"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

svingende/lav næring i opstarten.Update. 1.12.22

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

svingende/lav næring i opstarten.Update. 1.12.22

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj.

Jeg er lige startet op igen med mit "less is more" projekt. Startede ca 1.9.22
Små 300 L vand.

Har pænt meget bundlag i.
Masser af div snegle, søpindsvin, søstjerne osv til at tage opstarts alger.
fisk = 1 par klovn. 1 par ildhale kutling.
koraller = 2 små acans, en sten med +100 zoa hoveder, en lille hammer m 3 hoveder. En fin Goniapora
Har i de første 3 uger tilsat RET mange bakterier i form af Biodigest pro halløj ampuller.
Har tilsat RET mange pods i form af copepods.

Mine næringsværdier er svinget som følgende. Intet at måle den første uge.
Derefter:
Po4 =
Dag 10/ 0.68.....
Dag 15/0.44.....
Dag17/0.32......tilført 1 par klovn og begyndt at fodre lidt mere
Dag25/0.19.....
Dag28/0.1..... Smidt en lille bitte tot chaeto i sumpen med lys modsat DT = 21-09 Til dels for at forsøge at holde ph liiiidt mere jævn, den svingede inden makro alger ca 0.25-0.3 i døgnet, efter makroalger svinger den kun 0.15 i døgnet.
Dag 33/0.00 !!!! :dizzy: :shock: Har så sat skummer til at slukke 3 timer(kl16-19) og fodret acans og hammer m mysis og reef pearls og fodre fisk RUNDHÅNDET m frost mysis og flagefoder... Skruet ned for lys tid på makroalger i sump til kl21-03.
Dag 38/ 0.06....
Målt med Hanna chekker phosphours ULR

No3=
Dag10/8.0...
Dag 15/8.0
Dag17/ sprunget over
Dag 25/16.0
Dag 28/8.0
Dag 33/ 0.00!!!! :lipssealed: :dizzy: :shock:
Dag 38/0.00..... OOoopss..
Målt med redsea pro sættet.

Jeg har ATI C-N-P dosering stående, skal jeg begynde at bruge det? eller smide endnu mere foder i baljen, eller slukke skummer længere tid, eller lukke lys over makro endnu længere tid, eller????

Er bange for at po4 så stiger endnu mere og No3 ikke kommer med op, så jeg ender ud med alle mulige LORTE issues aka dinos - diatoms - cyano - and what not...

Hvad vil du råde mig til?

Kom glad og byd ind med jeres erfaringer :beer:
Senest rettet af charlie saltvand tors 1. dec 2022 19:29, rettet i alt 2 gange.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af Engelquist »

Slap af med de målinger!
Glem No3 og Po4 og hold lidt øje med kh og ca, imens det hele kører stille og roligt ind.
Du skriver fodrer rundhåndet?? jeg ville vente læææænge med det- hold igen med foder og øg belastningen gradvist og meget laaaangsomt.
Det hele er alligevel først ved at modne efter et års tid...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 357
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg ville sige at du skal ikke dosere N. Det er til algerne, ikke korallerne. Så hvis du vil have algeproblemer hælder du det i. :)

I stedet er det godt at holde PO4 på 0.1mg/l ved at fodre korallerne og fiskene, til nøds med dosering.
PO4 er en mangelvare i et nyt akvarie, og alt liv er afhængigt af en ordentlig kilde og tilgængelig mængde. Tænk bare på hvor stor bakteriemasse du skal opbygge.
Der skal nok være rigeligt med N fra fiskene og korallerne når du sørger for at fodre dem, gerne dagligt med fiskene især.
Hvis dine acans bliver gennemsigtige og krymper, så skal du oppe fodermængden.
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af charlie saltvand »

Tak de herre :GO

Næh, jeg vil ikke slappe Bo :T , sjovt at prøve for en gangs skyld at være en lille smule grundig med målingerne, jeg plejer jo bare at glo ind af vinduet og se hvordan det ser ud :biggrin:

Jeg vil jo kører det som en "nem" balje uden sps, men med lps, så mit target mht No3 og Po4 er hhv 8-10 i No3 og 0.1-0.15 i Po4 - ich. Jeg er ikke så nervøs for lidt høje værdier

Fatter bare ikke at No3 er røget på 0.00000 i vandsøjlen. Det har jeg ALDRIG prøvet før :oops:

