Lav Nitrat = RTN
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: København Ø
Lav Nitrat = RTN
Hej Alle
Jeg har den seneste måned oplevet flere af mine Sps koraller er gået til som følge af RTN. Det er sjovt nok alle de nemme koraller, mine acroporaer har det fint, dog ikke Bali slimer, som også er gået til.
Akvariet er et shallow reef med en dybde på 35 cm længde og bredde er 60 cm. Jeg har en Kessil 360we samt en Radion g4 xr15 over, så der er smæk på, da de begge kører fuld skrald.
Herudover har jeg ikke noget målbar Nitrat i baljen.
Jeg mistænker derfor det kraftige lys, og den lave Nitrat som synderen, det vil måske også forklare at det er alle de nemme hurtig voksende koraller som er gået til, da disse måske har mere brug for næringen. Har ca 0,02 Po4.
Jeg har tænkt på følgende tiltag:
Dossering af Nitrat - produkt?
Diffusering af Radion lampen, når dette produkt sælges i Danmark, det vil tage ca. 25% af intensiteten.
Hvad siger i til disse tanker?
Jeg har den seneste måned oplevet flere af mine Sps koraller er gået til som følge af RTN. Det er sjovt nok alle de nemme koraller, mine acroporaer har det fint, dog ikke Bali slimer, som også er gået til.
Akvariet er et shallow reef med en dybde på 35 cm længde og bredde er 60 cm. Jeg har en Kessil 360we samt en Radion g4 xr15 over, så der er smæk på, da de begge kører fuld skrald.
Herudover har jeg ikke noget målbar Nitrat i baljen.
Jeg mistænker derfor det kraftige lys, og den lave Nitrat som synderen, det vil måske også forklare at det er alle de nemme hurtig voksende koraller som er gået til, da disse måske har mere brug for næringen. Har ca 0,02 Po4.
Jeg har tænkt på følgende tiltag:
Dossering af Nitrat - produkt?
Diffusering af Radion lampen, når dette produkt sælges i Danmark, det vil tage ca. 25% af intensiteten.
Hvad siger i til disse tanker?
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Lav Nitrat = RTN
Jeg oplever stn når no3/po4 bliver for lavt.
po4 forsøger jeg at holde på 0.025-0.05 (et sted der imellem) og no3 et sted mellem 2 og 5.. Alt der under så kan jeg se mine acropora stresser. Det har hjulpet at sænke intentiten af lyset også, men jeg forsøger stadig at holde lidt næring i systemet, så korallerne er mere modstandsdygtige.
jeg bruger:
https://www.seaflowerstore.com/2xno3/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.seaflowerstore.com/po4-dsr/" onclick="window.open(this.href);return false;
po4 forsøger jeg at holde på 0.025-0.05 (et sted der imellem) og no3 et sted mellem 2 og 5.. Alt der under så kan jeg se mine acropora stresser. Det har hjulpet at sænke intentiten af lyset også, men jeg forsøger stadig at holde lidt næring i systemet, så korallerne er mere modstandsdygtige.
jeg bruger:
https://www.seaflowerstore.com/2xno3/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.seaflowerstore.com/po4-dsr/" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Helt på linie med Mads, så er min første reaktion at dæmpe lyset, hvis der er mistanke om næringmangel.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Hvordan har cirkulationen det? For lidt vandbevægelse kan også give problemer...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
dårlig cirkulation giver som regel ikke RTN, men kan tilgengæld give STN.
ved rapid tissue necrosis, dør korallen hurtigt, som regel i løbet få dage.
Slow Tissue Necrosis kan tage flere uger inden korallen er helt bleg og vissen.
det kan skyldes en bakterieinfektion af stammen vibrio.
ved rapid tissue necrosis, dør korallen hurtigt, som regel i løbet få dage.
Slow Tissue Necrosis kan tage flere uger inden korallen er helt bleg og vissen.
det kan skyldes en bakterieinfektion af stammen vibrio.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
RTN kan skam også komme af for dårlig cirkulation.
Når f.eks Seriatopora bliver stor, så er den ret tæt. Derfor bliver cirkulationen inden i korallen for lav til at de bakterier der fremkalder RTN bliver blæst væk.
Når f.eks Seriatopora bliver stor, så er den ret tæt. Derfor bliver cirkulationen inden i korallen for lav til at de bakterier der fremkalder RTN bliver blæst væk.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
du har helt ret og jeg har selv oplevet fænomenet, men jeg vil så kalde det STN. korallen dør sjældent på en dag eller to pga lav cirkulation.Carsten skrev:RTN kan skam også komme af for dårlig cirkulation.
det tager som regel flere dage eller uger og korallen overlever som regel i toppen af grenene. ved rtn er korallen stendød på få dage.

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: København Ø
Hej Alle
Tak for alle de gode svar, som jo alle understøtter min teori.
Jeg har lige købte noget flydende Nitrat, et produkt som hedder DSR 2xNO3+
Så skal jeg bare finde ud af hvor meget der skal dosseres.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Det står på flasken når du får den. Deres nye version er dobbelt så kraftig som den gamle, så husk at regn efter et par gangeDan Binderup skrev:Hej Alle

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har oplevet med en Seriatopora calindrium, på størrelse med en håndbold, at den døde på 2 dage. Kunne se det var time til time hvordan grenene blev hvide indefra. Snakkede med en tysk opdrætter. Han havde oplevet det et par gange. Og derefter lod han aldrig korallerne blive så storejoekill skrev:du har helt ret og jeg har selv oplevet fænomenet, men jeg vil så kalde det STN. korallen dør sjældent på en dag eller to pga lav cirkulation.Carsten skrev:RTN kan skam også komme af for dårlig cirkulation.
det tager som regel flere dage eller uger og korallen overlever som regel i toppen af grenene. ved rtn er korallen stendød på få dage.