Skummer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Strøby egede
Skummer
Jeg ville lige høre om der var nogen der ude der havde forstand på skummer med luftpumpe.
Jeg er igang med at tune en skummer jeg har fået . Og i den forbindelse tænkte jeg hvad der var vigtigst.
Er det vand flowet i skummer altså hvor meget vand der ryger igennem skummer ?
Eller er det mængden af Luft (altså luftbobler) i vandet ?
Jeg har en Ratz skummer på mit akvarie nu og der har jeg de to muligheder. Hvis jeg øver vand flowet igennem skummer må jeg trosle ned for luften til luftsteene og omvendt.
Håber nogen kan være behjælpelig med spørgsmålet.
Jeg er igang med at tune en skummer jeg har fået . Og i den forbindelse tænkte jeg hvad der var vigtigst.
Er det vand flowet i skummer altså hvor meget vand der ryger igennem skummer ?
Eller er det mængden af Luft (altså luftbobler) i vandet ?
Jeg har en Ratz skummer på mit akvarie nu og der har jeg de to muligheder. Hvis jeg øver vand flowet igennem skummer må jeg trosle ned for luften til luftsteene og omvendt.
Håber nogen kan være behjælpelig med spørgsmålet.
- hepatus
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: esbjerg
det der er vigtigst i en skummer uanset om det er en luftdreven eller en motorskummer er luftboblerne. hvis vandgennemstrømningen bliver for høj, når vandet ikke at blive afskummet ordentligt. jeg har selv en turboflotor 5000 twin, hvor det er anbefalet at flowet igennem er på 2000-4000l/t. og den skummer mere af ved 2000l. end den gør ved 4000l. så konklutionen er masser af luft og en lav gennemstrømning.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Ville også smide mine 5 cent på luftboblerne. Den skal selvfølgelig have en retlig vandstrøm igennem sig(måske ratz selv skriver hvad den skal have/kan klare) men jo mindre og finere boblerne er jo mere organisk materiale kan de binde og derved skumme af.
Af samme årsag er det vigtigt at have et godt nålehjul eller skifte sine luftsten ofte
Af samme årsag er det vigtigt at have et godt nålehjul eller skifte sine luftsten ofte

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hej Kim
Det er ved at tage form. Har fået skåret huller i to af pladerne samt fået skåret 2 runde skiver der skal være inde i filteret. Men nu er det strandet igen da jeg venter på at få nogle pakninger til toppen af filteret (der jeg blev i tvivl om det kunne holde tæt), samt at få lavet hullerne til samlingen af de to topplader (til skruerne). Men det skrider langsomt fremad.
Ang. skummer mener jeg at den luftpumpe jeg har er meget krafigt. Jeg startede med at gøre min ratz skummer utæt ved at fyre helt op for luft tilførelsen til luftstene men det kunne bunden på skummer ikke tage og der begyndte af sive vand ud. Så nu har jeg sat ekstra slager på hvor der bare siver luft ud i rummer for at noget af trykket. Samt en regulering af lufttilførelse til luftstene.
Lige nu føder jeg skummeren med en 400 l/T pumpe. Jeg har skruet helt op for vandflowet, men dette har betydet at jeg skal skrue meget ned for lufttilførelsen, hvis jeg ikke gøre dette skummer den bare vand i stedet.
Jeg kunne også lukke til for vand tilførelsen således den kun fik 200 l/t og tilsvarende lukke op for luften, og jeg ville stadig kunne få den til at skumme vand.
Og så var det jeg blev i tvivl om hvad der ville være bedst få mest muligt vand igennem systemet eller luftet vandet mest muligt igennem.
Det er ved at tage form. Har fået skåret huller i to af pladerne samt fået skåret 2 runde skiver der skal være inde i filteret. Men nu er det strandet igen da jeg venter på at få nogle pakninger til toppen af filteret (der jeg blev i tvivl om det kunne holde tæt), samt at få lavet hullerne til samlingen af de to topplader (til skruerne). Men det skrider langsomt fremad.
Ang. skummer mener jeg at den luftpumpe jeg har er meget krafigt. Jeg startede med at gøre min ratz skummer utæt ved at fyre helt op for luft tilførelsen til luftstene men det kunne bunden på skummer ikke tage og der begyndte af sive vand ud. Så nu har jeg sat ekstra slager på hvor der bare siver luft ud i rummer for at noget af trykket. Samt en regulering af lufttilførelse til luftstene.
Lige nu føder jeg skummeren med en 400 l/T pumpe. Jeg har skruet helt op for vandflowet, men dette har betydet at jeg skal skrue meget ned for lufttilførelsen, hvis jeg ikke gøre dette skummer den bare vand i stedet.
Jeg kunne også lukke til for vand tilførelsen således den kun fik 200 l/t og tilsvarende lukke op for luften, og jeg ville stadig kunne få den til at skumme vand.
Og så var det jeg blev i tvivl om hvad der ville være bedst få mest muligt vand igennem systemet eller luftet vandet mest muligt igennem.
- Henrik
- Dværg kejser
- Reactions:
- 21
- Geografisk sted: Danmark
65cm er da ikke højt nok til at lave en ordentlig skummerkimjessen skrev:det beste vil være størst mulig gendem luftning af vandet...
bare der er en smule gendem strømning vil alt dit vand på et tids pungt være kommet gendem skummeren....
hvis du vil byge en skummer fra bunden så har jeg er fedt rør som hoved kammer.... 65cm høj og 20 i diameter.. det kan du få for et par hunrede.-
der kan du lave en ordentlig skummer....

