Kalk wasser / ph

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
frederiksiigbork
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Kalk wasser / ph

Indlæg af frederiksiigbork »

Hej folkens.
jeg dosere kalkwasser i 12 lige store doser over døgnet for at hæve min ph.

og det virker fint.

Men kan det være en fordel at differentiere doserne så ph værdien bliver en mere lige kurve?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kalk wasser / ph

Indlæg af MortenL »

Det tror jeg bestemt, kan være en fordel, hvis det er en mulighed. Hos mig begynder pH at falde ved 20 tiden og rammer bunden kl 0900. Så noget af det må kunne begrænses ved at dosere mere om natten.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
5
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af NMorell »

Det kommer vel lidt an på om du bruger kalk som din primære kh buffer eller om du dossere det som supplement ? Hvis det er din primære KH tilførsel vil jeg være lidt tilbageholdende med at flytte doseringer til natte timerne da det potentielt kan give et stort udsving i KH.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

NMorell skrev:Det kommer vel lidt an på om du bruger kalk som din primære kh buffer eller om du dossere det som supplement ? Hvis det er din primære KH tilførsel vil jeg være lidt tilbageholdende med at flytte doseringer til natte timerne da det potentielt kan give et stort udsving i KH.
Helt enig, jeg læste brugen af kalkwasser som en pH booster, og ikke som KH kilde.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

frederiksiigbork skrev:Hej folkens.
jeg dosere kalkwasser i 12 lige store doser over døgnet for at hæve min ph.

og det virker fint.

Men kan det være en fordel at differentiere doserne så ph værdien bliver en mere lige kurve?
Hvad ligger din ph på hvis du ikke tilsætter PH? og tilsætter du balling lignede produkter eller anvender du kalkreaktor?
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
20
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Jeg doserer alt mit kalkvand om natten, netop for at undgå at Ph kommer under 8.
Uden kalkvand falder min Ph til 7,7 i løbet af natten, med kalkvand kan jeg holde den over 8.
Jeg kører 24 doseringer i løbet af natten, det bliver ca til 10 liter i alt.
Mit system er ca på 1000 liter og jeg bruger FaunaMarin Balling light.
Da jeg startede med kalkvand skulle jeg justere Ca 10% ned men overraskende nok skulle Kh faktisk justeres ca 5% op! Dette må tilskrives en markant øget vækst.
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"