Samuel, tak for tippet med Acans, de har det fint og har allerede vænnet sig til lidt spot fodring :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af Engelquist »

charlie saltvand skrev:Tak de herre :GO

Næh, jeg vil ikke slappe Bo :T , sjovt at prøve for en gangs skyld at være en lille smule grundig med målingerne, jeg plejer jo bare at glo ind af vinduet og se hvordan det ser ud :biggrin:

Jeg vil jo kører det som en "nem" balje uden sps, men med lps, så mit target mht No3 og Po4 er hhv 8-10 i No3 og 0.1-0.15 i Po4 - ich. Jeg er ikke så nervøs for lidt høje værdier

Fatter bare ikke at No3 er røget på 0.00000 i vandsøjlen. Det har jeg ALDRIG prøvet før :oops:
Fair nok- jeg har haft rigtigt dårlige erfaringer med at tilsætte P og N i akvarier under indkøring, da systemet er alt for ustabilt og har bedst af at finde sig til rette i sit eget tempo.
Du skal også tilsætte virkelig meget P før det overhovedet kan måles i vandet, fordi sten og bundlag optager det, hvilket også gør dine P målinger tvivlsomme (mener jeg).

Jeg har modsat dig valgt at sætte mig på hænderne og lade tingene gå sin gang uden at jeg skubber for meget på. Jeg måler kun CA og KH. Er meget tålmodig med at tilsætte fisk og bliver ved med det over det næste år. Fodrer sparsomt og øger gradvist, så systemet kan følge med.
Nu kører jeg også uden skummer og skal passe ekstra meget på :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af charlie saltvand »

Det er fint Bo :y Jeg er ikke så tålmodig.

Ja, sten og bundlag kan optage det der nu bliver hældt i baljen af nærring. Nu brugte jeg sten fra det gl. rev, så her afgav sten nærring til vandet lige da jeg startede det hele op, da det gl system jo var hårdt belastet.

Det er ikke fordi jeg absolut vil hælde N og P i vandet, jeg er ikke i tvivl om at det nok skal komme hen ad vejen. Jeg er bare en smule nervøs da jeg aldrig før, som i aldrig før, har haft et system hvor jeg måler 0.000000 I nitrat.

Vi ses :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 357
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af SamuelChristensen »

Charlie, jeg kører alle mine akvarier med 0-2 NO3 (også under opstart). Hvis den skulle stige så får den med carbon doseringen til den er <2.
De gavnlige organismer (koraller især) bruger ammonium. Så hvis du fodrer dine fisk, skal der nok være ammonium (N) til dem. Så er NO3 værdien ligegyldig. Hvis koraller har NO3 til rådighed, men ikke ammonium, så skal de arbejde hårdt på at omdanne det til "spiselig" ammonium. Resultatet er dårligere vækst og pga NO3 flere alger. :)
Så vær du glad for dine resultater med lav NO3 og en brugbar PO4. Hvis korallerne er pæne og fiskene tykke, så skal det sku nok gå. Test du løs og hold øje.
Jeg tester PO4+Kh 3x ugentligt og NO3/Ca/Mg 1x ugentligt. Det er en god vane at få allerede fra starten af. :)
Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for dine råd Samuel.

Korallerne ser fine ud og trives, der er ikke mange endnu, lidt acans, goniopora, hammer og zoas.

Har lige målt igen i dag = dag 47 tallene er sådan her.
No3 = 0,00000, målt m redsea pro.

Po4 = 0,03 (0,027), målt med Hanna ULR.

Jeg har sgu DESVÆRRE fået en smule Bryopsis alger :devilish: :devily: :lipssealed: :dizzy: :devilish: :devilish: :devilish: Med ind på en koral fra en forhandler...PIS!
Jeg er ellers pænt grundig med at rense koraller inden de kommer i baljen, men åbenbart ikke godt nok denne gang.... Æv!

De er jo med til at suge No3 UD af vandsøjlen.