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu skal jeg lige være færdig med alle de her pjokter jeg er igang med samt have skrevet en lille hovedopgave, så der er ikke så meget tid.
Men det kunne da godt være at man i løbet af sommer skulle prøve at bygge en rigtig skummer
Men så skal den da have en diameter på 40 til 50 cm og en højde på en meter ikke. Men det må vente for nu.
Men det kunne da godt være at man i løbet af sommer skulle prøve at bygge en rigtig skummer

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Mht hvad der er bedst er mest muligt luft eller vandgennemstrømning afhænger det helt af skummeren. Jo længere tid vandet befinder sig i skummeren, jo "renere" vil det være, når det kommer ud. På den anden side gælder det om at få høvlet mest muligt "snavset" vand ind i maskineriet så hurtigt som muligt. Det sidste er mest effektivt, når man ser på, hvor meget æggehvide, der fjernes fra akvariet. Jeg havde engang enluftdreven skummer, som jeg tunede på to måder:
1. Skummeren blev sat op på en sokkel, således at udgangen blev hævet yderligere over akvariets overflade. Dette gav mulighed for sætte en kraftigere fødepumpe på.
2. Senere forlængede jeg det rør, der sidder mellem kontaktrøret og opsamlingsskålen og satte en meget kraftig luftpumpe på (omkring 2500 l/t).
Hver af disse to skridt var en væsentlig forbedring. Efter min mening er vandgennemstrømingen ikke for høj, før boblerne begynder at rende nedad.
1. Skummeren blev sat op på en sokkel, således at udgangen blev hævet yderligere over akvariets overflade. Dette gav mulighed for sætte en kraftigere fødepumpe på.
2. Senere forlængede jeg det rør, der sidder mellem kontaktrøret og opsamlingsskålen og satte en meget kraftig luftpumpe på (omkring 2500 l/t).
Hver af disse to skridt var en væsentlig forbedring. Efter min mening er vandgennemstrømingen ikke for høj, før boblerne begynder at rende nedad.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det endte med at jeg borede et ekstra 32 mm. hul til returvand, bore et hul i koppen således man slipper for at tømme den og bruge 4 store luft sten istedet for 2.
Det fungerede meget fint indtil at det begyndte at dryppe af hanen (sjovt som altid er tætte når man tester dem og bliver utætte når man har sluttet det hele til).
Lige par pics
Planen er nu at forhøje selve koppen men det må vente ( ja ja køn er den ikke, men den funger
!)
Det fungerede meget fint indtil at det begyndte at dryppe af hanen (sjovt som altid er tætte når man tester dem og bliver utætte når man har sluttet det hele til).
Lige par pics
Planen er nu at forhøje selve koppen men det må vente ( ja ja køn er den ikke, men den funger

- Vedhæftede filer
-
- DSC00607.JPG (27.5 KiB) Vist 4459 gange
-
- DSC00606.JPG (25.78 KiB) Vist 4462 gange
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Syntes at røret op til skum samler koppen ser enormt tynd ud ???
Ellers ligner det da bare et bæst som en skummer skal gøre
Ellers ligner det da bare et bæst som en skummer skal gøre

Mvh
Brian
[/center]
Brian

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja men det gælder vel ikke for røret op til selve skum koppen. Der skal vel bare danne sig skum, med det bruneste i toppen som så stille vil vælte ud i koppen ??
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg