Plast materialer til Akvariebrug + diverse spørgsmål
-
- Søstjerne
- Reactions:
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: tors 8. feb 2007 22:23
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Østerbro
Plast materialer til Akvariebrug + diverse spørgsmål
Jeg har luret længe på at bygge både min egen sump, rørføring og overløbsboks.
Dette skal hovedsageligt bygges i plastmaterialer:
PMMA (plexiglas), ca. 6mm, vil blive benyttet til sumpen. Limningen/svejsningen foregår med en opløsning af PMMA og Acetone. En stiksav vil blive benyttet til udformning af konstruktionen. Nogen som kender et godt sted til indkøb af plexiglas med denne tykkelse?
Rørføringen er jeg stadigvæk i tvivl om. Konsensus rundt omkring går på at bruge PVC rør i ca. 25-32mm og silicone lim. Men hvorfor ikke bruge plastik slanger evt. PP rør? Rørføringen bliver noget mere flexibel med slanger og tryktabet formentlig også lavere? Fravælger man denne løsning pga. frygt for utætheder?
Mit sidste spørgsmål går på konstruktionen af overløbskassen (sådan en man hænger på et akvarium uden huller i bunden, hvorved vandet kan løbe ned i sumpen). Hvor godt virker denne konstruktion? Er man hæmmet af et lille cirkulationsflow til sumpen? Oplever man hyppigere driftsstop pga. denne dims? (Overløbskassen vil ligesom sumpen blive lavet i plexiglas). Kunne man ikke konstruere en løsning med slanger istedet for sådan en kasse? Eller er det for åndsvagt istedet for "bare" at bore de huller?
Som baggrund kan nævnes at jeg har købt et 250l akvarium med overløb i siden uden huller til sump. 1 stk. tunze 6100 til cirkulation med controller, en returpumpe 1000 L, Skummer (midiflotor 400 med luftpumpe), varmelegeme.
Nyindkøb (udover alt det DIY jeg planlægger er):
4 stk. T5 (blå-hvid-blå-hvid) 39W med controller + månelys (hvorledes disse skal styres er stadigvæk et spørgsmål)
Desuden skal hele molevitten styres centralt men det må komme hen ad vejen.
Noget jeg mangler? (udover alt det levende self.)
Forslag og kommentarer er meget velkomne!
Dette skal hovedsageligt bygges i plastmaterialer:
PMMA (plexiglas), ca. 6mm, vil blive benyttet til sumpen. Limningen/svejsningen foregår med en opløsning af PMMA og Acetone. En stiksav vil blive benyttet til udformning af konstruktionen. Nogen som kender et godt sted til indkøb af plexiglas med denne tykkelse?
Rørføringen er jeg stadigvæk i tvivl om. Konsensus rundt omkring går på at bruge PVC rør i ca. 25-32mm og silicone lim. Men hvorfor ikke bruge plastik slanger evt. PP rør? Rørføringen bliver noget mere flexibel med slanger og tryktabet formentlig også lavere? Fravælger man denne løsning pga. frygt for utætheder?
Mit sidste spørgsmål går på konstruktionen af overløbskassen (sådan en man hænger på et akvarium uden huller i bunden, hvorved vandet kan løbe ned i sumpen). Hvor godt virker denne konstruktion? Er man hæmmet af et lille cirkulationsflow til sumpen? Oplever man hyppigere driftsstop pga. denne dims? (Overløbskassen vil ligesom sumpen blive lavet i plexiglas). Kunne man ikke konstruere en løsning med slanger istedet for sådan en kasse? Eller er det for åndsvagt istedet for "bare" at bore de huller?
Som baggrund kan nævnes at jeg har købt et 250l akvarium med overløb i siden uden huller til sump. 1 stk. tunze 6100 til cirkulation med controller, en returpumpe 1000 L, Skummer (midiflotor 400 med luftpumpe), varmelegeme.
Nyindkøb (udover alt det DIY jeg planlægger er):
4 stk. T5 (blå-hvid-blå-hvid) 39W med controller + månelys (hvorledes disse skal styres er stadigvæk et spørgsmål)
Desuden skal hele molevitten styres centralt men det må komme hen ad vejen.
Noget jeg mangler? (udover alt det levende self.)
Forslag og kommentarer er meget velkomne!
- gunni
- Foxface
- Reactions:
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4293 dianalund
- Kontakt:
Plexi glas i 6 mm kan købes ved nordisk plast http://www.nordiskplast.dk/forside/forside.htm
Men hvis du kan nøjes med 5mm kan det købes i de fleste byggemarkeder og er noget billigere.
