Lidt forhistorie.
Jeg har haft akvarier siden jeg var 10 år ca, men blev først interesseret i saltvand i 2013. Men pga flytninger og andre besværligheder i livet, tog det mig mange år før jeg blev blev klar til at investere i et ordentligt akvarie. På den måde har jeg tilgengæld lært den vigtigste lektie på forhånd: tålmodighed.
Men det blev så til et Red Sea Reefer Peninsula 500 i hvid. Det er første gang jeg har et akvarie som ser flot ud selv uden vand i! Jeg købte det ud fra hvor stort et akvarie der kan komme ind af døren og stadig se pænt ud selvom min lejlighed kun er 40 Kvm MED stor altan.
Selve akvariet er 125x60x60. Ca 400 liter.
Sumpen rummer de sidste 100 liter så det bliver 500 ialt.
Akvariet er blevet bygget om et par gange de sidste par år, hvilket har gjort at jeg aldrig rigtigt har fundet langstrakt stabilitet. Men det er der nu ændret på, da jeg efter 2 år endelig har sat det op på en måde jeg er tilfreds med. Startede helt forfra i Dec 2019. Købte et mindre 120l reserve akvarie hvor fiskene og mine få koraller kunne være. (Det bliver nok til karantæne eller bare et roligt sted til nye fisk og koraller). Der var en del ting jeg kunne forbedre, bl.a. at lave helt rent vand som udgangspunkt og bygge stensætningen op så der både er mange gode gemmesteder til fisk og div liv, men også gode muligheder for koraller i fremtiden når jeg kommer dertil, men også at tilføje ClariSea rollermat (Oh what a joy, jeg hader nemlig filtersokker). Fisk og koraller røg tilbage lige omkring årsskiftet 2019-20. Derudover er jeg blevet Fauna Marin fan, er begyndt på deres salt og skal begynde deres "Balling" dosering snart. Nu ser alting meget bedre ud og kører bare derudaf. Det kan altså godt betale sig at gøre ting rigtigt fra start af.
Teknik:
Lys:
Orphek Atlantik V4 LED.
Cirkulation:
2 Maxspect gyre 330. 1 Tunze 6095.
Retur:
Jebao DCP 8000.
Filtre:
D&d ClariSea SK-3000 Automatic filterrulle.
Skummer:
Octo Regal 150 INT.
ATO:
Tunze 3155. Med ekstern 60 liters beholder.
Varme:
Eheim Jager 250 w.
Osmoseanlæg:
3 trins 125GPD. Med 0,7L harpiks filter.
Livestock:
Fisk:
2 Klovnfisk. Amphiprion Ocellaris snowflake.
1 Ctenochaetus truncatus kirurg.
CleanUpCrew:
2 Trochus histrio snegle.
1 Slangesøstjerne. Ophioderma sp.
1 Blå tuxedo urchin.
Koraller:
Ricordea florida Grøn. Orange.
Zoanthus. "Pink zipper". "Pink vampire". Orange, Grønne...
Acans. Ultra Rainbow Eye. Mix.
Duncanopsammia axifuga.
Pseudopterogorgia sp. Gorgonie softie.
Sarcophyton m. neongrønne polypper.
Sarcophyton m. hvide polypper.
Gsp, green star polyp.
Montipora crafted plade. Grøn/rød.
Montipora "sunburst" plade. Rød m gule polypper.