Modnetvand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
5
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Modnetvand

Indlæg af Dan89 »

Jeg så den anden dag en forhandler i Danmark starte et nyt akvarie op hvor han brugte modnet vand..

Jeg ville blot hører om der er nogen fordel i dette ? syntes at have læst det ingen effekt har ? men måske nogen har en bedre forklaring ? både erfaring eller biologisk ? :)

Jeg har hverken erfaring eller viden omkring dette, men skal snart starte et 1200liter op derfor syntes jeg det kunne være sjovt at få denne debat :D
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Modnetvand

Indlæg af SamuelChristensen »

Vand fra havet eller et kørende akvarie vil have sporer af bakterier, alger, havsvampe og alt muligt kryb.
Men det har så også forureningsstofferne.
Så det er jo også "beskidt" vand. Man må gøre op med sig selv om man synes det er besværet værd, det er ihvertfald en minimal gavnlig effekt sammenlignet med at tilføje lidt håndfulde levende sten, der kan producere selvsamme sporer fra eksisterende organismer fra først minut.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Samuel skriver, er effekten minimal. Og de levende sten giver de samme bakterier til vandet. Og så ved du at "modent vand" ikke bare er vand beregnet til kloakken
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
5
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af NMorell »

Nu har jeg godt set videoen og jeg tænker at det er ret væsenligt at tage med at det er indholdet fra et akvarie der flyttes til et større. Ikke at jeg har prøvet det, men tænker at chancen for at lykkes med at flytte levende over i en ny balje med helt nye sten er størst hvis man benytter mest muligt vand der matcher værdierne fra det akvariet de kommer fra.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
5
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Indlæg af Dan89 »

NMorell skrev:Nu har jeg godt set videoen og jeg tænker at det er ret væsenligt at tage med at det er indholdet fra et akvarie der flyttes til et større. Ikke at jeg har prøvet det, men tænker at chancen for at lykkes med at flytte levende over i en ny balje med helt nye sten er størst hvis man benytter mest muligt vand der matcher værdierne fra det akvariet de kommer fra.
Det er selvfølgelige lidt at sige..

Står bare med et 450liters med en del sten i og skal op i et 1200.. Så tanken strejfede mig at bare om det kunne betale sig at samle vand sammen fra vand skift, om det havde nogen effekt og man derved kunne slippe for at kører et nyt ind..

Og hvis man ved værdierne i det vand man for er pæne og med ret meget liv er det måske en fordel i starten?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Tja der er mange meninger om dette...
Jeg har benyttet det "gamle" vand når jeg har flyttet eller skiftet et akvarie og er da gerne sluppet godt fra det.
Hvis dine værdier i dit gamle akvarie ellers er i orden, ville jeg bruge det meste vand til dit nye setup.
Da jeg skiftede sidste gang, havde jeg det nye akvarie stående i samme stue og smed vand over i det efterhånden som jeg foretog vandskift i det gamle, i mens bundlaget modnede over en måneds tid (smed et par kg bundlag over fra det gamle, for at starte bunden op)
Da jeg skiftede havde jeg fyldt det nye med 50/50 nyt og gammelt vand og bundlaget var faldet godt til- så hverken fisk eller koraller så ikke ud til at bemærke skiftet og jeg mistede intet (du kan læse om skiftet i min akvarietråd)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

I stedet for at købe dyre flasker med bakterier, er det fint med en liter modnet vand fra et velkørende akvarium (eller en lille levende sten eller en kop levende sand). Pointen er at fremme den rette bakteriesammensætning.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"