Nitrat skal Sænkes…. Makro reaktor ell svovl filter….

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Nitrat skal Sænkes…. Makro reaktor ell svovl filter….

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj. Opråb til erfarne reefers (læs, gamle mænd)… 😄 Jeg har lidt spørgsmål.

Min nitrat er på vej op gennem taget, det vil jeg gerne gøre noget ved, især da jeg gerne vil have flere fisk i baljen og pt kæmper med et få min Moorish til at æde ordentligt igen, så der bliver skovlet mad i baljen pt. (Og det vil der blive igen når nye fisk skal indkøres).

Tænker i 2 forskellige modeller.

1) Jeg har lidt makro alger (cheato) liggende i sumpen, de vokser dog ikke ret godt for tiden. Jeg tror jeg er meget lav på bla jern og jod + “halogener” da jeg har en del cyano pt…..så der er sendt en icp test afsted i går. Nå, tilbage til emnet.
Jeg har en STOR alge reaktor stående i skabet, én af de fancy modeller med led lys i midten og så “hylder” til at lægge algerne på. HAR I NOGLE ERFARINGER MED DEM?

2) Starte et svovlfilter op…. Det har jeg SLET ikke nogle erfaringer med, men blev inspireret af seniors indlæg. Jeg har en lille kalkreaktor stående i skabet (en deltec) KAN JEG BRUGE DEN som svovlfilter???

Det vil jo være nemmest og billigst bare at starte makro reaktor op da jeg har algerne, men de vokser jo ikke ret meget pt = lav effekt.

De af jer der kender mig vil vide at jeg er en DOVEN reefer, så hvad er lettes af de to at drifte?

Ud fra ovenstående:
Hvad er MEST effektivt?
Hvad kræver mindst tid/vedligehold?
Makroalger må alt andet lige være billigst (hvis bare de vil gro….?

HIT me, med DINE overvejelser og erfaringer.
TAK
:grouphug: :y
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Nitrat skal Sænkes…. Makro reaktor ell svovl filter….

Indlæg af ttkthomsen »

Skal du ikke vare igang med noget bakterie tilsætning?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Doser dog nopox! Det er Max effektivt og pisse nemt
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

@Tykki og Tonning TAK for input! Jeg ér igang med NO-POX og lidt bakterie tilsætning. Så må jeg se om det er nok 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Min var lige over 30 på et tidspunkt, men kom stille og roligt ned med Xepta NP-OUT og deres bakterie tilsætning (da dinoerne skulle have det sidste dødsstød og det ser godt nok ud som om det virkede (bank under bord, salt over skulder, Anton jiiinx))
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

svovlbaseret nitratfilter koster i indkøb for selve filtret og svovlkuglerne, men derefter er udgiften meget begrænset. Det er kun det strøm pumpen bruger.
Når man har mange liter vand og høj fodring er det klart det mest økonomiske.
No-pox og lign har jeg regnet på og fundet uinteressant. Algerne kræver en del lys for at kunne vokse/høste så meget det betyder noget i ligningen. Hos mig ca. 100 watt i 10 timer pr døgn.
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

@nielsk, kan jeg bruge en lille kalkreaktor jeg har stående til de svovlkugler, eller er det interne flow alt for kraftigt? Hvis det duer vil jeg, som jeg tror du har gjort, fylde kammer halvt op med kalkreaktor medie (grov arm) for at undgå et alt for stort drop i kh….?
Som du skriver så vil en algereaktor bruge for XXX kr strøm, men en svovl reaktor sænker vel KH så du skal tilsætte mere Balling…? = flere kr.
Hvad ligger din PH på hen over døgnet og hvad ligger din KH på hen over døgnet?
TAK 👍🏼😄

Ps. Har set flere nyttige videoer på YouTube og forstår princippet nu.
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har en 2000 liters dc pumpe på min reaktor og efter min erfaring er mere internt flow bare bedre
Min kH måler jeg ikke så tit. Den svinger fra 7.5 til 8.0. Døgnudsving kan jeg ikke svare på.
Jeg bruger aquafair og der ryger en del men jeg køber 5 kgs poser og blander 10 liter ad gangen.
Det er ret så økonomisk
Vedhæftede filer
Screenshot_20241117_121723_APEXFusion.jpg
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Fedt niels. TAK for info.