Jeg ville nok overveje om du kunne låne en fræser eller en bord rundsav et sted, da jeg tror at du får meget svært ved at få nogle gode lige sider du kan lime på ved at bruge en stiksav.
Den hjemmelavede lim af plexi og asetone virker rigtigt godt syndtes jeg, men husk at opløse lidt plexi af gangen ellers klumper det bare i bunden.
Det var mine 2 cent.
Held og lykke med projektet.
Men hvis du kan nøjes med 5mm kan det købes i de fleste byggemarkeder og er noget billigere.
Jeg ville nok overveje om du kunne låne en fræser eller en bord rundsav et sted, da jeg tror at du får meget svært ved at få nogle gode lige sider du kan lime på ved at bruge en stiksav.
Den hjemmelavede lim af plexi og asetone virker rigtigt godt syndtes jeg, men husk at opløse lidt plexi af gangen ellers klumper det bare i bunden.
Det var mine 2 cent.
Held og lykke med projektet.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 3822
- Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Til sumpen ville jeg klart finde et gammelt akvarie og bruge det istedet for at begynde med akryl. En lille utæthed giver meget vand på gulvet på meget kort tid....
Akryl opløst i acetone giver en glimrende lim men den skal være tyndtflydende, for at virke ordentligt. Derfor må der ikke være de store ujævnheder i akrylens flader. Glem stiksaven. Jeg plejer at bruge en halvdøv fukssvans til at save akrylen ud med. Stille og rolige tag er metoden der virker. Når limen er tør, tager du lige de overskydende kanter med en overfræser - et jern med et kugleleje i toppen (aner ikke, hvad sådan ét hedder), tager hurtigt det overskydende akryl og gør kanten pæn.
Jeg kører med en hjemmelavet overløbs-boks i 3mm akryl og har gjort det i 8 måneder uden problemer. Der har været et par driftstop pga. alger i overløbet men dette blev løst ved at dække det af, så det ikke får lys.
Kig evt. på melevsreef (http://melevsreef.com) for tips om akryl.
Mit eget overløb: http://loefkvist.dk/index.php?page=marine/overflow.html
Red:
Jeg kom til at se, at du har en 1000L-returpumpe.....
Det er slet ikke nok. Når den har løftet vandet en meter, er flowet reduceret til 100L/t. Du skal op i 2500-3000L/t, før der er flow nok.
/Kim
Akryl opløst i acetone giver en glimrende lim men den skal være tyndtflydende, for at virke ordentligt. Derfor må der ikke være de store ujævnheder i akrylens flader. Glem stiksaven. Jeg plejer at bruge en halvdøv fukssvans til at save akrylen ud med. Stille og rolige tag er metoden der virker. Når limen er tør, tager du lige de overskydende kanter med en overfræser - et jern med et kugleleje i toppen (aner ikke, hvad sådan ét hedder), tager hurtigt det overskydende akryl og gør kanten pæn.
Jeg kører med en hjemmelavet overløbs-boks i 3mm akryl og har gjort det i 8 måneder uden problemer. Der har været et par driftstop pga. alger i overløbet men dette blev løst ved at dække det af, så det ikke får lys.
Kig evt. på melevsreef (http://melevsreef.com) for tips om akryl.
Mit eget overløb: http://loefkvist.dk/index.php?page=marine/overflow.html
Red:
Jeg kom til at se, at du har en 1000L-returpumpe.....
Det er slet ikke nok. Når den har løftet vandet en meter, er flowet reduceret til 100L/t. Du skal op i 2500-3000L/t, før der er flow nok.
/Kim
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2090
- Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Hvorfor skulle det ikke være nok med en 1000L/t retur? Der findes vel og mærke returpumper på 1200L/t med løftehøjde på 3m+. Jeg har selv en på 800L/t med en løftehøjde på 2.2m.Nolan skrev:Jeg kom til at se, at du har en 1000L-returpumpe.....
Det er slet ikke nok. Når den har løftet vandet en meter, er flowet reduceret til 100L/t. Du skal op i 2500-3000L/t, før der er flow nok.
2500-3000L/t er i hvert fald mere end rigeligt(!) hvis der bare skal være en Midiflotor og et refugium i sumpen.
Men vi er skam ikke uenige i, at det vil være for lidt, hvis det drejer sig om en pumpe med en løftehøjde på 1m f.eks.

