Hej jeg har den her type
akvarie
http://www.oceanreef.dk/shop/105-innova ... -med-bord/" onclick="window.open(this.href);return false;
Og har tidligere haft andre typer saltvands akvarier.
Lige fra 30 liters fluvaledge til specialbygget 360 l
Da jeg startede sagde jeg lige som dig og købte et boyo samme type hvor
skummer og vanfiltrering foregår i kamre bagerst i akvariet. Og min mening er umidelbart GLEM alt om det. Man får det aldrig til at køre ordentligt uden en ordentlig
skummer - og der findes ikke en ordentlig
skummer der kan være bag i de systemer uden at de lamer og regere og ser farlige ud.
Dog kan man måske få det til at virke i dag ved valg af få
fisk og simple
koraller og et awc (automatiskvandskift) system magen til det jeg selv lige har installeret eller ligende.
Som du ser øverst i linket har jeg selv den type akvariet i dag - 1 stk der køre og har nu kørt i et halvt år og et som er ved glarmesteren til
opstart august samt et sidste på lager.
MEN det store men, jeg modificere dem, får boret 3 huller i bunden omme ved de bagerste kamre og køre med en ekstern
sump på og så virker det perfekt for nu kan jeg føre rør væk fra akvariet, planen er i gennem en væg og ud til et
teknik rum, det er en anden historie, men du kan også evnt lave en
sump nede i skabet der er bare ikke helt plads nok til mit behov.
En ombygning koster vel ca 1000kr - boring huller 300kr gennemføringer ca. 300kr fugemasse og fittings og en hane eller 2 ca. 400kr
Og ja der går noget spild plads til i selve display akvariet med de kamre bag ved hvis man alligevel ikke filtrere og køre til
sump men det har jeg valgt at sige hul i det.
Jeg har en totalt overdimensioneret
skummer på og et alge kammer i min
sump.
awc :
http://www.autoaqua.com.tw/en/sawc-200p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lang historie kort : jeg anbefaler et set up med
sump - ikke filtrering bagerst i akvariet
men fint
akvarie ombyg det med
sump eller køb et færdigt system med
sump.
eller et brugt som er ombygget.
Et billigt saltvands set up findes ikke

slet ikke hvis man køber nyt - køb et ordentligt brugt komplet setup af en der har et godt kørende og som har købt noget ordentligt udstyr.
så tænker jeg du godt kan være godt igang for måske 20.000kr
At tro man kan lave et saltvands set up for under 10.000kr vil give kun give skuffelser og ærgelse og ondt i pengepungen. Du skal lægge et budget og en god plan og holde godt øje med om der er en der lukker et godt system ned 10.000-20.000kr lyder af meget men er en rigtig god pris hvis alt følger med i rimelig eller god kvalitet.
Dog bør man være meget opmærksom på om der er glasroser eller pest annemoner i et brugt system for så bare glem det.
Ellers skal du på ny indkøb og eventuelt få et godt tilbud fra en forhandler med forstand på saltvand.
Jeg var på indkøb for et halvt år siden
akvarie 2000-
lys (ik noget særligt) 2000 -
billig cirklations pumpe (2*300) 600
luksus cirkulations pumpe 2000
special byget
sump 1000
ombygning af akv 1000
salt og tilsætninger og foder 1300
måle udstyr havde i forvejen 1500
måleudstyr ny indkøbt 800
sten og dekoration 700