NH4-spm

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

NH4-spm

Indlæg af jimmi »

Jeg har et NH4 indhold på 0,25mg/l hvilket ikke er super. Men det har ligget på det niveau siden jeg købte det testsæt og jeg er kommet til at spekulere på om jeg aflæser forkert. Det er et salifert sæt og vandet bliver grumset hvidt under test.
Skal testen være helt klar? (Som den er i ferskvand, eller er det saltet der gør testen grumset?)

Kan man på nogen måde kikstarte en NH4 nedbrydning, da der ikke rigtigt sker noget? Har kunnet måle 0,25 siden jul.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv at låne et andet test sæt. De kan godt blive for gamle.
Har selv prøvet at et po4 sæt viste nogle farver der slet ikke var i skalaen
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Ok det må jeg prøve. Ellers kunne det jo godt være at der var flere med salifertsæt der lige vidste hvordan testen skulle se ud?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Nu er det et stykke tid siden, jeg har haft brug for at teste for ammonium, men så vidt jeg husker, blev prøven ikke grumset.
MVH Janne
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Ok, det må være nh4 så. Men et nyt testsæt vil nok være en god ide, da vandskifte heller ikke får bugt med det.

Kan jeg ikke kickstarte nedbrydningen på en måde?
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

selvfølgelig kan du da det, med noget "filter starter" altså sådan noget bakterie kultur haløj som går ind og reduser og nedbryder de giftige og skadelige amoniak og nitrit til det meget mindre farlige og mindre giftige nitrat. som så sikkert kan bruges af makroalger og blødkoraller og andet godt, men også fjernes ved vandskift. pøj pøj med det champ. :)
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Jensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af Jensen »

Har lige testet med Salifert og fik det samme som dig - hvidt men grumset - jeg aflæser det som 0 - synes der er LANGT "op" til de andre farver.

Prøv Ammovec til at reducere - (eller som alle siger : mindre foder).
Jensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Ølstykke

Indlæg af Jensen »

fejl - slettet
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

jeg har kun en fisk jeg fodrer så det er næppe problemet.
Hvis du aflæser hvid grumset som nul er jeg måske efterhånden tilbøjelig til at give dig ret. Jeg lavede bare en test på vandhanevanet der var helt klar, men en test på nyt saltvand må opklare mysteriet.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Jeg har samme problem. Jeg har testet mit osmosevand og så er testen helt klar.
Underligt tænkte jeg, så tog jeg helt frisk osmosevand 1l og tilsatte 33 g tropicmarin salt som jeg normalt bruger, og blandede det. Da jeg målte NH4 efter ½ time ja så fik jeg samme resulata som hvis jeg måler i baljen.
Min personlige teori er at der sker en eller anden form for udfældning når man måler saltvand som ikke kan ske i osmosevand.
farveskalen på testsættet er også meget tæt på hinanden om den hedder <0,25mg eller 0,25 mg. Hvis man tager væsken ud i dagslys så er væsken selvom den er grumset hvid. Står jeg inde ved køkkenbordet med en almindelig elsparepære i lampen ja så bliver resultatet 0,25 som er svagt mere gulligt.
Jeg har svært ved at forestille mig at mit ammonium indhold skal være for højt når jeg ikke kan måle hverken nitrit eller nitrat.
Hvis det sagtens kan være sådan så vil jeg da gerne have det forklaret
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Se det var lige det svar jeg håbede på. Hvis det "dummy" forsøg gav præcis samme resultat som hvis man måler i baljen, så må den grumsede aflæsning svare til 0mg/l.
Jeg vil selv lave forsøget i dag, men jeg har lige skiftet salt så det er jo i princippet ikke helt sammenligneligt. Men hvis resultatet er det samme er jeg helt rolig.
Jeg så en tabel i saltvandsbutikken der vist at ammonium selv i små mængder og ved den rette ph ville være gifig for akvariets beboere. Jeg kan dog ikke lige huske tallene. Et nyt testsæt kunne også være en udvej hvis der ikke er andre der har samme problem, men mit har holdbarhed til dec. 2008.

Tak for svarene.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af jimmi »

Grumset hvid = 0 mg/l.

Så fik jeg lavet forsøget magen til dit. Dog med hanevand, men resultatet var det samme. Ingen misfarvning uden salt, men grumset hvid med salt. Så fik jeg vist det opklaret.

Det er jo gode nyheder :P
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Prudens
Reactions:

Indlæg af Prudens »

Jeg tester med JBL. Her er resultatet grumset hvid med et strejf af grønt og med min bedste aflæsningsevne af den tilhørende skala svarer det til 0 mg/liter. Jeg har dog ikke udført Killiotens udmærkede prøve. Og jo, der må være tale om udfældning i tilfælde af saltvand, for den samme JBL test i ferskvand giver et helt klart resultat af nogenlunde samme farve. :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"