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 3822
- Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Nu er det så ikke lige det mest gængse, at et 1000L PH kan løfte mere end 1,5m:
AB1000 Løftehøjde: 1,3m
AM OR1200: 1,6m
AS NEW-JET 1200: 1,45m
Mozoo 1300: 1,5m
Så med mindre der er valgt et PH med en specielt høj løfteevne, så skal der mindst det dobbelte til.
Så hold nu kaje med de der special-tilfælde
/Kim
AB1000 Løftehøjde: 1,3m
AM OR1200: 1,6m
AS NEW-JET 1200: 1,45m
Mozoo 1300: 1,5m
Så med mindre der er valgt et PH med en specielt høj løfteevne, så skal der mindst det dobbelte til.
Så hold nu kaje med de der special-tilfælde

/Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 35611
- Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Stefan skrev:Hvorfor skulle det ikke være nok med en 1000L/t retur? Der findes vel og mærke returpumper på 1200L/t med løftehøjde på 3m+. Jeg har selv en på 800L/t med en løftehøjde på 2.2m.
Har du overvejet at sætte den på en pumpe for at se om den kan leve op til specifikationerne??
Hvis den overhovedet kan levere noget vand, er det ikke mere end nogle få dråber.
Jeg vil som Nolan sige, der skal en større pumpe på. Jeg har selv brugt en Aquabee 3000 med godt resultat, på en løftehøjde på lidt over 1 meter.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2090
- Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Det var faktisk sådan to pumper, som en bruger herfra brugte som retur i sit "flyt-sumpen-i-kælderen-projekt" for et par måneder siden. Jeg er ret sikker på, at du også er faldet over den tråd.Carsten skrev:Stefan skrev:Hvorfor skulle det ikke være nok med en 1000L/t retur? Der findes vel og mærke returpumper på 1200L/t med løftehøjde på 3m+. Jeg har selv en på 800L/t med en løftehøjde på 2.2m.
Har du overvejet at sætte den på en pumpe for at se om den kan leve op til specifikationerne??
Hvis den overhovedet kan levere noget vand, er det ikke mere end nogle få dråber.
Jeg vil som Nolan sige, der skal en større pumpe på. Jeg har selv brugt en Aquabee 3000 med godt resultat, på en løftehøjde på lidt over 1 meter.

Iøvrigt er det Tunze-pumper, så tror at specifikationerne holder meget godt. Modellerne hedder vist Turbelle Powerhead 800/2 og 1200/2.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 3822
- Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Tunze Turbelle 1000, kan sgu heller ikke løfte mere end 1,2m:
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter017
Selv deres 3000L kan ikke løfte mere end 1,5m....
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter017
Selv deres 3000L kan ikke løfte mere end 1,5m....
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 2090
- Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Hehe... Ganske enig Nolan! 
Og hvis hans pumpe er en af dem du nævner (hvilket det højst sandsynligt er), ja så er den ikke meget bevendt som retur.
Det var nu også mest for at komme med et eksempel, at de blev bragt på banen. Og hvis han alligevel skulle ud og købe en ny, så kunne sådan en jo evt. komme op til overvejelse, da de har ret lavt effektforbrug sammenlignet med løftehøjden. I de fleste tilfælde med den str. balje, kan sådan en pumpe jo gøre jobbet fint.

