Tunzeosmolatoren var fra starten dum. Den optiske sensor ville under ingen omstændigheder registrere vandoverfladen i sumpen, så den fyldte glad ferskvand på indtil nødstoppet (flydekontakten) blev aktiveret. Og så hylede den ellers indtil jeg tappede vand af sumpen, hvorefter den atter fyldte ferskvand på...

Vi efterlod osmolatoren hylende da vi rejste. Lidt synd for vores yngste søn som først tog på ferie dagen efter...
Det mystiske er, at da vi kom hjem, fungerede osmolatoren som den skulle. Intet hyleri og vandstand som ønsket. Jeg havde samme udfordring sidste sommer. Den har kun været i brug i tre sommerferier.
Rondomatic 400 foderautomaten fungerer perfekt. Afstanden fra foderautomat til foderhullet i dækglasset kan imidlertid være en udfordring. Jeg har derfor benyttet en foderbong (vores ældste søn troede det var en ølbong). Foderautomaten står på et højt skab ved siden af akvariet. Tragten opfanger det frigjorte foder og leder det ned til hullet i dækglasset gennem en grøn akvarieslange. Hvis slangens åbning er for tæt på vandoverfladen dannes der kondens i slangen som fanger foderet og laver en muggen prop (skete sidste sommerferie). Hvis slangen ender for langt over foderhullet, lander der foder på dækglasset (skete i år).
Det er ikke let at være saltvandsakvarist