Upræcis Ca-måling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Prudens
Reactions:

Upræcis Ca-måling

Indlæg af Prudens »

Jeg måler Ca med et JBL-testsæt. Når de to første af tre reagenser er tilsat prøven på 5 ml fremstår den (som den skal ifølge instruktionen) rosafarvet. Den tredie reagens tilsættes dråbevis og på et tidspunkt fremstår prøven violet. Tilsættes der yderligere 1-2 dråber, skifter farven til blå. Så langt, så godt og ifølge instruktionen skulle testen dermed være færdig, når man har talt dråberne. Men, efter ca. et halvt minut skifter farven tilbage til violet. Man kan så tilsætte 1-2 dråber oveni, hvorefter farven igen skifter til blå. Dette scenarie gentager sig 4-5 gange før prøven bliver stabilt blå.
Det mener jeg jo ikke rigtigt, at jeg kan bruge til noget, så derfor be´r jeg om jeres mening.
Er der andre JBL-brugere, der er udsat for det samme?
Og hvordan går det med at måle Ca med testsæt af andre mærker. Er de mere præcise? :D
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

præcisionen er ikke så vigtig,nærmere stabilitet.
de fleste bruger salifert og det er vidst nok også en digital måler til dette også på marked,men om det er præcist afhænger jo igen af en præcis kalibrering så det enkleste er bedst igen!
:beer:
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Jeg bruger også JBL til Ca som dig, jeg har ikke registreret at der skulle være problemmer ved det. Andet end de luftbobler der hele tiden opstår,
så man glemmer hvor mange dråber man har talt.
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

jeg bruger salifert og synes det er nem og enkelt i brug
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"