Musling der ik åbner sig

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Musling der ik åbner sig

Indlæg af Mikas »

Jeg købte sådan to muslinger for et par måneder siden.
Først stod de lige ved siden af hinanden men den ene åbner sig ikke særlig meget. Det vil sige at den folder sig ikke særlig meget ud over kanterne. Det ser ud som om den åbner sig lige så meget som den anden.
For et par uger siden rykkede jeg den 20-25 cm til den ene side da jeg var i tvivl om det var cirkulation.
Jeg har ikke kunne se nogle snegle. Tænker at den burde være død nu hvis der var snegle i den?
Har ikke set nogen fisk nappe i den. Dækker jeg for lyset så lukker den sig fint sammen?
Mon den har det dårligt ? Eller skal jeg bare lade den stå? :)
Vedhæftede filer
0E88B312-C2B8-47CD-9672-D6E3C4EE50E1.jpeg
43F62749-51A9-4ABB-88A5-9D1783ECA444.jpeg
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Musling der ik åbner sig

Indlæg af Engelquist »

hvad har du af fisk?
Selvom du ikke har set nogen nappe i dem, kan det sagtens ske alligevel, når du ikke kigger...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Jeg har 6 kirurger hvor den ene er en palet.
4 gylter. 3 gule og en regnbue.
2 klovne og en koral vogter, 3 chromis og en anthias
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Paletten ville jeg mistænke for at nippe lidt
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Ja men når jeg aldrig har set det ske eller at den sku ha nappet i noget andet ku det jo lige så godt være alle andre fisk :-/
Jeg har haft sat mit kamera op for at se efter men jeg har ik set andet end at de napper til skallen ind i mellem men det gør de også på den anden .
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Biotekeren »

Hvad er størrelsen ca? Store muslinger får mellem 70-100% af deres carbon fra fotosyntese. Jo større, jo mindre fodder behøver de. Kunne dog være en ide at prøve at fodre den med en form for phytoplankton, eller zooplankton. Ellers ville jeg nok bare give den tid. Muslinger kan ikke lide at blive rykket er min erfaring.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

De ret store . Omkring 13-15 cm :)
Nej det ved jeg , har kun rykket den en gang fordi den ik så glad ud men synes ik det har hjulpet
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg havde en blå musling i over fire år. De sidste par måneder foldede den kappen mindre og mindre ud over skalkanten, uden at der har været ændringer i akvariet. Måske skulle du hølde ekstra øje med, om den pludselig er død, for så skal den op inden den forpester vandet.
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Gambi »

nu er der jo nogle af muslingerne, der ikke åbner sig mere end det, har den været mere åben end den er nu, på noget tidspunkt ?
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af Gambi »

Biotekeren skrev:Hvad er størrelsen ca? Store muslinger får mellem 70-100% af deres carbon fra fotosyntese. Jo større, jo mindre fodder behøver de. Kunne dog være en ide at prøve at fodre den med en form for phytoplankton, eller zooplankton. Ellers ville jeg nok bare give den tid. Muslinger kan ikke lide at blive rykket er min erfaring.

Hej du har helt ret i at store muslinger får mellem 70-100 % carbon fra fotosyntese. Men mig bekendt så er Tridacna muslinger de eneste muslinger, som ikke kan filtrere partikler fra ligesom andre muslinger.

Og ved det mener jeg at, hvis du putter en Tridacna musling ned i en akvarie, med algegrønt vand så bliver vandet ikke klart efter et par timer, ligesom det vil gøre som feks. med en dammusling. Ved godt at dammuslingen lever i ferskvand og det var også kun som en eksempel, da jeg ikke lige kan huske navnet på andre saltvands muslinger. Men de kan så godt optage opløst næring som feks. AF amino mix, AF Build, AF Vitality og AF Energy. Så det vil være spild af Phytoplankton eller Zooplankton hvis man vil fodre Tridacna muslinger med det, men det er så godt for næsten alt andet i akvariet :-)

Mvh. Martin
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
8
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Biotekeren »

Hej Martin,

Jeg beklager, men flere peer-reviewed artikler har dokumenteret at phytoplankton er en af Tridacna muslingernes carbon-kilder. Mortaliteten hos muslinger der bliver fodret er signifikant lavere for alle Tridacna muslinger. Derudover er kalcificeringen hos muslingerne der blev fodret også signifikant højere. Gællerne hos Tridacna muslingerne bruges ikke kun til respiration men også til at fange plankton.

Tridacna muslinger er altså ikke kun autotrofe, men altså også heterotrofe organismer. Selvom de kan klare sig næsten udelukkende gennem kulhydrat biprodukterne fra deres zooxanthellae, kan de heterotroft dække ca. 65% af deres metabolisme. Kan evt. finde flere artikler på emnet, men den mest relevante til OP er nok denne.

https://www.researchgate.net/publicatio ... dification" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"