Den har tabt sig rigtigt meget, så nu er jeg da bange for at den død, hvis jeg ikke får noget rigigt foder i den.
Jeg har prøvet optøet artemia, Mysis den spiser alt, men jeg tror ikke den får nok, hvordan kan jeg sikre mig at den får nok, og gerne formeget - UDEN at svine vandet formeget ?
Hurtigt gæt, din pincetfisk (Forcipiger longirostris).
Tror vi samme dag købte én hver, ude hos John. Min nægtede dog at spise (prøvede alt frostfoder, levende muslinger samt lavede min egen "seafood mix"), men kræet døde efter 2 uger.
Tror dit bedste bud er at fange den, og enten give den til én med masser af pods i sin balje, eller aflive den, inden den krædser af og du skal til at splitte hele baljen ad, for at finde den.
"The Copperband Butterflyfish is a difficult fish to feed; it is a shy and deliberate feeder that may need a variety of foods offered to it in order to start feeding."
Jeg har selv oplevet det samme, valgte den mest livlige chelmon ude ved Johns saltvand, han havde haft den i flere uger og den var fint tyk.
I starten spiste den endda hakket grønlandsreje udover mysis og artemia.
Men som tiden gik ville den kun spise artemia ( golden gate selvfølgelig )
Og efter et par måneder holdt den op med at spise noget
Jeg kan bare gentage hvad andre siger, det er kun en fisk for kæmpe store indkørte akvarier hvor de kan leve alene af pods og polypper uden konkurrence fra sexstribede gylter, mandarinfisk mm.
Den i storcenter Nord er mega tyk og æder kun hvad den selv finder, men den deler også 18 m3 vand med en mandarin...
joekill skrev:Nu har den jo ikke fået sådan et "næb" for at spise tang.
Hmm. hvorfor har en gul kirug sådan et "næb"
Kirurgers "næb" er lidt ænderledes, det er tykkere/kraftigere og knap så langt; til at græsse med, mens pincetfiskenes er tyndere og kortere; til sprækker/huller o.li.
Per A skrev:Det er sku egentligt for ringe at ALLE forhandlerer hjemtager disse fisk når de ved hvor små deres chancer for overlevelse er
Er Chelmon Rostratus så meget anderledes end andre sommerfuglefisk?
Tror bare fejlen ligger i at mange falder for den smukke fisk, uden at vide hvad de har med at gøre, men vi kan nok godt blive enige om at forhandlerne ofte sælger de forkerte fisk til de forkerte personer/akvarier.