Er der andre, der har prøvet at sænke næringsindhold no3 og po4 til næsten nul og se hvad der sker med populationen af planarier?
Jeg har haft frygteligt mange planarier, og en gul gylte duede ikke grundet en seksstribet aggressiv bandit.
Jeg havde virkelig mange planarier, men rent tilfældigt opdagede jeg, at da jeg fik kontrol over de to næringsstoffer, er de tilsyneladende næsten forsvundet. Nu finder jeg kun en enkelt eller to ind imellem. Det skal dog også siges, at jeg har brugt lang tid på dagligt at støvsuge bunden for skidt og planarier.
Erfaringer med biologisk bekæmpelse af planarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Erfaringer med biologisk bekæmpelse af planarier
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Erfaringer med biologisk bekæmpelse af planarier
Det er sgu ikke mange brugbare svar du har fået her. Åbenbart ikke mange der har (gode) erfaringer med emnet.
Jeg har HØRT (ikke selv erfaret) at 6 stribet gylte og scooter blenny skulle være gode bud. Ved ikke om mandarin tager dem?
God observation du har gjort mht næringsværdierne. Jeg har pt pænt høje værdier (no3 = 14-16 ca og po4 = 0,168) og dertil planarier. Ikke de røde, men en mere “uskyldig art….. har en Halichoeres gylte i baljen, den er pænt ligeglad med planaria, men tager masser af andre pods.
Jeg har HØRT (ikke selv erfaret) at 6 stribet gylte og scooter blenny skulle være gode bud. Ved ikke om mandarin tager dem?
God observation du har gjort mht næringsværdierne. Jeg har pt pænt høje værdier (no3 = 14-16 ca og po4 = 0,168) og dertil planarier. Ikke de røde, men en mere “uskyldig art….. har en Halichoeres gylte i baljen, den er pænt ligeglad med planaria, men tager masser af andre pods.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Scooterblenni tager dem
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Ikke altid, og pt er den vist ikke til at skaffe. Min pointe var også, at man tilsyneladende kan kontrollere mængden via kontrol med p04 og no3
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo