"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Setup

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JonasJ
Reactions:

Setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg har lige nogle flere spørgsmål til et setup. Her er lidt basisinformation:

180x90x70 cm indbygget i væggen.
Teknikrum ved siden af på 320x200 cm.
Væggen er cirka 15 cm. Det vil sige, at akvariet stikker cirka 75 cm ud i teknikrummet. Gangarealet er dermed 125 cm. Al teknik skal være under akvariehøjden med akvariet ovenpå og en bordplade på hver side på cirka 70 cm. Der er et badeværelse tæt på, så der kommer ikke vask i teknikrummet. Der er ikke udvidelsesmuligheder på sigt, fordi dimensionerne er som de er.

Sumpen (alt under bordhøjde) skal bestå af:

Filtrering med fleece, skimmer og refugium
Auto feeder
Fragtank/karantæne
Tank til blanding af saltvand og RO
Alt muligt andet rum til kalkreaktor, cooler etc.

Nu til mine spørgsmål:

Filtrering:

Hvad er cartridge media filter?
Hvad er media og pellet filter?

Er de nødvendige, hvis der også er fleece filter, skimmer og refugium?

Closed loop:

Hvordan ville du opbygge flow i akvariet med closed loop?

Auto top off og RO:

Kan de to systemer bygges sammen, så man kun har brug for en tank?

Hvor stor skal tanken til saltvand med auto top off være?
Hvor stor skal tanken til RO være?

*Der er ikke ubegrænset plads i sumpen og jeg vil hellere bruge plads på en fragtank/karantæne end på en stor dunk med vand.

Bordplade:

Jeg har tænkt på at lave et cementbord ovenpå sumpen, for at kunne indbygge samme varmesystem under akvariet som til gulvet. Det er fordi jeg tænker, at det må være både en mere stabil og billigere varmekilde.

Hvad er pro og cons for det?

Giver det mening kun at opvarme akvariet gennem bordet eller giver det også mening at kigge på at opvarme hele eller dele af sumpen på den måde?

Sumpen:

Har jeg glemt noget?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Setup

Indlæg af Seniorreefer »

Der er sikker mange andre som kan fortælle deres erfaringer, men jeg føler jeg bliver nødt til at nævne for dig, husk muligheden for vedligeholdelse. 90 dyb i en væg uden adgang udefra og 70 cm høj, vil give dig udfordringer på sigt. Jeg selv har haft et 1400l i væg, med 122cm på det dybeste , uden adgang fra front. Det blev jeg virkelig træt af.

Jeg kørte med closed loop dengang og havde udstrømning i bundet af akvariet en 45 grader op mod vandoverfladen og havde bygget specielt overflow til at suge fra. Havde først suget direkte fra akvariet, hvilket gjorde der kom fisk og rejer til at sidde fast i suge siden.

Der er sikkert mange andre metoder til det.

Held og Lykke med projektet, glæder mig til at se det udvikle sig
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Man har kun adgang til akvariet fra teknikrummet. Ikke fra stuen. Men det må blive noget irriterende noget at række ind over… Sumpen 75 cm - bordplade 10 cm - akvariet 70 cm. Man skal jo have to skamler ovenpå hinanden, for at ens korte arme kan komme ind overalt... Jeg ved bare ikke, hvordan man ellers skal gøre det.

Hvad var din erfaring med closed loop?
Brugeravatar
decocean
Forhandler
Forhandler
Reactions:
Indlæg: 116
Tilmeldt: tors 27. nov 2008 20:49
15
Postnummer: 4370 Store Merløse
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Store Merløse
Kontakt:

Re: Setup

Indlæg af decocean »

