Hej folkens.
jeg dosere kalkwasser i 12 lige store doser over døgnet for at hæve min ph.
og det virker fint.
Men kan det være en fordel at differentiere doserne så ph værdien bliver en mere lige kurve?
Kalk wasser / ph
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2020
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Re: Kalk wasser / ph
Det tror jeg bestemt, kan være en fordel, hvis det er en mulighed. Hos mig begynder pH at falde ved 20 tiden og rammer bunden kl 0900. Så noget af det må kunne begrænses ved at dosere mere om natten.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2020
Det kommer vel lidt an på om du bruger kalk som din primære kh buffer eller om du dossere det som supplement ? Hvis det er din primære KH tilførsel vil jeg være lidt tilbageholdende med at flytte doseringer til natte timerne da det potentielt kan give et stort udsving i KH.
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Helt enig, jeg læste brugen af kalkwasser som en pH booster, og ikke som KH kilde.NMorell skrev:Det kommer vel lidt an på om du bruger kalk som din primære kh buffer eller om du dossere det som supplement ? Hvis det er din primære KH tilførsel vil jeg være lidt tilbageholdende med at flytte doseringer til natte timerne da det potentielt kan give et stort udsving i KH.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Hvad ligger din ph på hvis du ikke tilsætter PH? og tilsætter du balling lignede produkter eller anvender du kalkreaktor?frederiksiigbork skrev:Hej folkens.
jeg dosere kalkwasser i 12 lige store doser over døgnet for at hæve min ph.
og det virker fint.
Men kan det være en fordel at differentiere doserne så ph værdien bliver en mere lige kurve?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1990
- Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø
Jeg doserer alt mit kalkvand om natten, netop for at undgå at Ph kommer under 8.
Uden kalkvand falder min Ph til 7,7 i løbet af natten, med kalkvand kan jeg holde den over 8.
Jeg kører 24 doseringer i løbet af natten, det bliver ca til 10 liter i alt.
Mit system er ca på 1000 liter og jeg bruger FaunaMarin Balling light.
Da jeg startede med kalkvand skulle jeg justere Ca 10% ned men overraskende nok skulle Kh faktisk justeres ca 5% op! Dette må tilskrives en markant øget vækst.
Uden kalkvand falder min Ph til 7,7 i løbet af natten, med kalkvand kan jeg holde den over 8.
Jeg kører 24 doseringer i løbet af natten, det bliver ca til 10 liter i alt.
Mit system er ca på 1000 liter og jeg bruger FaunaMarin Balling light.
Da jeg startede med kalkvand skulle jeg justere Ca 10% ned men overraskende nok skulle Kh faktisk justeres ca 5% op! Dette må tilskrives en markant øget vækst.
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...