Byg dig istedet en lille PWM blæser styring, der giver dig en temperatur styret afkøling af dit akvarie. Er der lidt varmt køre blæseren også kun lidt og er der mere varmt køre den mere - hvilket også er en langt mere støjsvag løsning.
Denne løsning er desuden udstyret med 2 variable modstande der gør det muligt at dels justere ved hvilken temperatur blæseren skal holde helt op med at køre, samt en der giver mulighed for justering af hastigheden.
Det er beregnet efter at blæseren vil køre fra 40% til 100%, og sikre således at de fleste blæsere kan bruges da spændingen kun variere fra 4,8 til 12 volt

Der benyttes en 12 volts forsyning og den benyttede transistor i udgangen(T1) er rated til 5A så du kan bruge op til hele 60 watt blæsere !
Temperatur føleren kan så monteres på en ledning og kan derefter placeres i selve akvarier eller i lyskassen eller hvor man nu syntes det bedst passer - derefter indstilles temperatur jo blot efter forholdene på styrings variable modstande...smart ikke

Lidt billeder af min prototype :
Komplet styring i sort kasse, en lille 80mm blæser, 12 volt trafo samt en ledning hvor på temperatur føleren er monteret.
Låget pillet af og et lille kig på komponenterne der er monteret på et stykke hulprint :
Close up hvor man tydeligt kan se de to blå variable modstande hvorpå man kan indstille temperaturen :
Der er brugt nedenstående komponenter til fremstillingen og de kan købes i en velassoteret elektronik biks eller på en af de mange online sider. Dertil kommer lidt værktøj og en loddekolbe og så en lille smule teknisk snille til at stykke det rigtigt sammen.
Komponenter :
IC1 = MIC502BN
T1 = TIP122
D1 = 1N4001
R1 = 10K
R2 = 15K
R4 = 270R
VR1 = 10K
VR2 = 47K
Thermistor = 10K NTC
C1 = 0.1uF
C2 = 220uF 25V
Diverse :
Hulprint
Indbygningskasse
Ledning
12V transformer
Diagram over styringen :
Jeg har desuden lagt en lille test film op, hvor man kan se blæseren starte op og køre ned igen(efter en ganske vist ret kraftig temperatur påvirkning af føleren fra en lighter). Her er den sat til at ikke køre ved stuetemperatur og vil så ellers starte så snart man bare holder om føleren med to fingre :
http://www.saltvandsforum.dk/images/DIY/test.avi
Jeg hjælper gerne med yderligere svar på jeres spørgsmål !