Min nitrat er på vej op gennem taget, det vil jeg gerne gøre noget ved, især da jeg gerne vil have flere fisk i baljen og pt kæmper med et få min Moorish til at æde ordentligt igen, så der bliver skovlet mad i baljen pt. (Og det vil der blive igen når nye fisk skal indkøres).
Tænker i 2 forskellige modeller.
1) Jeg har lidt makro alger (cheato) liggende i sumpen, de vokser dog ikke ret godt for tiden. Jeg tror jeg er meget lav på bla jern og jod + “halogener” da jeg har en del cyano pt…..så der er sendt en icp test afsted i går. Nå, tilbage til emnet.
Jeg har en STOR alge reaktor stående i skabet, én af de fancy modeller med led lys i midten og så “hylder” til at lægge algerne på. HAR I NOGLE ERFARINGER MED DEM?
2) Starte et svovlfilter op…. Det har jeg SLET ikke nogle erfaringer med, men blev inspireret af seniors indlæg. Jeg har en lille kalkreaktor stående i skabet (en deltec) KAN JEG BRUGE DEN som svovlfilter???
Det vil jo være nemmest og billigst bare at starte makro reaktor op da jeg har algerne, men de vokser jo ikke ret meget pt = lav effekt.
De af jer der kender mig vil vide at jeg er en DOVEN reefer, så hvad er lettes af de to at drifte?
Ud fra ovenstående:
Hvad er MEST effektivt?
Hvad kræver mindst tid/vedligehold?
Makroalger må alt andet lige være billigst (hvis bare de vil gro….?
HIT me, med DINE overvejelser og erfaringer.
TAK