Mine erfaringer mht Bryopsis er følgende = Det er en LORTE makroalge at få ind i systemet, da de er MØG svære at komme af med igen.
Der er ting der virker.
1 ) Manuel fjernelse
2) Skyde dem med brintoverilte.
3) Det GAMLE "kents-M" en Magnesium tilsætning, få MG op på 1500 mg/pbb, med dette, det kan algerne ikke lide. Det "mystiske" stof i produktet er fjernet, så det virker ikke mere imod Bryopsis.
4) fluconazole.... vistnok et svampedræber middel, jeg IKKE har lyst til at hælde i baljen!
5) Der er få indlæg ude på det store internet med folk der har haft held med "naturlige fjender" bl.a. "salat nøgen gælle snegl" Den tror jeg ikke er til at opdrive i Dk. Foxface, få positive indlæg og en sjælden gang i mellem nogle krabber....???

Jeg vil smørge ærmerne op og gå med manuel fjernelse og så skyde med en STÆRK brintoverilte (10%) direkte på dem der sidder for fast på stenene. LORTE alge siger jeg bare... Jeg håber også mine ret lave nærringsværdier kan hjælpe på udfordringen.

Har I nogle GODE våben mod Bryopsis, jeg ikke kender, så BYD IND :K :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af charlie saltvand »

Gode links ift at bekæmpe Dinoflageteller.

MEGET god FB side, HUSK at læse alle de filer der ligger derinde!

https://www.facebook.com/groups/259474048655429" onclick="window.open(this.href);return false; De er MEGA hjælpsomme ift at få bekæmpet "problemalger"

En anden god side til ID af alger: https://algaeid.com/identification/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dino´s: https://www.sciencedirect.com/topics/bi ... flagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Min udfordring har været FOR LIDT NÆRRING i vandet og et skævt forhold mellem No3 og Po4. Jeg har alt for langt tid kørt med No3 på = 0.00 = ikke målbare med red sea pro.

Jeg har doseret No3 og massive mængder bakterier og sat et lille UV filter i sumpen. KÆFT det har hjulpet.

STORT tak til MACK og hans venner på hans facebook side.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: svingende/lav næring i opstarten. MINI update25.11.22

Indlæg af Engelquist »

Fedt du fandt en løsning :y

Vi har også denne udmærket side her på SF:

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 61&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den fungerer kun hvis vi opdatere den med vores erfaringer- så sæt i gang kære Charlie! :GO
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1064
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: svingende/lav næring i opstarten. Inputs og erfaringer

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev:Gode links ift at bekæmpe Dinoflageteller.

MEGET god FB side, HUSK at læse alle de filer der ligger derinde!

https://www.facebook.com/groups/259474048655429" onclick="window.open(this.href);return false; De er MEGA hjælpsomme ift at få bekæmpet "problemalger"

En anden god side til ID af alger: https://algaeid.com/identification/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dino´s: https://www.sciencedirect.com/topics/bi ... flagellate" onclick="window.open(this.href);return false;

Min udfordring har været FOR LIDT NÆRRING i vandet og et skævt forhold mellem No3 og Po4. Jeg har alt for langt tid kørt med No3 på = 0.00 = ikke målbare med red sea pro.

Jeg har doseret No3 og massive mængder bakterier og sat et lille UV filter i sumpen. KÆFT det har hjulpet.

STORT tak til MACK og hans venner på hans facebook side.
Jeg har kæmpet med dino i over et år, og vundet over dem. Jeg har som mange andre prøvet alle mulig løsninger fra den tråd. Jeg havde ikke held med min 2 forskellige typer jeg havde.

Efter en samtale med en person fra et US firma, som havde fået dino i alle deres kunde akvarier som de passede, gav han mig metoden som virker 100%. De havde også prøvet alle mulig løsninger
Søg på Seniorreefer i gruppen, så kan du se hvordan jeg havde det

Dosere phytoplankton og UV er løsningen

Helt præcis Plankton Synechococcus sp, som egentligt er en god Cyanobacteria

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synechococcus" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Jeg vil bestemt gerne lave en tråd omkring emnet, af min erfaring til bekæmpelse af dinoflagellates på en ikke kemisk metode, hvis det skulle have jeres intresse. Jeg dokumentere med video og billeder i mit forløb, for egen erfaring. Et Forum har det Desværre svært med video og HD billeder :sneaky2:

Har prøvet begge metoder, og mistede en del koraller, næsten alle min koraller SPS blev kraftigt skadet. Mit råd, brug ikke kemikalier som xxxxxxxx. Vil ikke give navnet, gæt selv hvorfor :)
Jeg er ikke biolog eller lignende, men erfaring fra praktisk metode og oplæst dokumentation på webbet. En biolog kan sikker gøre det lang bedre.

