Acropora - hvad sker der når den bliver hvid?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordsjælland
Acropora - hvad sker der når den bliver hvid?
Jeg har nogle fragmenter fra en Acropora (secale?), og for et par måneder siden mistede den ene fuldstændigt al farve og blev hvid. Jeg var sikker på den var død, men lod den blive stående. Her de sidste uger er den så begyndte at vokse og de nye spidser får sin blå/lilla farve som normalt. Er der nogen der har erfaring med dette og ikke mindst om det er ganske normalt eller tegn på mangel på et eller andet, at den tabte sin farve? Jeg har ikke ændret noget med lys eller lignende i perioden, og som sagt er det kun den ene der har opført sig lidt anderledes. De to andre trives og vokser fint.
- Vedhæftede filer
-
- No 1 (600 x 400).jpg (69.53 KiB) Vist 565 gange
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der kan være rigtig mange grunde til at en koral bliver hvid.
Det du har oplevet er nok en blegning, som ofte skyldes en pludselig ændrig i vandet temperatur. Temperaturer over 30 grader eller under 20
bryder de sig ikke om. Men også ændringer i vandets kemiske sammensætning, lav KH og ph kan give en blegning.
Ændringer i lyset kan også gøre det, en pludselig stigning i lys intisiteten kna få en koral til at blive bleg i løbet af få timer, hvis man er uheldig.
Det du har oplevet er nok en blegning, som ofte skyldes en pludselig ændrig i vandet temperatur. Temperaturer over 30 grader eller under 20
bryder de sig ikke om. Men også ændringer i vandets kemiske sammensætning, lav KH og ph kan give en blegning.
Ændringer i lyset kan også gøre det, en pludselig stigning i lys intisiteten kna få en koral til at blive bleg i løbet af få timer, hvis man er uheldig.