Koraltang

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Koraltang

Indlæg af MeilsoeJ »

Ville høre om man kan bruge de billige gribe tinger af aluminium og plastik fra Harald Nyborg og alle de andre, eller om man bare skal smide de sidste klejner på en der er beregnet til det?
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
7
Postnummer: 5591 Gelsted
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Koraltang

Indlæg af Claus Jørgensen »

Vil jeg nu ikke mene der sker noget ved når den ikke er længere tid i vandet
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af MeilsoeJ »

Claus Jørgensen skrev:Vil jeg nu ikke mene der sker noget ved når den ikke er længere tid i vandet
Nej, det er jo kun lige for hvis der skal rokeres lidt, eller nyt i
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MeilsoeJ skrev:
Claus Jørgensen skrev:Vil jeg nu ikke mene der sker noget ved når den ikke er længere tid i vandet
Nej, det er jo kun lige for hvis der skal rokeres lidt, eller nyt i

Brug hænderne. Du har selv ingen fornemmelse af hvordan korallen står hvis den placeres med en tang.

Men for din egen skyld, så tag gummi/latex handsker på når du roder og tager fat i korallen.
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af MeilsoeJ »

Hvis du kender din balje mht til flow og lys, så burde man vel have lidt fornemmelse også ud fra hvad man observere med de andre ting der er i.

Men det var nu også mest for at jeg kunne nå, mine arme er ikke så lange og akvariet står højt og er ca 70cm højt, så der er langt til bunden og de nederste sten også selvom man står på en skammel/stige

Har nu aldrig haft problemer uden handsker, er dog obs på at nogle af dem kan gøre uønsket skade på huden
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

MeilsoeJ skrev:Hvis du kender din balje mht til flow og lys, så burde man vel have lidt fornemmelse også ud fra hvad man observere med de andre ting der er i.

Men det var nu også mest for at jeg kunne nå, mine arme er ikke så lange og akvariet står højt og er ca 70cm højt, så der er langt til bunden og de nederste sten også selvom man står på en skammel/stige

Har nu aldrig haft problemer uden handsker, er dog obs på at nogle af dem kan gøre uønsket skade på huden

Jeg kan så fortælle dig at du vil aldrig få den samme fornemmelse med en tang som med hånden. Det er yderst sjældent at den sten/klods som korallen står på passer lige der hvor man havde tænkt at koralen skulle stå. Og hvis den skal fæstnes med klæber, er du nødt til at trykke det sammen om korallen med fingerne.

Nej, du har ikke haft problemer med fingerne, det havde jeg heller ikke i 10-12-15 år, men pludseligt så var allergien der
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
MeilsoeJ skrev:Hvis du kender din balje mht til flow og lys, så burde man vel have lidt fornemmelse også ud fra hvad man observere med de andre ting der er i.

Jeg kan så fortælle dig at du vil aldrig få den samme fornemmelse med en tang som med hånden. Det er yderst sjældent at den sten/klods som korallen står på passer lige der hvor man havde tænkt at koralen skulle stå. Og hvis den skal fæstnes med klæber, er du nødt til at trykke det sammen om korallen med fingerne.

Nej, du har ikke haft problemer med fingerne, det havde jeg heller ikke i 10-12-15 år, men pludseligt så var allergien der
Jeg havde heller aldrig haft problemer tidligere, men pludselig var den der. Jeg tog nogle billeder og lagde dem ind i Charlies tråd fra 2017.
Hvis du vil se det, så er tråden her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=82212" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine billeder er på et par indlæg på side 1, hvor der også er en beskrivelse af forløbet og lidt om lægens konklusion.
Jeg bruger, næsten, altid handsker når jeg håndterer koraller - og altid når jeg har fingrene i en Seriatophora.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:

Jeg havde heller aldrig haft problemer tidligere, men pludselig var den der. Jeg tog nogle billeder og lagde dem ind i Charlies tråd fra 2017.
Hvis du vil se det, så er tråden her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=82212" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine billeder er på et par indlæg på side 1, hvor der også er en beskrivelse af forløbet og lidt om lægens konklusion.
Jeg bruger, næsten, altid handsker når jeg håndterer koraller - og altid når jeg har fingrene i en Seriatophora.

Erik

Pudsigt at det er Seriatopra du er allergisk overfor. Hos miger det Montipora
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af MeilsoeJ »

Jeg lytter, men noget af et sidespring.

Og vil overveje handsker fremadrettet.

Men nok om det, uanset om korallen passer eller ej, om den skal fæstnes eller bare plobbes i, så lød mit spørgsmål stadig på om aluminiumen og plastikken fra de billige gribe tinger udgiver så mange stoffer at det kan være skadeligt for tankens indhold, i den korte periode den skal bruges, eller om det bare er at købe den dyre, der er beregnet til det?

På forhånd tak for hjælpen :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MeilsoeJ skrev:Jeg lytter, men noget af et sidespring.

Og vil overveje handsker fremadrettet.

Men nok om det, uanset om korallen passer eller ej, om den skal fæstnes eller bare plobbes i, så lød mit spørgsmål stadig på om aluminiumen og plastikken fra de billige gribe tinger udgiver så mange stoffer at det kan være skadeligt for tankens indhold, i den korte periode den skal bruges, eller om det bare er at købe den dyre, der er beregnet til det?

På forhånd tak for hjælpen :-)
Sandsynligvis ikke. Så længe det kun er kort tid.
Alu baseret PO4 fjerner interagere med saltvandet, men det er der jo også i længere tid.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Brug blot en tang. Men husk at skylle den efter hvergang. Plasten bliver meget hurtig skør, og metaller ruster/anløber på rekord tid
MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af MeilsoeJ »

Mange tak for hjælpen, kan fortælle at jeg har købt handsker
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"