Edit: tilføjelse af lidt tekst
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: svingende/lav næring i opstarten. MINI update25.11.22

Indlæg af charlie saltvand »

En lille opsamling på denne tråd.

HVIS DU DØJER MED DINOFLAGELLATER så meld dig ind i den facebook gruppe jeg linker til i mit forrige indlæg hvor jeg linker til Mack side. De råd der er derinde virker!!!

Du bliver selv nød til at lægge en indsats i det, fx er det bedst at få identificeret hvilke dino type det er, tilgange til at fjerne dem kan være lidt forskellig, Der er masser af råd og læsning vedr. dette i alle filerne der ligger øverst på hans FB side.

Jeg fik hevet lidt vand med på jobbet og smidt under et mikroskop og kunne der se hvilke type det var jeg havde, der var flere... :rolleyes:

Jeg fik taget nogle rigtigt fine videoer i et mikroskop der har 200 x forstørrelse og her var det nemt at se form og bevægelsesmønster på de enkelte dino typer.

Har ikke sat videoer ind her, men et par PIV ringe fotos ( er du gal det er svært at fotograferer med en tlf gennem et mikroskop. :dizzy: )

Foto 1 er et foto taget af en PC skærm, hvor forstørrelsen kun var 40 x... Det er for lidt, men her var det meget nemt at se dinoernes bevægelsesmønster. De 2 andre fotos er taget gennem et gammeldags mikroskop ( forstørrelse 100x) her var det nemt at se formen på de enkelte dinoer, det fremgå desværre ikke tydeligt at mit foto forsøg :BA
IMG_0539.PNG
IMG_0538.jpeg
IMG_0537.jpeg
I de filer der ligger i Macks FB gruppe er ISÆR fil G vigtig. Der er beskrevet en masse tiltag man kan gå igang med INDEN man evt får identificeret hvilke type dino man er ramt af. De tiltag virkede her i huset og jeg har nu så få tilbage at de er svære at se.

De tiltag der har virket her i huset var:
1) NÆRRINGSVÆRDIER..... SØRG FOR AT DU IKKE HAR NUL, i hverken NO3 eller PO4. Deres erfaringer er at have en ratio mellem No3 og Po4 på 100:1 Dvs hvis du har fx en No3 på 5,0, så sigt efter en Po4 på 0.05.. Hvis du har en No3 på fx 10, så sigt efter en Po4 på 0.10.
De anbefaler at man ligger LIGE OMKRING No3= 5.0 og Po4 = 0,05... Så er der ikke den store risiko for at fx Po4 går i 0.00

Fjern det Dino du kan, sug det op, øg flow og sæt "mekaniske" filter op. Fx sok, filtervat, rollermate or whatever OG SKIFT/RENS dette dagligt, SAMTIDIGT med at du køre med UV. Jeg købte en billig model der hedder "greenmachine" 24 V den har virket så fint her.... SAMTIDIGT med dette DOSER GODE BAKTERIER, - CODPODS, - ZOOplankton (Jeg har ikke brugt plankton da jeg ikke havde noget og kuren har virket alligevel.

Hvis man er ramt af én af de "uheldige" typer af dinoer er tilgangen lidt mere besværlig og langvarig, disse bekæmpes bedst med ovenstående tiltag samtidigt med at man doserer silikat, da dette giver diatom alger (som vi også gerne vil undgå) Men disse udkonkurrerer Dinoer..... Når dinoflagellatterne så er væk kan man begynde at "bekæmpe" Diatom algerne, eller være tålmodig og lad dem "brænde af" i akvariet.

Alt i alt har det taget ca 3 - 4 uger at komme fra få dinoer - til RIGTIGT MANGE dinoer - til NÆSTEN INGEN dinoer :W

Kæft jeg er en glad mand, nu med et akvarie jeg kan holde ud at glo ind i :beer: :beer:

Der er sikkert dem herinde der vil mene at de dinoer mv jeg har oplevet "bare" har været en del af en gammeldags indkøring, og at akvariet selv havde løst det, hvis jeg havde siddet stille på mine hænder og set på... Den tror jeg ikke helt på, da det ikke er 1. gang jeg starter et akvarie op og jeg ikke har oplevet det her før :beer:

Ha en god aften derude :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"