Rengøring af rød alge (ikke cyano)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Rengøring af rød alge (ikke cyano)

Indlæg af The Baptizer »

Nogle som har nogle gode fif til at få renset sådan en pumpe, som er angrebet af en rød alge. Jeg ved ikke hvilket slags alge det er, men det er ikke cyano, den sidder rigtig godt fast. På glasset er den nem nok at skrabe af, men på pumperne er det noget bøvl.
rodpumpeScreenshot 2024-06-09 214543.jpg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Rengøring af rød alge (ikke cyano)

Indlæg af Seniorreefer »

Ligner en red tråd alge. Dyp den i brintoverilte
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rengøring af rød alge (ikke cyano)

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg plejer at pille pumpen med holderen op, rense den så godt som muligt med en stiv neglebørste for at få det værste algeværk væk. Derefter skille den ad og lægge den i vand med citronsyre. Lad den ligge et pænt stykke tid, jeg plejer at lade den ligge mindst 30 min.
Tit hæfter algerne sig på kalk og her er kalkalger gode for algerne at hæfte sig på. Syren opløser kalkalgerne og dermed løsnes algerne. Algerne dør af den lave pH værdi. Dem der ikke ryger af på den måde, bliver du nødt til at tage manuelt med en børste. Jeg har flere forskellige børster i mit rensekit.
Først en stiv nylon neglebørste. To forskellige fugerense børster. De er meget stive og kan komme ind i hjørner og smalle steder på pumpen. En god flaskerenser til at komme ned i rotorhullet, gerne med en kvast for enden. Flaskerenseren er blødere end fugebørsterne og kan også bruges på rotoren. Til slut er en Alm skuresvamp god på ledningen.
For resten er en tynd bambuspind, min er en til at lave spyd på grillen. Den er god til at fiske børsteorme og slangesøstjerner ud af hullerne i magneten og i gummidæmperne med.
God arbejdslyst.

Ps. Hvis du ikke kan finde de forskellige børster, så skriv til mig.

Tjek lige din jod i vandet. Røde alger elsker jod og et af de første steder de sætter sig er pumperne.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"