Det tiltaler mig meget (er doven) at det er mere eller mindre “set and forget” i et år ell to når det ér kørt ind.

Så en video, tror det var “macks reef” hvor han forklarede det fint.
Svovl på og så arm i toppen. Ca 1 Liter af hver til et 400-500 liters akvarie med halv stor belastning = mange fisk og en del foder.

Fuldt flow på gennemgang et par dage for at få medie til at “sætte sig”.

Derefter lukke gennemgang HELT et par dage…..

Derefter sætte gennemgang til ca 1 dryp pr sekund…. Måle på udgangsvand og kontrollere at processen er startet og igang = mindre eller ingen No3 i udgangsvandet.

Efter et par dage mere, skrue op til 2 dryp pr sekund.
Fortsætte dette. Ende op med udgangsvand på fx No3 på 1 ell 2 og så lade den stå dér og efterfølgende justere efter behov.

Er det nogenlunde måden at gøre det på?
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev: tirs 12. nov 2024 18:29 Halløj. Opråb til erfarne reefers (læs, gamle mænd)… 😄 Jeg har lidt spørgsmål.

Min nitrat er på vej op gennem taget, det vil jeg gerne gøre noget ved, især da jeg gerne vil have flere fisk i baljen og pt kæmper med et få min Moorish til at æde ordentligt igen, så der bliver skovlet mad i baljen pt. (Og det vil der blive igen når nye fisk skal indkøres).

Tænker i 2 forskellige modeller.

1) Jeg har lidt makro alger (cheato) liggende i sumpen, de vokser dog ikke ret godt for tiden. Jeg tror jeg er meget lav på bla jern og jod + “halogener” da jeg har en del cyano pt…..så der er sendt en icp test afsted i går. Nå, tilbage til emnet.
Jeg har en STOR alge reaktor stående i skabet, én af de fancy modeller med led lys i midten og så “hylder” til at lægge algerne på. HAR I NOGLE ERFARINGER MED DEM?

2) Starte et svovlfilter op…. Det har jeg SLET ikke nogle erfaringer med, men blev inspireret af seniors indlæg. Jeg har en lille kalkreaktor stående i skabet (en deltec) KAN JEG BRUGE DEN som svovlfilter???

Det vil jo være nemmest og billigst bare at starte makro reaktor op da jeg har algerne, men de vokser jo ikke ret meget pt = lav effekt.

De af jer der kender mig vil vide at jeg er en DOVEN reefer, så hvad er lettes af de to at drifte?

Ud fra ovenstående:
Hvad er MEST effektivt?
Hvad kræver mindst tid/vedligehold?
Makroalger må alt andet lige være billigst (hvis bare de vil gro….?

HIT me, med DINE overvejelser og erfaringer.
TAK
:grouphug: :y
Jeg er i den skuffe der hedder; "mindst risiko - nem dagligdag - en smule pebret"

Så jeg bruger NP Bacto Tricks i en reaktor (førhen i overløbet, eller sumpen ved skummerens udgang, kombineret med en my passiv carbon dosering (Zootonic). No3: 0.5-2 mg/l.

Makroalger kræver vedligehold, ekstra sporstoffer og kan dø uden advarsel. Men de er fede og passer godt i en tanke om kredsløb i akvariet, og PH værdien om natten når reaktoeren kører med omvendt lyscyklus er sku da røv lækker. Det gad jeg godt bare af den årsag.

Anaerob reaktor kommer jeg aldrig til at bruge. Jeg kan ikke forstå man har lyst til at have en zone i sit vands kredsløb hvor der er iltsvind. Det er med for stor risiko synes jeg, og så kan et par ml af NP Bacto Balance give samme netto resultat :)
Tropic Marins danske repræsentant.
bmvw
Reactions:
20
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Kan absolut anbefale Bacto-tricks.
Meget nem at bruge og ekstremt drøj i brug.
Jeg bruger en lille 1 liters trickle reaktor, har 1000 liter vand og rigtig MANGE fisk.
Min No3 ligger konstant omkring 1.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"