Min kæreste og jeg har haft vores akvarie kørende i 3 måneder nu. Vi startede ud med døde sten, og en enkelt levende sten. Der kom et algeboom, men slet ikke så massivt som der ses de fleste steder. Vi lavede mange målinger i starten for at følge med i balanceringen af vandværdierne, men som vi kunne læse, giver det ikke meget mening i starten da de vil veksle meget. Vi vil rigtig gerne lave en reef tank, og har forsøgt at følge disse værdier:
Jeg har nu lavet nogle målinger og har fået følgende værdier:
pH: 8.0
dKH: 5.0
NO3: 0.0
NO2: 0.0
NH3/NH4: 0.0 - 0.1
Vi har gennem hele forløbet haft problemer med at holde pH værdien oppe, samt holde dKH værdierne hvor de skal være. Jeg har prøvet at supplere med pH og KH buffer, men det virker til at der stadig er problemer med især KH niveauet. Vil en løsning til problemet være mere KH buffer?
Akvariet er 223L med intern sump, 2 styks filtersok monteret i overløb, en TUNZE 9000 skimmer, et lille refugium i sumpen, en wavemaker og omkring 30 kg sten.
Vil det være realistisk at få et par klovnfisk og en enkelt eremitkrebs som værdierne er nu, uden at hele systemet bryder sammen?
Hvis ikke, hvad kan i anbefale af muligheder?
Alle tips og tricks modtages med kyshånd. Spørgsmålene kan virke banale, men vi vil helst gerne undgå at lave nogle store fejl, og vil derfor rigtig gerne høre jeres mening og gerne om jeres erfaring. Vi har læst nogle af de gamle indlæg, men hvis du tænker der er en som vi bare skal læse, må du rigtig gerne give et praj

De venligste hilsner to nye, men håbefulde saltvandsakvarister.

Billede af akvariet: