jeg har et akvarie der har kørt i lidt over 2 md. Jeg er startet på at køre Balling metoden for ikke så længe siden. Alle mine værdier ligger pænt, bortset fra ph som falder en lille smule løbende.
mine værdier er som følgende:
NO2, NO2, PO4 = 0
Ca = 420
Kh = 7,7
Mg = 1200 (tilsætter ekstra Mg i væske form fra balling system, da jeg har det for sig selv, så den skal lige lidt op endnu)
Jeg måler ph'en med en iks probe via min iks system. Proben skulle være kalibreret rigtig og ph'en svinger fra 7,68 - 8,15, Det svinger i en forholdsvis fast rytme mellem nat og dag. Dog synes jeg den lave ende bevæger sig længere og længere ned. Jeg har meget lille smule alger i akvariet endnu. Det er næsten ingenting og de er faldnede hele tiden. Er det pga dem at ph'en svinger? og hvad kan jeg gøre for at rette op på det?
faldende ph
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- j.SEVERIN
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Humlebæk
Min PH er også lav - mellem 7,7 -8,1 nogen gange endnu lavere helt ned til 7,6. Min KH er derimod temmeligt konstant på ca. 8,5.mads-fisk skrev:Prøv at snakke med Jan Severin. Han har selv haft lidt problemer med lav KH. i forbindelse med balling.
Mine nuværende værdier kan man ikke regne med da pt behandler for Cyano.
Der er flere der tidligere har nævnt at der ikke er grund til bekymring fordi ens PH'en svinger mellem 7,7 til ca. 8. I mit tilfælde trives korallerne og fiskene fint ved denne PH. Jeg har dog overvejet at overgå fra at bruge Natriumhydrogencarbonat der sænker PH værdien, til Natriumcarbonat der hæver PH værdien. Problemet er at jeg ikke ved om man frit kan vælge mellem de to stoffer når man bruger Balling. I mine gamle notater fra 2003 kunne jeg se at PH'en steg til fra 7,9 til 8,3 da mit Cyano forsvandt efter en RSR kur. Hvis det sker igen vil jeg give en nærmere orientering.
Jeg kender således ikke et uskadeligt hokus pokus middel der alene hæver PH værdien.
Jeg har hørt at PH værdien har det med at falde hvis ens bundlag indeholder mange organiske affaldstoffer. Jeg skal bemærke at mit bundlag aldrig er blevet renset da det ikke kan lade sig gøre uden at alt skal splittes ad.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt: