NH4-spm
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
NH4-spm
Jeg har et NH4 indhold på 0,25mg/l hvilket ikke er super. Men det har ligget på det niveau siden jeg købte det testsæt og jeg er kommet til at spekulere på om jeg aflæser forkert. Det er et salifert sæt og vandet bliver grumset hvidt under test.
Skal testen være helt klar? (Som den er i ferskvand, eller er det saltet der gør testen grumset?)
Kan man på nogen måde kikstarte en NH4 nedbrydning, da der ikke rigtigt sker noget? Har kunnet måle 0,25 siden jul.
Skal testen være helt klar? (Som den er i ferskvand, eller er det saltet der gør testen grumset?)
Kan man på nogen måde kikstarte en NH4 nedbrydning, da der ikke rigtigt sker noget? Har kunnet måle 0,25 siden jul.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
selvfølgelig kan du da det, med noget "filter starter" altså sådan noget bakterie kultur haløj som går ind og reduser og nedbryder de giftige og skadelige amoniak og nitrit til det meget mindre farlige og mindre giftige nitrat. som så sikkert kan bruges af makroalger og blødkoraller og andet godt, men også fjernes ved vandskift. pøj pøj med det champ. 

Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
Jeg har samme problem. Jeg har testet mit osmosevand og så er testen helt klar.
Underligt tænkte jeg, så tog jeg helt frisk osmosevand 1l og tilsatte 33 g tropicmarin salt som jeg normalt bruger, og blandede det. Da jeg målte NH4 efter ½ time ja så fik jeg samme resulata som hvis jeg måler i baljen.
Min personlige teori er at der sker en eller anden form for udfældning når man måler saltvand som ikke kan ske i osmosevand.
farveskalen på testsættet er også meget tæt på hinanden om den hedder <0,25mg eller 0,25 mg. Hvis man tager væsken ud i dagslys så er væsken selvom den er grumset hvid. Står jeg inde ved køkkenbordet med en almindelig elsparepære i lampen ja så bliver resultatet 0,25 som er svagt mere gulligt.
Jeg har svært ved at forestille mig at mit ammonium indhold skal være for højt når jeg ikke kan måle hverken nitrit eller nitrat.
Hvis det sagtens kan være sådan så vil jeg da gerne have det forklaret
Underligt tænkte jeg, så tog jeg helt frisk osmosevand 1l og tilsatte 33 g tropicmarin salt som jeg normalt bruger, og blandede det. Da jeg målte NH4 efter ½ time ja så fik jeg samme resulata som hvis jeg måler i baljen.
Min personlige teori er at der sker en eller anden form for udfældning når man måler saltvand som ikke kan ske i osmosevand.
farveskalen på testsættet er også meget tæt på hinanden om den hedder <0,25mg eller 0,25 mg. Hvis man tager væsken ud i dagslys så er væsken selvom den er grumset hvid. Står jeg inde ved køkkenbordet med en almindelig elsparepære i lampen ja så bliver resultatet 0,25 som er svagt mere gulligt.
Jeg har svært ved at forestille mig at mit ammonium indhold skal være for højt når jeg ikke kan måle hverken nitrit eller nitrat.
Hvis det sagtens kan være sådan så vil jeg da gerne have det forklaret
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Se det var lige det svar jeg håbede på. Hvis det "dummy" forsøg gav præcis samme resultat som hvis man måler i baljen, så må den grumsede aflæsning svare til 0mg/l.
Jeg vil selv lave forsøget i dag, men jeg har lige skiftet salt så det er jo i princippet ikke helt sammenligneligt. Men hvis resultatet er det samme er jeg helt rolig.
Jeg så en tabel i saltvandsbutikken der vist at ammonium selv i små mængder og ved den rette ph ville være gifig for akvariets beboere. Jeg kan dog ikke lige huske tallene. Et nyt testsæt kunne også være en udvej hvis der ikke er andre der har samme problem, men mit har holdbarhed til dec. 2008.
Tak for svarene.
Jeg vil selv lave forsøget i dag, men jeg har lige skiftet salt så det er jo i princippet ikke helt sammenligneligt. Men hvis resultatet er det samme er jeg helt rolig.
Jeg så en tabel i saltvandsbutikken der vist at ammonium selv i små mængder og ved den rette ph ville være gifig for akvariets beboere. Jeg kan dog ikke lige huske tallene. Et nyt testsæt kunne også være en udvej hvis der ikke er andre der har samme problem, men mit har holdbarhed til dec. 2008.
Tak for svarene.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
Jeg tester med JBL. Her er resultatet grumset hvid med et strejf af grønt og med min bedste aflæsningsevne af den tilhørende skala svarer det til 0 mg/liter. Jeg har dog ikke udført Killiotens udmærkede prøve. Og jo, der må være tale om udfældning i tilfælde af saltvand, for den samme JBL test i ferskvand giver et helt klart resultat af nogenlunde samme farve.