Her kommer mine observationer og lidt sygdomshistorie til problematikken:
Jeg har et gammelt klovnfisk-par som jeg har haft i 11-12 år nu. Hunnen begyndte for 1-2 år siden at se slidt og rynket ud på hovedet og generelt så hun skidt ud. Jeg tænkte at det nok var alderdomstegn. Hun tabte sig men spiste stadig og lever stadig den dag i dag. Hun er på det seneste begyndt at se endnu mere skidt ud og trækker vejret meget hurtigt. Hendes gællelåg buler ud og det virker som om de indre gæller er klistret fast og ikke bevæger sig når hun trækker vand ind. Hun står det samme sted under en koral, men spiser grådigt maden der serveres. Nogle gange svømmer hun pludseligt hektisk rundt for så at stå stille igen. Jeg har givet hende et ferskvandsdyp 3 gange nu på to uger af 5 minters varighed. Der sker ikke nogen bedring eller forværring efter dyppene. Der ligger noget i bunden af spanden efter dyppet, men jeg kan ikke se om det er skidt eller parasitter.
De sidste 4 uger er yderligere 3 klovfisk begyndt at få underlige symptomer: De trækker vejret meget hurtigt. Gællelågene ser udspilet ud og fiskene får nogle hektiske svømmeanfald, hvor de svømmer febrilsk rundt i nogle sekunder for så at slappe af igen. De spiser alle og afføringen er normal.
Jeg har læst om brooklynella, men det skulle dræbe fiskene effektivt efter få dage og jeg ser ikke det typiske slimdannelse på kroppen og gællerne. Der går andre fisk i akvariet som ikke viser symptomer.
Mine vandværdier er:
kh: 8,0
Ca: 430
Mg: 1290
Nitrat: 2
Fosfat: 0,05
Salt: 1,025
Temp: 25,6 grader
Jeg måler ikke for nitrit og ammonium, og alle mine rejer og krabber har det meget fint.
Jeg fik lavet en ICP-test for et par uger siden og her så alt normalt ud undtagen Zink, kobalt og tin der var for høj.
Har I nogle bud på hvad mine klovnfisk fejler?

Jeg tager nogle billeder og videoer i morgen og lægger op. Måske det hjælper på diagnosen