Mine egne dyrt købte erfaringer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Mine egne dyrt købte erfaringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er en meget forsigtig og konservativ reefer. Men jeg har også betalt min del, af dyre erfaringer.

Jeg havde et total crash for en del år siden. Jeg var til Vig festival i 2 dage. Det var en million grader varmt uden for. En snegl eller alger, blokerede for mit sikkerhedshul i min retur. Et strømsvigt gjorde at alt stoppede og så kom der en hævert effekt. Vandet kunne ikke være i sumpen og vandet løb ned i alt det elektriske. Alle fisk og koraller døde.
Akvariet stod i et halvt års tid uden jeg rørte det. Ingen lys, kun ato, skummer, varme og cirkulation kørte.
Da jeg genfandt lysten, startede jeg op igen. Akvariet blev så at sige genstartet og var som et helt nystartet akvarie.

Her kom den første lektion.
Jeg fejlvurderede akvariets situation/biologi og dets formåen til at tilpasse sig ændringer. Tolkede det nok som et kørende akvarie med nogen tid på bagen. Stor/kæmpe fejl.
Jeg havde drypvis sat nye koraller i og det gik sådan set fint nok. Der røg lidt, men det var normalt for mig på det tidspunkt.
I dag ville alle advarselslamper havde blinket højrødt.
Da jeg også gerne ville have nye fisk så faldt jeg for fristelsen, da en forhandler fik alle ønskekirurgerne hjem. Jeg havde købt lidt små fisk forinden og de gik fint. Men nu kunne jeg få alle de kirurger (5-6 stk) jeg ønskede mig på en gang.
De kom i og det gik så fint - indtil de alle døde. Ingen pletter eller andet, de døde bare.
Kom ned til en af mine venner der har en akvarieforretning (ikke saltvand) og jeg fortalte ham historien, mest for at få lidt medynk. Det fik jeg så ikke. Både jeg og ham der havde solgt mig fiskene (som kendte historikken) fik det glatte lag. "Det der gør man bare ikke, det burde i begge vide. Du belaster ikke et nyt system på den måde, det kan ende fatalt".

Næste lektion.
Jeg havde startet mit nye system op i 2017. En del koraller havde ikke overlevet flytningen, så jeg ville gerne have nogle nye. Købte nogle meget smukke og fine acroer, alle frags. De blev hurtigt lysere og lysere i farverne, nogle var næsten hvide. Nogle døde oven i købet. Og jeg kunne ikke forstå det. Jeg havde gjort alt rigtigt, lige efter bogen.
Jeg søgte hjælp hos Andre Mueller (Ham der står bag Reef Moonshiners) Han sagde, "du har gjort alt rigtigt, Erik. Indkøringen er efter bogen. Du har klaret kemien fint, men på biologien har du fejlet big time" BUM
Vi havde så en løbende korrespondance henover nogle måneder, hvor han guidede mig til at få justeret de vigtigste ting på plads. Primært omkring næring og ikke mindst Jod. Mange icp tests senere, fik jeg de ting på plads.
Jeg begyndte at tilsætte bakterier fast (efter Andre´s anbefaling), først som en opstarts behandling og siden som en vedligeholdelses dosering.
Igen må konklusionen være, at mit akvarie var for ungt. Det var trods alt et år gammelt, men er biologien ikke på plads, så betyder tiden ikke så meget. Efter alt dette endte jeg hvor jeg er i dag (næsten) Jeg kunne pludselig købe koraller og spørgsmålet var ikke, om de overlevede. For de overlevede og nu var spørgsmålet kun, om jeg kunne få dem til at vokse og få de farver jeg vidste de kunne få. Men det tog hulme lang tid.

Så for mig er der ingen tvivl. Du kan starte et akvarie op og få det til at køre fint. Men først når det har fået nogen tid og biologien er på plads, så kan man belaste det med det man ønsker. Man skal respektere, at systemet skal have tid til at opbygge en robusthed. Gør man det, så kan et akvarie håndtere selv store ændringer i både fiske mængde og antal koraller. Man kan undgå dødsfald for både fisk og koraller, ved lige at trække lidt luft ind, inden man fylder i.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"