at gå i opløsning, bløddyr (fireworms, snegle, sandsøstjerne osv) var enten døde eller på vej til det.
Korallerne jeg havde taget op viste umiddelbart tegn på bedring (sammenlignet med hvad der stadig var i baljen). De kom i pleje i et desperat og spinkelt håb for deres overlevelse.
Intet synes dog meget bedre i baljen, fortsat utydeligt vand og ingen koraller viste tegn på fremgang. Kunne måle stigende næring men ellers intet. Tilsluttede yderligere 2 filtre med phos0.4 / power phos. Gik igan med den store udredning. Splittede alt i sumpen af, hovedrengøring, kontrol af pumper, slanger og ledninger (troede jeg). Sendte ICP afsted. Rensede så meget dødt materiale jeg kunne af sten, bundlag mv, skyllede sten i frisk saltvand. Fandt dog ikke nogen årsagsforklaring @&#%* - hvilket ikke gør noget godt for revisorhjernen…..
Fjernede så alle de efterhånden mange koralskelletter (sps) i den proces fandt jeg en enkelt magnet der var “begravet” i et frag uden jeg viste det, men ingen synlig erosion eller lign af magneten og ikke så stor så virkede stadig ikke som den rette forklaring.
Et par dage efter i et desperat forsøg på at finde en årsag, opdager jeg at min nitrat reaktor ikke længere kører. Ved nærmere og ret grundig undersøgelse finder jeg en revne i ledningen og denne er nærmest hul i godt nogle cm, dvs al indmad er opløst af saltvand og direkte i min balje… dagen efter kommer svaret fra ICP, som bekræfter dette copper +700% jern +1700%
Endnu en omgang vandskifte af alt. Næsten alle fisk har klaret sig igennem en yderst stressende periode, ikke engang min palet har haft så meget som en stress plet (parasitter har selvfølgelig ikke kunne overleve i mit giftige vand / kobberbad
Jeg har haft saltvand i vel 10-15 år og aldrig oplevet noget i nærheden (så var det nok ikke blevet til så mange år) Jeg har aldrig haft så meget teknik på et akvarie som nu, men alligevel skete det. Er glad for at det ikke var imens man var på ferie så jeg kunne gå og mistænke at det var en ferie feriepasser som var kommet galt afsted, nej dette var sortuheld eller resultatet af en grundig julerengøring, pas !
Kan man så lære noget af denne omgang?
Moralen? Ingen… måske at nyde alt det der står så flot, nyde korallernes udvikling og trivsel og vide at det er et meget fint økosystem vi har stående i vores hjem, på godt og ondt
Skulle man have læst så langt så tak, havde brug for at komme af med mine frustrationer, nu kan jeg forhåbentlig komme op på hesten igen og “nyde” muligheden for at bygge mit rev op igen
De discosma og ricordea som er tilbage står mere normalt nu, et par enkelte Zoa er dukket op på sten. Hvad mere mærkeligt er så opdagede jeg i går 2 store nassarius snegle komme frem (burde vel være døde, eller er de resistente for kobber/jern modsat andre bløddyr?
Vandet bliver ved med at have “slør” selvom jeg har kørt masser af filtrering og aktivt kul.
Har brug for input:
Frygter om det er ophobet i sand og sten, og derfor er spild at skifte alt vandet igen. Men modsat så må det trods alt også være frit i vandet når det slår ud på icp så har ikke andre bud, altså udover alternativt at skulle starte forfra med nyt bundlag og nye sten.??
Hvad ville du/I gøre ?
Korallerne et par dage før katastrofen (1) Korallerne et par dage før katastrofen (2)