Nitratfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MichelS
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
1
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Nitratfilter

Indlæg af MichelS »

Hej Reef venner

Hvad kan i anbefale af filtre til at reducere nitrat? Jeg køre pt med skummer, refugium, filtersokker og så har jeg de-nitrate fra seachem i en filtersok, hvilket jeg ikke rigtig føler hjælper. Har passet på med fodring og trods mine 850 liter og et ikke fyldt akvarie med fisk (med masser af koraller), så bliver min nitrat forsat på de 15. Min phosfat er derimod stabil og ligger fint. Så jeg må erkende at der er behov for mere filter, da vandskifte ikke er nok.

Jeg har overvejet en spandpumpe men har hørt at dette ikke hjælper på nitrat. Derfor er vel eneste løsning et nitratfilter eller måske de her rullefiltre? Begge er lidt dyre i pris til så stort akvarie og der findes mange forskellige.

Hvad har i gode erfaringer med?

Tak på forhånd.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Nitratfilter

Indlæg af Casper M »

Du kan overveje at anvende VSV metoden det er en billig og effektiv måde til at reducere nitrat

https://www.saltvandswiki.dk/Vodka_Sukk ... gar)_(VSV)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

I et velindkørt akvarium plejer NO3 ikke at være et problem, de fleste har problem med at det er for lavt, og at PO4 er højt.
Alt mellem 10-25 NO3 er godkendt.

Vil du have den ned så er NoPoX (VsV) et hurtigt fix, men mere langsigtet er en macro-alge-reaktor effektive.

Rullefilter er også et alternativ, som dog koster at have kørende (rullerne forbruges) og så er der en debat om at de er for effektive. Nitratfilter ser jeg ikke her i Stockholm, og undre om det er vandet i Danmark som indeholder meget NO3 da der er flere som har netop nitratfilter?
MichelS
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
1
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Indlæg af MichelS »

Okay jeg har set mange med nitrat på 2.5-5 og phosfat 0,03 som jeg tænkte var det optimale men mine fisk og koraller har det fint samt ingen dårlige alger, så måske det er fint med nitrat niveau mellem 10 og 25. Jeg kunne måske overveje at tilføje lidt vodka eller No pox, dog lidt nervøs for det falder for hurtigt i nitrat:)

Mange tak for de gode bud, jeg venter med nitrat filter og rulle filter i første omgang så ☺️
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

MichelS skrev: man 16. dec 2024 12:58 Okay jeg har set mange med nitrat på 2.5-5 og phosfat 0,03 som jeg tænkte var det optimale men mine fisk og koraller har det fint samt ingen dårlige alger, så måske det er fint med nitrat niveau mellem 10 og 25. Jeg kunne måske overveje at tilføje lidt vodka eller No pox, dog lidt nervøs for det falder for hurtigt i nitrat:)

Mange tak for de gode bud, jeg venter med nitrat filter og rulle filter i første omgang så ☺️
Det er vigtigt at de ligger i relation til hinanden eksempelvis hvis nitraten er 5 skal phospate være 0,05 altså 1:100

Hvis du holder de sarte Acroporaer skal din nitrat helst ligge fra 1-10 personligt fortrækker jeg 2-5 det er der jeg har flottest farver og sundest koraller 😊
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"