Hej Jonas

Cartridge filter ikke nødvendigt når du bruger fleece.
Media filter bruges til kul for at fjerne gulfarvning af vandet, og/eller til granulat for fosfatfjernelse. Det kan blive nødvendigt at bruge, alt efter hvordan dit akvarie kommer til at køre.
Opbygning af Closed Loop afhænger af dekoration, pumpe type, osv. Det er svært at svare på uden at få flere detaljer at vide.
Auto Top Off er påfyldning af RO vand - det har ikke direkte noget med saltvand (ved vandskifte) at gøre.
Størrelsen af RO beholder bør efter min mening være så den kan klare minimum 1 uges forbrug. Det udregner du ved at dividere akvarie indhold med 100, og gange med 7. Størrelsen af tank til vandskift, skal være på minimum 10% af akvariets indhold.
Hvis man har automatisk påfyldning til RO tank, ved hjælp af føler og magnetventil, så skal man huske på at hvis føler til akvarie sætter sig, så får man lavet akvariet om til et RO akvarie, og der kommer en del vand på gulvet. Der er flere der har prøvet dette. Jeg har løsninger der tager højde for dette, så risikoen er nærmest ikke eksisterende.
Jeg ville ikke anbefale et cementbord ovenpå sump, til varmeslanger. Kan du ikke bare lave en vikling af PEX-slanger nede i sumpen? Billigere, fylder mindre, og burde give samme effekt.
Vi ses i butikken

Mvh. Carsten
DecOcean Aquarium
http://www.decocean.dk
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 270
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Setup

Indlæg af madsjeppe01 »

Hej Jonas.
som skrevet i den anden tråd, så ville jeg gøre det så simpelt som kan lade sig gøre. Hold dig til refugium, skummer og fleece.

Hellere drej termostaten i rummet og sæt den til 22 grader i vinterhalvåret. Det er rigeligt. og billigere når vi snakker nybygget hus. Det andet fungere fint med varmespiral direkte i sumpen. Det brugte jeg da jeg havde discus. Men til salt ville jeg ikke gøre det.

RO kar er en smagsag. Personligt går jeg ikke under 14 dages forbrug på tanken.
Saltkar er en luksus mange drømmer om. Og igen, er det ikke ens for alle hvor meget vand de forskellige skifter af gangen. men regn med cirka 25% af den totale vandvolumen.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Setup

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: tors 9. mar 2023 16:07 Man har kun adgang til akvariet fra teknikrummet. Ikke fra stuen. Men det må blive noget irriterende noget at række ind over… Sumpen 75 cm - bordplade 10 cm - akvariet 70 cm. Man skal jo have to skamler ovenpå hinanden, for at ens korte arme kan komme ind overalt... Jeg ved bare ikke, hvordan man ellers skal gøre det.

Hvad var din erfaring med closed loop?
Closed loop er dejligt, men er vigtigt at bemærke behovet for adskillelse af rør og pumper op til akvariet for rengøring, og hver gang du skal rense pumperne mulighed for at lukke for vandet på 2 sider, samt opsamler af vand under pumperne.

Jeg vil under alle omstændigheder høre hvordan andre forholder sig til ikke have adgang fra forsiden, og taber derefter sin alge magnet ned ved foruden eller en koral falder ned og skal limes osv osv..

Ang overløb til lovede loop, er det vigtigt at have en buffer højde, da der går lidt tid inden vandet løber ned i kammeret. Men igen der er flere metoder til at gøre det på. Ud på YouTube , forumet osv. brug evt søgefunktion her på siden
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Det er godt input…

Jeg vil gerne køre closed loop, fordi det virker mere stabilt og fremtidssikret, da det i selve akvariet kun er et rør. Er det ikke en korrekt antagelse?
Cirkulationen afhænger selvfølgelig af opbygningen af revet. Det tænker jeg egentlig skal være rimelig simpelt med tre stensætninger midt i akvariet, som er sat sammen af noget ala Marco Rocks bundet sammen af lim og epoxy. Røret til cirkulationen, ville jeg gemme bag to sten og sætte cirkulationen til at pumpe med forskellige intervaller, så der kommer forskellige typer flow på den måde.

Jeg kan godt se det er dumt med gulvvarme i bordet… Det virker også nemmere med PEX-slanger direkte i tanken, men jeg tænker at elektricitet til varme af akvariet er en stor økonomisk byrde set over 10-20 år, så jeg ville rigtig gerne udnytte den billigste og mest driftsikre varmekilde der er i huset og bare lave en ekstra zone, som har mere varme på end resten af huset. Hvis den zone kan være under sumpen, så er det vel en god løsning?

