En lille opsamling på denne tråd.
HVIS DU DØJER MED DINOFLAGELLATER så meld dig ind i den facebook gruppe jeg linker til i mit forrige indlæg hvor jeg linker til Mack side. De råd der er derinde virker!!!
Du bliver selv nød til at lægge en indsats i det, fx er det bedst at få identificeret hvilke dino type det er, tilgange til at fjerne dem kan være lidt forskellig, Der er masser af råd og læsning vedr. dette i alle filerne der ligger øverst på hans FB side.
Jeg fik hevet lidt vand med på jobbet og smidt under et mikroskop og kunne der se hvilke type det var jeg havde, der var flere...
Jeg fik taget nogle rigtigt fine videoer i et mikroskop der har 200 x forstørrelse og her var det nemt at se form og bevægelsesmønster på de enkelte dino typer.
Har ikke sat videoer ind her, men et par PIV ringe fotos ( er du gal det er svært at fotograferer med en tlf gennem et mikroskop.

)
Foto 1 er et foto taget af en PC skærm, hvor forstørrelsen kun var 40 x... Det er for lidt, men her var det meget nemt at se dinoernes bevægelsesmønster. De 2 andre fotos er taget gennem et gammeldags mikroskop ( forstørrelse 100x) her var det nemt at se formen på de enkelte dinoer, det fremgå desværre ikke tydeligt at mit foto forsøg
I de filer der ligger i Macks FB gruppe er ISÆR fil G vigtig. Der er beskrevet en masse tiltag man kan gå igang med INDEN man evt får identificeret hvilke type dino man er ramt af. De tiltag virkede her i huset og jeg har nu så få tilbage at de er svære at se.
De tiltag der har virket her i huset var:
1) NÆRRINGSVÆRDIER..... SØRG FOR AT DU IKKE HAR NUL, i hverken NO3 eller PO4. Deres erfaringer er at have en ratio mellem No3 og Po4 på 100:1 Dvs hvis du har fx en No3 på 5,0, så sigt efter en Po4 på 0.05.. Hvis du har en No3 på fx 10, så sigt efter en Po4 på 0.10.
De anbefaler at man ligger LIGE OMKRING No3= 5.0 og Po4 = 0,05... Så er der ikke den store risiko for at fx Po4 går i 0.00
Fjern det Dino du kan, sug det op, øg flow og sæt "mekaniske" filter op. Fx sok, filtervat, rollermate or whatever OG SKIFT/RENS dette dagligt, SAMTIDIGT med at du køre med UV. Jeg købte en billig model der hedder "greenmachine" 24 V den har virket så fint her.... SAMTIDIGT med dette DOSER GODE BAKTERIER, - CODPODS, - ZOOplankton (Jeg har ikke brugt plankton da jeg ikke havde noget og kuren har virket alligevel.
Hvis man er ramt af én af de "uheldige" typer af dinoer er tilgangen lidt mere besværlig og langvarig, disse bekæmpes bedst med ovenstående tiltag samtidigt med at man doserer silikat, da dette giver diatom alger (som vi også gerne vil undgå) Men disse udkonkurrerer Dinoer..... Når dinoflagellatterne så er væk kan man begynde at "bekæmpe" Diatom algerne, eller være tålmodig og lad dem "brænde af" i akvariet.
Alt i alt har det taget ca 3 - 4 uger at komme fra få dinoer - til RIGTIGT MANGE dinoer - til NÆSTEN INGEN dinoer
Kæft jeg er en glad mand, nu med et akvarie jeg kan holde ud at glo ind i
Der er sikkert dem herinde der vil mene at de dinoer mv jeg har oplevet "bare" har været en del af en gammeldags indkøring, og at akvariet selv havde løst det, hvis jeg havde siddet stille på mine hænder og set på... Den tror jeg ikke helt på, da det ikke er 1. gang jeg starter et akvarie op og jeg ikke har oplevet det her før
Ha en god aften derude