Hejsa kære kloge hoveder.
Du jeg i dag kom hjem efter en juleferie på 3 dage i storbyen.
Fodrede jeg min balje og alle fiske kom hen og spiste godt. Her 5 timer senere er min slimfisk helt stiv og død på bunden af tanken.
Jeg så den i sit hul i stenene og den kom ud og sad uden foran sit hul og så sådan paralyseret ud. Og jeg tænkte den nok bare havde spist sig lidt for tyk.
Men ja nu er den altså død.
Den har sådan et lille stikhul lige ved det ene gælde låg som har en ring omkring sig hvor farven på fisken er lidt mindre farvestrålende. Det er den andet slim fisk jeg mister sådan her. Den første havde bare stiksåret ned på kroppen omkring rygsøjlen. Det var så lidt længere omkring 3 mm langt og lignede den var stykket med en kniv. Og virkede også paralyseret af stikket til den tilsidst døde. Altså sådan bare ligge på bunden med meget langsom vejr trækning. Jeg tænkte enlig bare den havde været uheldig og havde fået et dask af en kirug.
Nu er jeg lidt mere i tvivl om jeg har en mantis eller en eller anden psykopat orm?
Så håber i kan hjælpe med hvad der sker med mine slimfisk. Har prøvet at tage et billed af stikket.
Mystisk slimfiske død
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Re: Mystisk slimfiske død
Øv hvor træls. Det ligner uronema med sekundær bakterieinfektion synes jeg. Måske en af fiskeguruerne er enig med mig.
Tropic Marins danske repræsentant.
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
Det er en mulighed. Jeg syns dog ikke selv det ligner de billeder der kommer frem på Google. Og kan uronema dræbe i løbet af 5 timer?
Jeg har også to chromis i baljen som stadig svømmer glade rundt ville de ikke også være ramt hvis det var tilfældet? Og det lille stik sår er gået igennem gælle låget så der var hul hele vejen igennem. Det samme med den første der var såret også ret dybt?
Jeg har også to chromis i baljen som stadig svømmer glade rundt ville de ikke også være ramt hvis det var tilfældet? Og det lille stik sår er gået igennem gælle låget så der var hul hele vejen igennem. Det samme med den første der var såret også ret dybt?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Jeg tænker at parasitten har ramt den på gællerne, hvor bakterier har hævet det op og den blev kvalt. Derfor den lå ved bunden som du beskrev.
"Uronema ulcers" giver nogle billeder af lignende ovale sår.
Uronema behøver ikke ramme alle fisk, den er lidt atypisk på den måde.
Så det er mit bud
"Uronema ulcers" giver nogle billeder af lignende ovale sår.
Uronema behøver ikke ramme alle fisk, den er lidt atypisk på den måde.
Så det er mit bud

Tropic Marins danske repræsentant.