Og hvis hans pumpe er en af dem du nævner (hvilket det højst sandsynligt er), ja så er den ikke meget bevendt som retur.
Det var nu også mest for at komme med et eksempel, at de blev bragt på banen. Og hvis han alligevel skulle ud og købe en ny, så kunne sådan en jo evt. komme op til overvejelse, da de har ret lavt effektforbrug sammenlignet med løftehøjden. I de fleste tilfælde med den str. balje, kan sådan en pumpe jo gøre jobbet fint.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: tors 8. feb 2007 22:23
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Østerbro
Nu røg tråden lidt af sporet med den pumpe...
Jeg tænkte nok at den var lige lille nok (tak for tippet!) derfor har jeg tænkt mig at erhverve mig en mindre Iwaki pumpe. Det bliver nok en MD-20RX som giver 30 l/min ved 1 m. Men skal lige høre min kontakt om den kan stå nedsænket i vand eller skal stå tørt (formentlig det sidste).
Jeg var i johannes fog i lyngby idag og erhvervede mig følgende(nok ikke det billigste sted):
Plexiglas 1*1.5m 3mm, Pris: 320kr (til overløbet, så har jeg også lidt til at øve mig på)
Varmepistol, hulborsæt
Rørføring (PP rør stykker og bøjninger og en enkelt samlemuffe (rørstykkerne samles med en pakring integreret i røret. Gad vide om det holder..)
Nu skal der laves DIY i aften!
Jeg tænkte nok at den var lige lille nok (tak for tippet!) derfor har jeg tænkt mig at erhverve mig en mindre Iwaki pumpe. Det bliver nok en MD-20RX som giver 30 l/min ved 1 m. Men skal lige høre min kontakt om den kan stå nedsænket i vand eller skal stå tørt (formentlig det sidste).
Jeg var i johannes fog i lyngby idag og erhvervede mig følgende(nok ikke det billigste sted):
Plexiglas 1*1.5m 3mm, Pris: 320kr (til overløbet, så har jeg også lidt til at øve mig på)
Varmepistol, hulborsæt
Rørføring (PP rør stykker og bøjninger og en enkelt samlemuffe (rørstykkerne samles med en pakring integreret i røret. Gad vide om det holder..)
Nu skal der laves DIY i aften!
-
- Søstjerne
- Reactions:
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: tors 8. feb 2007 22:23
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Østerbro
Nolan@
Kan du uddybe noget for mig?
Jeg prøvede først at tage min splinternye sav. Det fungerede bestemt ikke som du også havde sagt
.. Men jeg havde en klinge liggende fra en gammel nedstryger. Den fungerede bedre. Som folk påpeger så skal tænderne åbenbart være meget små og helst mange.
Men hvis man skulle bruge et elektrisk værktøj ville en stiksav vel være det bedste valg? Hvis man vel og mærke får fat i en metal klinge?
En overfræser har jeg aldrig benyttet og det andet værktøj du snakker om kender jeg ikke umiddelbart! Kan du sende et link med en tekst eller billede?
Jeg skal ihvertfald ud og have byttet de kopbor jeg købte. De er alt for grove.
Med venlig hilsen
Michael Jensen
Kan du uddybe noget for mig?
Jeg prøvede først at tage min splinternye sav. Det fungerede bestemt ikke som du også havde sagt

Men hvis man skulle bruge et elektrisk værktøj ville en stiksav vel være det bedste valg? Hvis man vel og mærke får fat i en metal klinge?
En overfræser har jeg aldrig benyttet og det andet værktøj du snakker om kender jeg ikke umiddelbart! Kan du sende et link med en tekst eller billede?
Jeg skal ihvertfald ud og have byttet de kopbor jeg købte. De er alt for grove.
Med venlig hilsen
Michael Jensen
-
- Foxface
- Reactions:
- Indlæg: 346
- Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Re: Plast materialer til Akvariebrug + diverse spørgsmål
Hvis man skal bygge i plexiglas og skal bruge noget specielt eller f.eks. plexiglasrør etc. så har jeg fundet et sted, der hedder Brønnum Plast på Krondalvej i Rødovre. De er enormt flinke og hjælpsomme, bygger selv alt muligt, så de kan give gode råd og så har de ikke sjældent mindre stykker plexiglas/rørstumper, som man kan få for en rimelig pris istedet for at skulle købe hele længder eller hele plader.Donmiguel skrev:Jeg har luret længe på at bygge både min egen sump, rørføring og overløbsboks.
Dette skal hovedsageligt bygges i plastmaterialer:
PMMA (plexiglas), ca. 6mm, vil blive benyttet til sumpen. Limningen/svejsningen foregår med en opløsning af PMMA og Acetone. En stiksav vil blive benyttet til udformning af konstruktionen. Nogen som kender et godt sted til indkøb af plexiglas med denne tykkelse?
Rørføringen er jeg stadigvæk i tvivl om. Konsensus rundt omkring går på at bruge PVC rør i ca. 25-32mm og silicone lim. Men hvorfor ikke bruge plastik slanger evt. PP rør? Rørføringen bliver noget mere flexibel med slanger og tryktabet formentlig også lavere? Fravælger man denne løsning pga. frygt for utætheder?
Mit sidste spørgsmål går på konstruktionen af overløbskassen (sådan en man hænger på et akvarium uden huller i bunden, hvorved vandet kan løbe ned i sumpen). Hvor godt virker denne konstruktion? Er man hæmmet af et lille cirkulationsflow til sumpen? Oplever man hyppigere driftsstop pga. denne dims? (Overløbskassen vil ligesom sumpen blive lavet i plexiglas). Kunne man ikke konstruere en løsning med slanger istedet for sådan en kasse? Eller er det for åndsvagt istedet for "bare" at bore de huller?
Som baggrund kan nævnes at jeg har købt et 250l akvarium med overløb i siden uden huller til sump. 1 stk. tunze 6100 til cirkulation med controller, en returpumpe 1000 L, Skummer (midiflotor 400 med luftpumpe), varmelegeme.
Nyindkøb (udover alt det DIY jeg planlægger er):
4 stk. T5 (blå-hvid-blå-hvid) 39W med controller + månelys (hvorledes disse skal styres er stadigvæk et spørgsmål)
Desuden skal hele molevitten styres centralt men det må komme hen ad vejen.
Noget jeg mangler? (udover alt det levende self.)
Forslag og kommentarer er meget velkomne!
Deres priser er naturligvis stadig højere end i byggemarkeder, men så har de altså også alt det specielle og stor expertise.
mvh
Hans
-
- Søstjerne
- Reactions:
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: tors 8. feb 2007 22:23
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Østerbro
Tak for tippet hans! Jeg tager muligvis kontakt til dem.
I min ivrige søgen efter det perfekte værktøj til at lave lange lige snit i plexiglas er følgende løsninger blevet foreslået på diverse forums:
- Dremel multimaskine med sav (kan åbenbart også bruges til at lave huller i glas hvis man har en diamant stift og lidt tålmodighed.)
- En hobbykniv hvorved man skærer snittet en del gange og derefter brækker plexiglasset! (prøvede det på et lille stykke og det blev ikke lige!)
Jeg er stadigvæk i tvivl om den bedste løsning.
I min ivrige søgen efter det perfekte værktøj til at lave lange lige snit i plexiglas er følgende løsninger blevet foreslået på diverse forums:
- Dremel multimaskine med sav (kan åbenbart også bruges til at lave huller i glas hvis man har en diamant stift og lidt tålmodighed.)
- En hobbykniv hvorved man skærer snittet en del gange og derefter brækker plexiglasset! (prøvede det på et lille stykke og det blev ikke lige!)
Jeg er stadigvæk i tvivl om den bedste løsning.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- Indlæg: 3822
- Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Donmiguel skrev:Nolan@
Kan du uddybe noget for mig?
Jeg prøvede først at tage min splinternye sav. Det fungerede bestemt ikke som du også havde sagt.. Men jeg havde en klinge liggende fra en gammel nedstryger. Den fungerede bedre. Som folk påpeger så skal tænderne åbenbart være meget små og helst mange.