Jeg vil rigtig gerne have et saltkar… Jeg kan ikke se i noget scenarie, hvor jeg har lyst til at flytte store mængder vand :)
Så det må hedde fleece, skummer, algekammer, karantæne/koral-tank, RO og saltvand. Hvad vil man vinde på at automatisere vandforsyningen eller rettere hvor meget manuelt arbejde er der ved ikke at gøre det og hvor ofte?

En kalkreaktor er vel også det billigste på sigt, fremfor at købe en masse kemi der løbende hældes i?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Setup

Indlæg af Seniorreefer »

JonasJ skrev: tors 9. mar 2023 17:59 Det er godt input…

Jeg vil gerne køre closed loop, fordi det virker mere stabilt og fremtidssikret, da det i selve akvariet kun er et rør. Er det ikke en korrekt antagelse?
Cirkulationen afhænger selvfølgelig af opbygningen af revet. Det tænker jeg egentlig skal være rimelig simpelt med tre stensætninger midt i akvariet, som er sat sammen af noget ala Marco Rocks bundet sammen af lim og epoxy. Røret til cirkulationen, ville jeg gemme bag to sten og sætte cirkulationen til at pumpe med forskellige intervaller, så der kommer forskellige typer flow på den måde.

Jeg kan godt se det er dumt med gulvvarme i bordet… Det virker også nemmere med PEX-slanger direkte i tanken, men jeg tænker at elektricitet til varme af akvariet er en stor økonomisk byrde set over 10-20 år, så jeg ville rigtig gerne udnytte den billigste og mest driftsikre varmekilde der er i huset og bare lave en ekstra zone, som har mere varme på end resten af huset. Hvis den zone kan være under sumpen, så er det vel en god løsning?

Jeg vil rigtig gerne have et saltkar… Jeg kan ikke se i noget scenarie, hvor jeg har lyst til at flytte store mængder vand :)
Så det må hedde fleece, skummer, algekammer, karantæne/koral-tank, RO og saltvand. Hvad vil man vinde på at automatisere vandforsyningen eller rettere hvor meget manuelt arbejde er der ved ikke at gøre det og hvor ofte?

En kalkreaktor er vel også det billigste på sigt, fremfor at købe en masse kemi der løbende hældes i?
Hej igen Jonas.

Ang. Dit closed loop kan du ikke nøjes med en udgang. Du skal mindst bruge 4 ialt med 2 i hver ende, hvis du ville undgå pumper i akvariet. Så du skal vælge om du vil køre 1-4 kredse af pumper, men som Decocean nævner er det svært at sætte sammen før du evt beslutter dig for opbygningen.

Jeg vil klart anbefale Carsten hos Decocean. Ring eller tag ud til ham i hans åbningstid , han har vIrkelig mange år på bagen af erfaring, især da du ønsker langtids holdbarhed af dit setup

Ang. Kalkreaktor, tager det lang tid før du får nok forbrug til det kan betale sig. Du skal op på omkring mindst 1 kh forbrug i døgnet, og måske mere før det kan betale sig at skifte. Der er også ulemper med en kalkreaktor osv, men over sigt vil jeg bestemt anbefale brugen af en
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Setup

Indlæg af charlie saltvand »

Min mening om closed loops er at det hører til i store udstillingsakvarier (+ 10.000L). Der er kommet så mange og kraftige powerhead pumper på markedet, som kan indstilles på alle mulige og umulige måder med 30 forskellige typer flow i løbet af døgnet at jeg klart ville gå den vej. Især også med “fremtidssikring” for øje. Vi ved ikke hvad der kommer på markedet om fx 3 år….
PH pumper er til at skifte ud, FLYTTE (ift hvor flow ønskes, tage op og rense. Kort sagt ca 200 X mere fleksible. Det er også ret nemt at aquascape rundt om dem så de ikke ses, hvis det er det der er udfordringen med dem.
Det er den vej jeg ville vælge at gå ;-).
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Setup

Indlæg af crazy seahorse »

En cartrige media filter er ikke så nødvendigt, når akvariet er kørt ind. Men det fylder ikke så meget og er nemt at placere i sumpen.
Hvis man ønsker at køre med aktivt kul, så er det en god og effektiv måde at gøre det på. Jeg har kun brugt min i en kort periode i det første år.
Jeg brugte det kortvarigt til at få min Po4 ned. Når biologien er på plads er det sjældent nødvendigt.

