Kh og magnesium spørgsmål
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Kh og magnesium spørgsmål
Min Kh stiger hele tiden. D. 21/4 var den 9.6. D 1/5 var den 13.1. Og der d. 12/5 var den 15. Hvordan kan det være, og hvad skal jeg gøre for at få den ned??
Og så falder mig magnesium selvfølgelig i takt med at koraller bruger af det. Hvad skal man bruge som tilsætningsmiddel for at få den op??
Og så falder mig magnesium selvfølgelig i takt med at koraller bruger af det. Hvad skal man bruge som tilsætningsmiddel for at få den op??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Kh og magnesium spørgsmål
christiantt skrev:Min Kh stiger hele tiden. D. 21/4 var den 9.6. D 1/5 var den 13.1. Og der d. 12/5 var den 15. Hvordan kan det være, og hvad skal jeg gøre for at få den ned??
Kh stiger vel ikke bare ud af det blå. Hvad siger din ph?? Har du kalkreaktor på??
Logisk at Mg indholdet falder med forbrug. Hvad kunne du tænke dig ville hæve det igen?? Magnesium selvfølgelig!!
Da du er jyde, bør du nok købe de rene varer og så selv blande det.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er den omvendte verden her, Christian.
Hvis du ikke tilsætter noget, skal KH falde med tiden. Sådan er kemien i akvariet nu engang
Bruger du hårdt hanevand til påfyldning ?
Eller er det bare kalkreaktoren, der skal justeres lidt ned ?
Mht. magnesium, så kan du evt. bruge balling-saltene. Det er pænt koncentreret magnesium-tilsætning og jeg mener korallen har dem til en 50'er for et kg.
/Kim
Hvis du ikke tilsætter noget, skal KH falde med tiden. Sådan er kemien i akvariet nu engang

Bruger du hårdt hanevand til påfyldning ?
Eller er det bare kalkreaktoren, der skal justeres lidt ned ?
Mht. magnesium, så kan du evt. bruge balling-saltene. Det er pænt koncentreret magnesium-tilsætning og jeg mener korallen har dem til en 50'er for et kg.
/Kim
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det vandhanevand jeg bruger har ikke så høj pH. Jeg kan ikke huske hvad den er, for jeg har forlagt sedlen med det et sted i køkkenet 
Og jeg bruger ikke kalkreaktor. Jeg tilsætter kun Tropic Marin Bio-Calsium 2 gange om ugen.
Kunne jeg evt. få et link til hvor jeg kunne finde det magnesium??
Mine værdier har været:
21/4:
pH - 7,7
Nitrat - 1,5
Nitrit - 0
Fosfat - 0
kH - 9,6
Magnesium - 1230
Calcium - 415
1/5:
pH - 8,1
Nitrat - 2
Nitrit - 0
Fosfat - 0
kH - 13,1
Magnesium - 1200
Calcium - 400
12/5 (lige før vandskift):
pH - 7,7
Nitrat - 1
Nitrit - 0
Fosfat - 0,1
kH - 15
Magnesium - 1140
Calcium - 425
Nu tester jeg igen fredag når jeg har skiftet vand igen.

Og jeg bruger ikke kalkreaktor. Jeg tilsætter kun Tropic Marin Bio-Calsium 2 gange om ugen.
Kunne jeg evt. få et link til hvor jeg kunne finde det magnesium??

