Hvordan går det med at holde temperaturen i baljerne nede i disse dejlige sommerdage?
Lad os høre hvordan I takler det, for der er måske en der lige præcis kan bruge din løsning
Hos mig holder temperaturen sig mellem 25 og 26,5. Jeg bor på 1.sal og kan lade vinduer og altandør stå åbne døgnet rundt, så der er et godt gennemtræk omkring akvariet...
Hvis det skulle blive nødvendigt, har jeg en bordventilator klar, som jeg hænger over akvariet- det er den mest effektive form for køling jeg kender til...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Vi bor under stråtag og dermed er varmen aldrig et problem. Holder jeg bare vinduet lukket om dagen og åbent om natten, holder det sig på en jævn. 26-27.
Vi har en stue med store vinduer hvor det kan blive tosset varmt, så inden jeg køre på arbejde trækker jeg gardiner for, åbner pejsen samt sættet et vinduer på klem og håber derved på noget cirkulation. Har på nuværende tispunkt opgivet mit gør det selv kølings projekt . Lige nu når vandet 27 grader hvis det bliver højere må vi igang med en gulv ventilator.
Allan M skrev:Vi bor under stråtag og dermed er varmen aldrig et problem. Holder jeg bare vinduet lukket om dagen og åbent om natten, holder det sig på en jævn. 26-27.
Allan hvad gør stråtaget? Spørger en total ignorant
Allan M skrev:Vi bor under stråtag og dermed er varmen aldrig et problem. Holder jeg bare vinduet lukket om dagen og åbent om natten, holder det sig på en jævn. 26-27.
Stråtag giver et indeklima med køligt om sommeren og varme om vinteren.
Normal temperatur er 25-26 grader hos mig.
Har været væk 3 dage i stegende hede. Alle vinduer og døre lukkede og 27.8 grader i baljen. I sommerferien er jeg væk i 1 uge ad gangen- der er planen at montere en lille blæser ovenover, slukke UV og skrue meget ned for lyset. Derudover en større tank til ATO..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Selv om jeg bor på 4 sal er der alligevel noget vindstille.
Min akvaries temperatur er mellem 25 og 25,5. Blæser kører via. Akvarie computeren,
men i dag måtte jeg dog tage stuen blæser i brug da temperaturen steg til 26,7
Stue blæseren fik jeg også koblet på akvarie computer så nu er den nede på 25 - 25,5 igen.
Til forum, god summer hilsen Jens
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
@Sådan Dan. Jeg har det lidt på samme måde som dig. Vi forsøger at efterligne naturen med vores akvarier og i naturen kan vandet også blive pænt varmt. Her i baljen svinger temp ml 25.5 - 28 grader. Hvis den kommer over de 28 slukker lyset.
Stråtag giver et indeklima med køligt om sommeren og varme om vinteren.
Ligger normalt på 26.
Men det sveder godt nok lidt for tiden. Er toppet på 29.4 i dag
Og da jeg er på arbejde disse dage. Og ikke selv kan gøre så meget. Så håber jeg på lidt køligere vejr
Tykki skrev:Her er det naturens kamp mod overmagten! Har ikke gidet sætte min fine køler på systemet! Så må vi se hvad lever og dør! Baljen måler 29 lige nu!
Undskyld men i naturen kan fisk jo svime længere ned i vandet hvor der er kølige vand. Fisk og koraller i et akvariet er jo i din varetægt. Hvis det var en hund der sad inde i en alt for varm tillukket lukket bil og hunden gispede efter ilt og var ved at dø af hedeslag. Ville du så også lade den sidde i bilen, det tror jeg ikke du ville. husdyr kæledyr er til vores fornøjelser de er i vores varetægt og så har vi bare at passe godt på dem. Se lige og få den fine køler sat til. Det er synd både for koraller og fisk.
Med venlig hilsen Jens.K
Tykki skrev:Her er det naturens kamp mod overmagten! Har ikke gidet sætte min fine køler på systemet! Så må vi se hvad lever og dør! Baljen måler 29 lige nu!
Undskyld men i naturen kan fisk jo svime længere ned i vandet hvor der er kølige vand. Fisk og koraller i et akvariet er jo i din varetægt. Hvis det var en hund der sad inde i en alt for varm tillukket lukket bil og hunden gispede efter ilt og var ved at dø af hedeslag. Ville du så også lade den sidde i bilen, det tror jeg ikke du ville. husdyr kæledyr er til vores fornøjelser de er i vores varetægt og så har vi bare at passe godt på dem. Se lige og få den fine køler sat til. Det er synd både for koraller og fisk.
Ro på!
Det er langt fra alle fisk der kan finde køligere vande at svømme i. Og fisk kan tåle langt højere temperaturer end du regner med.
Ude på Fiji fandt jeg forskellige jomfru fisk i små pytter, hvor vandet nok var omkring 40 grader.
Korallerne kan tåle at stå exponeret i direkte sollys over vand i flere timer. At de så nogle gange taber farven, betyder ikke at de dør.
Ro på!
Det er langt fra alle fisk der kan finde køligere vande at svømme i. Og fisk kan tåle langt højere temperaturer end du regner med.
Ude på Fiji fandt jeg forskellige jomfru fisk i små pytter, hvor vandet nok var omkring 40 grader.
Korallerne kan tåle at stå exponeret i direkte sollys over vand i flere timer. At de så nogle gange taber farven, betyder ikke at de dør.
Det kan da godt være jeg var lidt for hår i filten men "Point taken" men du er da enig at når man holder kæledyr hund, kat, fisk, koraller, så er det vores opgave at de skal have det godt.
Med venlig hilsen Jens.K
Sidste hedebølge ( et par år siden?) der var der over 30 grader i baljen i over 14 dage! Mange sps her hjemme blev blege/døde??? Men kom igen efter helt op til et halvt år senere! Mistede kun to acropora frags den sommer! Mine fisk var der intet at bemærke på! Så længe der er smæk på cirkulation og vandet er rimligt rent tror jeg ikke der er nogen alvorlige problemer ! Der skal rigtig meget til at vælte en godt indkørt balje, så bare rolig , jeg fodre mine dyr, skifter vand hver 14 dag og kan faktisk godt lide den hobby jeg har!
Mellem 25 og 26 hvis temperaturen stiger til 26 går der 6 små blæser igang over baljen og slukker først når den er faldet til 25 kan godt gå 3-4 timer inden de slukker men den kommer aldrig over 26
180x70x65 2xgyre 350 maxspect aeraqua dua ad600 jebao 5000 Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue ATI Essentials pro rollermat
Mikas skrev:Jeg har aircondition kørende på fuld knald så mit varmelegeme arbejder på højtryk
Jeg har 18 g i rummet hvor akvariet står
Men kan du ikke bare skrue op for radiatorerne så der ikke bliver så koldt i rummet? Har vendt og drejet det, men jeg kan altså ikke regne ud hvad idéen er, Mikas. Er simpelthen nødt til at spørge: Hvorfor?
Vi bærer ham bare på markledet, så tramper han ikke kornet ned
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
har 2 stk ganske alm 12v pc blæser (dem med keramisk lejer = næsten lydløs) men har på monteret 2 stk 12V 60W TEC1-12706 og 2 stk gode alukøle plade (samme som er i gammel pc) og wupti du har 0 til 2 grader kold luft til at blæse hen over overfladen og i det skab med sump system og på 12v
så har jeg sat den på min heat controller så hvis varme bliver 27-28 grader starter blæserne og slukker igen ved 26ich varmelegme tænder ved 24 og slukker ved 26