RO vand og Ato: Jeg har en tank med knap 200 L i. Den fylder mit RO anlæg automatisk når der tappes fra den. Tunze laver en glimrende løsning til det. Så længe man husker, at lave en sikkerheds anordning (overløb til kloak). Det er det Carsten (Decocean) så rigtigt nævner.
Min har kørt siden 2017 og den har ikke sat sig endnu, men det kan ske.
Ato: Jeg tapper manuelt vand fra den tank til en 25L dunk. Det er til mit Ato. Den fyldes via en fastmonteret slange og en hane på den 200 L tank med RO vand. Det gør jeg gerne, når jeg alligevel er nede og fodre dagligt.

Jeg er mest til indvendige pumper og helst nogle der kan flyttes, alt afhængigt af hvor flowet skal ledes hen.
Ved et closed loop, er man efter min mening for låst ifht retning. Og så er der også det med rengøring af rørene. Jeg arbejder pt med en løsning på det og skal nok melde ud, så snart jeg har afprøvet det. Jeg har mange og lange rør med bøjninger og vinkler på mit, så jeg skal have dem renset.
Jeg havde closed loop på et af mine første systemer, men er ikke vendt tilbage til det. Det andet passer mig bedre. Nok smag og behag.

For mig ville det ikke være en optimal løsning, hvis jeg kun kunne komme til akvariet bag fra. Det lader sig gøre, men er noget mere besværligt.
Men man bliver skrap til at arbejde med en pick stick. Mit er helt lukket inde, men jeg har en klap på forsiden der nemt åbnes når jeg skal ned i akvariet. Når den er lukket, lægger man ikke mærke til at den er der. Jeg ville aldrig selv vælge en løsning, hvor jeg kun kan komme til det bag fra.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg synes nu mange taler godt om closed loop på reef2reef. Så længe man har redundans, kan man også tage den ene ud af drift og rense/udskifte pumpen/rørene.

Pros:

Man skal kun have to DC pumps og ikke 4-6 powerheads
Billigere i drift, fordi der er færre watt
Billigere at købe no name eller en mellemvare, fordi man har redundans
Ingen ledninger
Bedre æstetik, fordi man kan gemme dem
Nemmere rengøring og udskiftning (kun hvis der er redundans)

Cons:

Opstartsudgift
Mindre mulighed for at lege med flowet (man er begrænset til det setup man valgte)

https://www.thebeginnersreef.com/what-i ... reef-tank/

Jeg kan godt se det med, at man helst skal kunne komme til. Den må jeg lige tænke over..

Vedrørende kalkreaktor, så har jeg læst lidt om det, men er på usikker grund. I denne video taler han om en tilbagebetalingstid på 2-3 år med den størrelse akvarie, som vi overvejer:
Hvad tænker I?

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan flowet skal være i en sump. Er der et ideelt flow ala først fleece, så saltvandstank, RO, skummer, refugium, så karantæne/koral-tank, foder og så op i akvariet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Setup

Indlæg af crazy seahorse »

Det man skal tage med i regnestykket er, at der er et ret stort kraftab i rør og bøjninger/vinkler når man kører med closed loop.
Det er mere end man skulle tro. Når du taler om to pumper og sikkert vil have flere udstrømmere, så stiger tabet yderligere.
Du skal have nogle ret kraftige pumper på. Løftehøjden er nok ikke det store problem, men skal dog medregnes.
Desuden tror jeg at du vil få et ujævnt flow, med mindre du vil køre med en enkelt udstrømmer pr pumpe. Vand tager altid den nemmeste vej og ved flere udstrømmere, vil der være en mærkbar nedgang fra første til sidste udstrømmer. Det mener jeg at kunne huske fra dengang jeg selv havde et closed loop på.