Du skulle bare prøve......
Stiksaven er ikke ret let at lave helt lige snit med.Men hvis man skulle bruge et elektrisk værktøj ville en stiksav vel være det bedste valg? Hvis man vel og mærke får fat i en metal klinge?
En overfræser har jeg aldrig benyttet og det andet værktøj du snakker om kender jeg ikke umiddelbart! Kan du sende et link med en tekst eller billede?
En gammel halvdøv fukssvans er ret ok, hvis man tager gode lange tag, ikke saver for hurtigt og ikke lægger for meget pres på.

Den Jack-sav m. gult håndtag er en fukssvans.
Overfræsere er et lækkert stykke værktøj, som enhver burde lære at bruge.

Den kan fås i Harald Nyborg for 168kr.:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 0&KundeID=
Evt. med et bord, som gør den til en stationær fræser istedet - så er den lettere at styre:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =7666&n=10
Det jern jeg skrev om tidligere, hedder et kant-jern:
http://www.ankas.dk/page.asp?MC=display ... ectID=1017
Der sidder et kugleleje i enden, der styrer jernet under fræsningen.
Ved fræsning, skal du køre med højeste hastighed og bevæge dig langsomt fren - altid MED jernets omdrejningsretning.... ellers springer akrylen.
Jeg har flere gange benyttet alm. hulsave til træ i akryl. Igen er hemmeligheden lav hastighed og meget let pres. Lad saven skære istedet for at forsøge at presse den igennem.Jeg skal ihvertfald ud og have byttet de kopbor jeg købte. De er alt for grove.
God fornøjelse

/Kim
- gunni
- Foxface
- Reactions:
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: man 14. mar 2005 18:10
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4293 dianalund
- Kontakt:
Som jeg også skrev i mit første svar, skal du bruge en bordrundsav det giver det bedste resultat "vel at mærke hvis du ikke vil bruge fræser" ellers kan du godt bruge en almindelig rundsav det er bare lidt mere besværligt.Donmiguel skrev:Tak for tippet hans! Jeg tager muligvis kontakt til dem.
I min ivrige søgen efter det perfekte værktøj til at lave lange lige snit i plexiglas er følgende løsninger blevet foreslået på diverse forums:
- Dremel multimaskine med sav (kan åbenbart også bruges til at lave huller i glas hvis man har en diamant stift og lidt tålmodighed.)
- En hobbykniv hvorved man skærer snittet en del gange og derefter brækker plexiglasset! (prøvede det på et lille stykke og det blev ikke lige!)
Jeg er stadigvæk i tvivl om den bedste løsning.