Mine værdier har været:
21/4:
pH - 7,7
Nitrat - 1,5
Nitrit - 0
Fosfat - 0
kH - 9,6
Magnesium - 1230
Calcium - 415
1/5:
pH - 8,1
Nitrat - 2
Nitrit - 0
Fosfat - 0
kH - 13,1
Magnesium - 1200
Calcium - 400
12/5 (lige før vandskift):
pH - 7,7
Nitrat - 1
Nitrit - 0
Fosfat - 0,1
kH - 15
Magnesium - 1140
Calcium - 425
Nu tester jeg igen fredag når jeg har skiftet vand igen.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Du skal i hvert fald passe på, at du ikke pludselig oplever et massivt dyk i kalciumkoncentrationen når KH'en er så høj. Pt. tror jeg, at det hænger sammen, fordi din pH er i underkanten. Hold lidt igen med tilsætning af biocalcium. Tilsæt evt. kun halv mængde næste gang og justér ind efterhånden. At din magnesium falder kan delvist også skyldes den temmeligt høje KH værdi sammen med en kalcium-koncentration, der er som den skal være.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hmm, det var da lidt noget skidt. Så bliver jeg vel bare nødt til at tilsætte calcium og magnesium "rent"??Ulrik l skrev:i biocalcium er der også kh hæver i jeg kan næsten holde min oppe ved kun at tilsætte det
Skal det være Magnesiumsulfate eller Magnesiumchloride??
Og så vel bare Calciumchloride??
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Hvis du søger på Biocalcium, vil du se at mange andre har oplevet samme bivirkning, nemlig at biocalcium hæver både Ca og Kh. Når der så er ubalance, kan man ikke redde situationen med biocalcium alene.
Som Nolan siger, gå over til Balling metoden.
OM DEN: søg og der er hundreder af indlæg, som kan hjælpe dig.
Som Nolan siger, gå over til Balling metoden.
OM DEN: søg og der er hundreder af indlæg, som kan hjælpe dig.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Ok Nolan, fik over fortolket lidt.
For mig ser det ud som om forholdet mellem Ca og Kh blafrer vildt, så det ville jeg nok have meget fokus på.
Jeg ved godt at en lav Mg påvirker hele problematikken mellem Kh og Ca, men nok ikke i det beskrevne størrelseforhold.
Derfor Balling
Men i øvrigt virker det som om der er mange problemer med nitrat, Ph, o.s.v så en beskrivelse af set up, indhold, tilsætninger, rutiner m.v. ville hjælpe os til bedre at kunne give et brugbart svar.
For mig ser det ud som om forholdet mellem Ca og Kh blafrer vildt, så det ville jeg nok have meget fokus på.
Jeg ved godt at en lav Mg påvirker hele problematikken mellem Kh og Ca, men nok ikke i det beskrevne størrelseforhold.
Derfor Balling

Men i øvrigt virker det som om der er mange problemer med nitrat, Ph, o.s.v så en beskrivelse af set up, indhold, tilsætninger, rutiner m.v. ville hjælpe os til bedre at kunne give et brugbart svar.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg syntes da ikke at der er problemer med nitrat og ph?? Det er bare fordi mit testsæt til pH skiller mellem 7,7 og 8,1. Og den ligger somregel der midt i mellem.
Opsætning:
180 liters akvarie
30 kg levende sten
Biostar Flotor
1 x Hydor 4 på 4600 l/t
1 x Marea på 2400 l/t
4 x 39 w lampe
- Ikke andet teknik
Men det jeg plejede at gøre var:
Mandag og tirsdag - Ingenting
Onsdag - Tilsatte 4 skefulde Tropic Marin biocalcium. Det skulle hæve calcium med 28 ppm pr. 36 liter vand. Uden på den står der: "Will not alter pH of aquarium when used as directed"...
Torsdag - lave 18 liter vand (10%) til vandskift.
Fredag - Skifte de 18 liter med vand suget op fra bunden. Jeg har en lille smule røde alger på bunden, og jeg vil hellere få det væk, før de virkelige begynder at komme frem i akvariet.
Lørdag - ingenting
Søndag - Tilsatte 4 skefuld biocalcium
Og så har jeg tilsat 3 ml af Salifert Trace Soft og 3 ml Salifert Trace Hard 2 gange med 3 ugers mellemrum.
Ellers så fodrer jeg 2 gange om dagen, morgen og aften. De får lidt blandet mellem granulatforder, flagefoder, artemia og mysis. Men frostfoderet er kun 4 dage om ugen, enten morgen eller aften.
Opsætning:
180 liters akvarie
30 kg levende sten
Biostar Flotor
1 x Hydor 4 på 4600 l/t
1 x Marea på 2400 l/t
4 x 39 w lampe
- Ikke andet teknik
Men det jeg plejede at gøre var:
Mandag og tirsdag - Ingenting
Onsdag - Tilsatte 4 skefulde Tropic Marin biocalcium. Det skulle hæve calcium med 28 ppm pr. 36 liter vand. Uden på den står der: "Will not alter pH of aquarium when used as directed"...
Torsdag - lave 18 liter vand (10%) til vandskift.
Fredag - Skifte de 18 liter med vand suget op fra bunden. Jeg har en lille smule røde alger på bunden, og jeg vil hellere få det væk, før de virkelige begynder at komme frem i akvariet.
Lørdag - ingenting
Søndag - Tilsatte 4 skefuld biocalcium
Og så har jeg tilsat 3 ml af Salifert Trace Soft og 3 ml Salifert Trace Hard 2 gange med 3 ugers mellemrum.
Ellers så fodrer jeg 2 gange om dagen, morgen og aften. De får lidt blandet mellem granulatforder, flagefoder, artemia og mysis. Men frostfoderet er kun 4 dage om ugen, enten morgen eller aften.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18