VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hvad fejler mine fisk?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Hvad fejler mine fisk?

Indlæg af Sarah R »

Nu har jeg søgt og søgt på nettet om jeg selv kunne komme frem til en diagnose, men jeg kaster håndklædet i ringen og spørger jer gæve folk herinde. Måske I har et bud på hvad mine fisk fejler.
Her kommer mine observationer og lidt sygdomshistorie til problematikken:

Jeg har et gammelt klovnfisk-par som jeg har haft i 11-12 år nu. Hunnen begyndte for 1-2 år siden at se slidt og rynket ud på hovedet og generelt så hun skidt ud. Jeg tænkte at det nok var alderdomstegn. Hun tabte sig men spiste stadig og lever stadig den dag i dag. Hun er på det seneste begyndt at se endnu mere skidt ud og trækker vejret meget hurtigt. Hendes gællelåg buler ud og det virker som om de indre gæller er klistret fast og ikke bevæger sig når hun trækker vand ind. Hun står det samme sted under en koral, men spiser grådigt maden der serveres. Nogle gange svømmer hun pludseligt hektisk rundt for så at stå stille igen. Jeg har givet hende et ferskvandsdyp 3 gange nu på to uger af 5 minters varighed. Der sker ikke nogen bedring eller forværring efter dyppene. Der ligger noget i bunden af spanden efter dyppet, men jeg kan ikke se om det er skidt eller parasitter.
De sidste 4 uger er yderligere 3 klovfisk begyndt at få underlige symptomer: De trækker vejret meget hurtigt. Gællelågene ser udspilet ud og fiskene får nogle hektiske svømmeanfald, hvor de svømmer febrilsk rundt i nogle sekunder for så at slappe af igen. De spiser alle og afføringen er normal.
Jeg har læst om brooklynella, men det skulle dræbe fiskene effektivt efter få dage og jeg ser ikke det typiske slimdannelse på kroppen og gællerne. Der går andre fisk i akvariet som ikke viser symptomer.

Mine vandværdier er:
kh: 8,0
Ca: 430
Mg: 1290
Nitrat: 2
Fosfat: 0,05
Salt: 1,025
Temp: 25,6 grader
Jeg måler ikke for nitrit og ammonium, og alle mine rejer og krabber har det meget fint.
Jeg fik lavet en ICP-test for et par uger siden og her så alt normalt ud undtagen Zink, kobalt og tin der var for høj.

Har I nogle bud på hvad mine klovnfisk fejler? :-?
Jeg tager nogle billeder og videoer i morgen og lægger op. Måske det hjælper på diagnosen
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad fejler mine fisk?

Indlæg af charlie saltvand »

Øv, følere med dig Sarah.

Surt der ikke er nogle med forstand på det herinde der kan hjælpe dig. Hvor meget forhøjet var de 3 metaller du nævner? Og ved du hvor det kommer fra?
Jeg kan ikke huske om du har andre fisk i baljen, eller kun klovnefisk? Hvis JA, hvordan har de det så?

Håber nogen med mere forstand på det en jeg byder ind.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er ikke ekspert på sygdomme, men ved at der er flere kendte sygdomme der inficerer fiskenes gæller. MI, velvet vist også, og så brooklynella som du selv er inde på.
Jeg tror nok, at jeg hurtigst muligt ville få testet for ammonium. Forhøjede ammonium værdier er rigtig skidt for fiskene.
Lidt forvirrende at fiskene spiser, for det plejer at være et af tegnene på at de er syge.
De ældre fisk kan jo være gamle, men det er de sidst ramte jo ikke. Også forvirrende.

Ellers kan det måske være en slags parasit, eller gælleorm (er der ikke noget der hedder sådan)
Kan du evt hæve temperaturen til omkring 30 grader? Det bruger man på Discus så vidt jeg husker.
Føler med dig, for det er så frustrerende når ens dyr lider og man ikke kan finde en kur.
Håber det bedste for dig og fiskene.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

charlie saltvand skrev: ons 27. nov 2024 20:16 Øv, følere med dig Sarah.

Surt der ikke er nogle med forstand på det herinde der kan hjælpe dig. Hvor meget forhøjet var de 3 metaller du nævner? Og ved du hvor det kommer fra?
Jeg kan ikke huske om du har andre fisk i baljen, eller kun klovnefisk? Hvis JA, hvordan har de det så?

Håber nogen med mere forstand på det en jeg byder ind.
kobalt ligger på 2,49mikro g/L og skal ligge på 0,09
Zink ligger på 76,62 mikro g/L og skal være på 1,77
Tin er på 19,55 og skal ligge på 0,44
Det høje zink-indhold skyldtes at jeg er kommet til at køre lunkent vand gennem osmoseanlægget, og min varmtvandsbeholder har en zink-anode.
Jeg kører kun koldt igennem nu, og forventer at den falder med vandskiftene :|
Jeg har et par damsel og diverse rejer, krabber og snegle gående, som alle har det rigtig fint.
crazy seahorse skrev: ons 27. nov 2024 22:03 Jeg er ikke ekspert på sygdomme, men ved at der er flere kendte sygdomme der inficerer fiskenes gæller. MI, velvet vist også, og så brooklynella som du selv er inde på.
Jeg tror nok, at jeg hurtigst muligt ville få testet for ammonium. Forhøjede ammonium værdier er rigtig skidt for fiskene.
Lidt forvirrende at fiskene spiser, for det plejer at være et af tegnene på at de er syge.
De ældre fisk kan jo være gamle, men det er de sidst ramte jo ikke. Også forvirrende.

Ellers kan det måske være en slags parasit, eller gælleorm (er der ikke noget der hedder sådan)
Kan du evt hæve temperaturen til omkring 30 grader? Det bruger man på Discus så vidt jeg husker.
Føler med dig, for det er så frustrerende når ens dyr lider og man ikke kan finde en kur.
Håber det bedste for dig og fiskene.
Jeg kan godt teste for ammonium, men tænker at det ville give åndenød hos de andre fisk også, og rejerne ville vel være de første der kradser af?
Alle mine fisk er mellem 6 og 14 år. Jeg tror ikke det er alderen da de burde kunne blive meget ældre. Jeg har sat uv-lys på nu, og håber det kan tage eventuelle parasitter, og så vil jeg begynde at fodre mere varierende med frost, pellets og flagefoder.
MvH
Sarah R
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

Jeg har forsøgt at tage nogle billeder som viser de udspilede gællelåg, og man kan se ind på gællerne.
Vedhæftede filer
20241128_100048.jpg
20241128_100105.jpg
20241128_100245.jpg
20241128_100348.jpg
MvH
Sarah R
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Klovnfisk er mega hårdføre når der gælder ammonium.
Hvilke andre fisk har du i systemet
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Sarah R »

Jeg har kun 2 damselfisk, men solgte min blå palet og sejlfinnekirurg for et par måneder siden. Ingen af mine andre fisk har vist lignende symptomer.
MvH
Sarah R
Besvar

Tilbage til "Sygdom"