På det seneste er der flere her på Saltvandsforum, der har eksperimenteret med helt små rev - de såkaldte pico-rev eller "reef-jars". Sidste betegnelse dækker over, at små glasvaser og glaskrukker på helt ned til 5-6 liter kan danne rammerne om helt små rev-akvarier. Andre små akvarier kan dog også gøre det og da flere har spurgt, om jeg ikke vil fortælle lidt mere om mine egne erfaringer med de helt små baljer kommer her beretningen om mit lille skrivebordsakvarium på ca 20l, som blev startet i foråret 2018. Konceptet er egentlig meget simpelt; lille vandvolumen, simpel teknik og obligatoriske ugentlige vandskift.
Mit eget pico-eventyr startede med et ønske om at tage hobbyen med på arbejde uden at det skulle koste mig eller arbejdspladsen en bondegård. Ja, og så var der lagt forbud om at starte flere baljer op i privaten ud over de tre, der kører i forvejen

Efter at have surfet lidt rundt på markedet uden at finde det helt rigtige format, besluttede jeg at bygge hele moletjavsen op fra bunden. Det blev til en sekskantet balje på 28cm i diameter og 40cm i højden. Der er boret hul i bunden, så der kan monteres afløb, og så er hele baljen bygget op på en lille piedestal, der giver plads til lidt teknik og afløb nedenunder. Teknikken under baljen består af en lille boks med kontakter til pumpe og varme samt styring af blæserhastighed på led-lyset. Til venstre ses hanen til afløbet, der er fastgjort til bundafløbet med en slange og kan trækkes 10cm ud fra bunden.
Den egentlige kontroltavle er flyttet til skabet nedenunder, hvor der er timer og dæmpbar driver til lyset og en luftpumpe, der via relæ kører modsat lyset, så CO2 luftes ud om natten, da baljen er helt lukket med tætsluttende dækglas for at undgå fordampning. Derudover er der et par strømforsyninger - 10V DC til dæmpning af lys og 12v DC til ventilatorer til køling af lampen. .
Bag det begrænsede aqua-scape er der en lille "overløbsbox", hvor varmelegemet sidder samt luftsten og afløbsstuds med rist. Derudover går et lukket rør fra top til bund til diverse kabler og slanger.
I toppen er der plads til en DIY Led-lampe med 10 blå led og 5 hvide, der kan justeres i lysstyrke. Jeg har en Coral Box Moon Led liggende som reserve, og den passer perfekt i rammen. I baljen er der monteret en lille Eheim StreamOn pumpe, der leverer ca 1800l/t. Så teknikken består af cirkulationspumpe, varmelegeme, lys og luftpumpe. Ingen reaktorer eller skummer.
Her er baljen ved opstart i foråret 2018: .
Der er brugt en lille smule døde sten til opmuring af bagvæg og en lille levende sten i bunden af revet. .
Af levende er der lidt efter lidt tilført diverse LPS, skiver, zoa, blødkoraller og enkelte SPS og en blå Tridacna musling. Derudover er der 5 Sexy shrimps, en dværg bubbletip anemone og en Gul dværg-gobi.
Revets status oktober 2020 fra venstre Og højre: Og så kommer vedligehold og drift, som måske er det, der adskiller dette koncept mest fra den traditionelle meget tekniske tilgang. Der er nemlig INGEN - eller næsten ingen.
Vedligehold består i ugentlig vandskift på 100% og lidt ruderengøring. That's it!
En sjælden gang får baljen et skud levende nyklækkede artemia, hvis jeg alligevel er i gang med at brygge.
Derudover kan jeg måle, at på trods af, at hensigten er ikke at finregulere, så er væksten så høj i baljen, at jeg er nødt til at tilsætte lidt KH for at den ikke svinger for meget henover ugen.
Nogen sidder måske med spørgsmålet:" Hvad så, hvis man ikke lige får foretaget det ugentlige 100% vandskifte". Svaret er lige så simpelt som konceptet:"Så lad være!". Hele systemets opretholdelse og ligevægt afhænger nemlig fuldt ud af vandskiftet.
Jeg meget overrasket over, hvor nemt og stabilt systemet kører, og jeg er sikker på, at konceptet kan gøres endnu simplere, så bare kom i gang. Det koster ikke en bondegård.
Bedste hilsner Peter