"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Og - så blev der pludselig travlhed.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af crazy seahorse »

Sad og så finalen i VM i fodbold. Super kamp. Jeg ville lige nå at fodre og tilsætte, inden der kom en film jeg gerne ville se - og også nå at lave lidt aftensmad. Men det blev der da sat en stopper for.
Da jeg kom ned til akvarieafdelingen lagde jeg mærke til, at ruderne i fragtankene var noget uklare. Tænkte "så længe siden er det da ikke de ruder blev rensede". Så kom jeg ind til display tanken - vandet var tåget, nærmest helt uigennemsigtigt. Så havde min anden Tridacna spawnet. Tidligere i efteråret var det den første der lavede støj. Hastede ind i teknikrummet og så, at skummersumpen var fyldt med skum. Skum op ad siderne og skummeren stod og sendte en stadig strøm af skum ud gennem hullerne i toppladen. Ato dunken var selvfølgelig tom og jeg begyndte at fylde dunken og restarte Ato´en. Den optiske læser var dækket af skum, så den virkede ikke ordentligt. Så jeg måtte stå og rense skum af og hælde vand på den.
Det skummede så kraftigt så skummet ikke kunne nå at fortætte sig til vand, der var kun skum. Jeg fik styr på det, så nu mangler rensning af skummer og rengøring af sump, vægge og gulv. Det skum er så klistret og der er en underlig lugt i hele huset. Ikke som en skummer normalt lugter, men mere protein agtigt. Men det skal jeg nok få fikset efter arbejdet i dag.
Så det blev pludselig en travl aften. Heldigvis havde jeg nem aftensmad, så det var kun lidt af filmen der kørte mens jeg udøvede de kulinariske aktiviteter. Den fantastiske fodboldkamp opvejede dog besværet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4721
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af Anders månsson »

Det var den fedeste WM finale nogensinde og lille Dannevirke var ikke en gang med :K

De muslinger går da til den :dizzy: Jeg syntes ikke at have hørt om de udforinger det giver dig når de spawner... Er det mon fordi dine er så kæmpe store?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af ttkthomsen »

Enig, konge kamp, med den rigtige vinder :GO

Erik, det er satme også nogle ordentlige basser af nogle muslinger du har i den baljen. Kan muslinger være tvekønnede?
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af Holst »

Sindsyg finale ja. Jeg kunne hverken sidde eller stå stille efter Mbappe besluttede sig for at deltage.

Crazy det går så vildt for sig når de er i det humør.. Man kan nærmest blive helt misundelig :P
Men lader du skummeren tage det eller et mekanisk filter ? (Filtervat, rullefilter eller lignende).
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, det var den fedeste kamp. Den havde alt, bare synd at det endte i straffespark. Havde været fedt med en vinder efter 2 x 15 min. tillægstid.
Anders månsson skrev: man 19. dec 2022 09:42 De muslinger går da til den :dizzy: Jeg syntes ikke at have hørt om de udforinger det giver dig når de spawner... Er det mon fordi dine er så kæmpe store?
Det ved jeg ikke, men det kan godt være. Deresa´en spawner cirka 1 x årligt, første gang i det gamle setup, så det har været i 2015-16 stykker.
De første gange var det ikke så omfattende. Første gang i det nye system, kunne man ikke se det i fragtankene. Der var det kun dt der var tåget. Nu er det hele molevitten der har tåget vand.
ttkthomsen skrev: man 19. dec 2022 14:09 Erik, det er satme også nogle ordentlige basser af nogle muslinger du har i den baljen. Kan muslinger være tvekønnede?
Jeg tror de er tvekønnede, men ikke at de er hermafroditter. Der skal vist flere til, for at få afkom.
Holst skrev: man 19. dec 2022 18:44 Crazy det går så vildt for sig når de er i det humør.. Man kan nærmest blive helt misundelig :P
Men lader du skummeren tage det eller et mekanisk filter ? (Filtervat, rullefilter eller lignende).
Der er kun skummeren og 6 filtersokker. Korallerne står med alle polypper ude, så de har vældig glæde af det. Det er overstået på timer. Næste morgen er vandet helt klart igen. Hvis de to jeg har beslutter sig for at spawne samtidig, så kunne det nok give lidt større problemer. Men det er to forskellige typer, så de spawner nok hver for sig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af crazy seahorse »

Fandt en video tilbage fra november 2018. Lidt blåt og så på højkant. Men man kan se spawningen.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Og - så blev der pludselig travlhed.

Indlæg af crazy seahorse »

En video der er et par år gammel nu. Den viser skummeren mens spawningen står på.
Jeg fjerner løbende skummet for at forhindre, at det løber ned i sumpen. Det er seje, klistrede bobler og det sviner en del i sumpen. Skummer kroppen og siderne i sumpen bliver dækket af et klistret lag. Spawningen var ikke så kraftig dengang. Fragtankene blev feks ikke synligt påvirkede. Vandet var helt klart.
Spawningen denne gang var væsentligt mere kraftig. Hele sumpen var fyldt med skum i et lag på 10-15 cm. Her var både dt og fragtanke tågede.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"