Kalkreaktor er dyrere i anskaffelse, men er billigere i drift, Men som Senior reefer skriver, så skal der et vist forbrug til før det kan svare sig.
På den lange bane og med god vækst på korallerne, så vil jeg til enhver tid vælge en kalkreaktor.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg havde tænkt mig, at have to pumper, som hver især håndterer en udgang med en enkelt eller to udstrømmede på hver og et returløb (hvis det hedder det).

DC pumper, der kan trække det, er ikke så dyre:

https://www.oceanreef.dk/shop/431-jebao ... dcp-10000/
https://www.sewatec.com/tunze-recircula ... -1073-060/

Jeg ville bruge samme model, så der er to til sumpen og to til closed loop. Dertil have en ekstra liggende, så når den ene pumpe går i stykker, så er der en reservedel. For mig er den løbende økonomi i et closed loop også en klar faktor. Jeg kigger nok mere på TCO end indkøbsprisen.

Én af de store ulemper jeg kan se er, hvis akvariet har sand, fordi udstrømmerne typisk er placeret tæt på bunden og der er mere power end fra powerheads (som også sidder højere oppe). Jeg synes sand er flottest og mest naturligt, men amerikanerne har åbenbart meget svært ved at holde en sandbund, mens næsten alle de danske og tyske akvarier jeg har set har sandbund.

Hvad er erfaringerne med det?
Er løsningen at skyde op mod vandoverfladen eller sætte flere udstrømmere på, så man mindsker flowet? Er sand eller “bare bottom” fremtiden?

Hvis nogen har et bud på det optimale flow i sumpen op til tanken, må de også meget gerne byde ind :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Setup

Indlæg af charlie saltvand »

Ift bare bottom, så syntes jeg kun det passer ind i de “udstillings akvarie” som nogen ynder at holde. De er meget nemmere at holde rene, de er svære at starte op mht biologien da der ikke er den samme mængde masse som de gode bakterie kan kolonisere. Jeg syntes rent æstetisk at noget der faktisk forsøger at lige en lille bitte del af revet = MED bundlag, er klart pænest.

Ift sump designs så er der ca 1.000.000 måder at gøre det på og google er din ven.
De fleste gør det som vises på de første tegninger. Ned kammer (evt m plads til sokker, filtervat ell rolermate, derefter refugium (gerne FØR skummer, så der er noget makroalger kan lave af. (Jeg har i flere år kørt refugium som et lille seperat akvarie m en lille løfte pumpe i sumpen) derefter skummer, diverse filtre til medie/uv/ osv… boblefælde og så returkammer.

https://www.google.com/search?q=triton+ ... lnspr=W10=
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg er helt enig i, at en sandbund er pænest, fordi den er mest naturlig og man kan kigge på alle de ting, der kribler og krabler i sandet.
En bare bottom ligner lidt de fluoriserende plakater, jeg havde hængende på mit værelse i 80’erne. Det er absolut også pænt, men ingenting slår naturens skønhed.

Men nemheden (når det er oppe at køre) ved bare bottom lokker…
Hvor meget arbejde er der reelt ved en sandbund og er der måske en god mellemting, som er nemmere at holde?
JonasJ
Reactions:

Re: Setup

Indlæg af JonasJ »

Jeg er helt enig i, at en sandbund er pænest, fordi den er mest naturlig og man kan kigge på alle de ting, der kribler og krabler i sandet.
En bare bottom ligner lidt de fluoriserende plakater, jeg havde hængende på mit værelse i 80’erne. Det er absolut også pænt, men ingenting slår naturens skønhed.

Men nemheden (når det er oppe at køre) ved bare bottom lokker…
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Setup

Indlæg af crazy seahorse »

Du kan vælge at køre med en deep sand bed.
Det har jeg i mit. Den kræver ingen vedligeholdelse, skal faktisk helst være i fred.
En DSB skal være omkring 10 cm dyb.
Det eneste man evt skal gøre med den er, at fylde lidt bundlag på i takt med at det forbruges.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"